Wpływ pandemii na preferencje zakupowe Polaków – zmiany

275

Przed wybuchem pandemii COVID-19, stosunek jakości do ceny był najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowej dla aż 80% konsumentów. To pokazuje, że Polacy są bardziej wrażliwi na czynnik cenowy, niż konsumenci światowi, gdzie cena jest istotna dla 60% badanych. Wybuch pandemii COVID-19 zmienił jednak preferencje zakupowe Polaków. Sami sprzedawcy również zostali zmuszeni ze względu na wprowadzane restrykcje, do zmiany swoich założeń i strategii. Jak zmieniły się preferencje zakupowe Polaków? Dowiemy się poniżej:

Rzadziej robimy zakupy

W wyniku pandemii COVID-19 aż 70% Polaków zaczęło się wstrzymywać z zakupami. Połowa naszych rodaków od tego czasu dokonuje tylko niezbędnych sprawunków, a 20% zaczęło odkładać większe zakupy na później. Co więcej, 34% Polaków rozpoczęło zakupy online produktów, których nie kupowali wcześniej w internecie. Pandemiczna sytuacja wpłynęła także na preferencje marek – zyskały rozpoznawalne polskie marki i produkty pochodzące od lokalnych dostawców.

Częstotliwość zakupów stacjonarnych, nawet tych spożywczych, dotkliwie więc spadła. Podczas pandemii koronawirusa po raz pierwszy w historii więcej Polaków zadeklarowało, że robi zakupy raz w tygodniu niż niemal codziennie. Aktualnie odsetek obu tych grup konsumentów jest praktycznie identyczny i oscyluje w okolicach 43%.

Zakupy spożywcze wciąż stacjonarnie

Jak wygląda natomiast kwestia zakupów spożywczych w internecie? Mimo wszystko 66% Kobieta robiąca zakupy stacjonarne podczas pandemii Polaków nie widziało powodu lub konieczności do rezygnacji z dokonywania zakupów spożywczych w sklepach stacjonarnych. Warto jednak podkreślić, że część z nich w tym okresie korzystała również w tym celu z kanałów online – 29% przyznało, że były sytuacje, w których produkty spożywcze kupowało za pośrednictwem strony internetowej.

Kluczem – lokalizacja

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o dokonaniu zakupów spożywczych w sklepie stacjonarnym dla 70% Polaków jest jego lokalizacja. Warto też podkreślić, że 63% korzystało ze sklepów stacjonarnych, gdyż miało możliwość zobaczenia na żywo kupowanej żywności, zaś 53% ceniło wygodę robienia zakupów w tym kanale sprzedaży. Ceny oferowanych produktów znalazły się dopiero na 4. miejscu – wskazała na nie połowa badanych. To ogromna zmiana, jeśli chodzi o preferencje zakupowe Polaków.

Mężczyźni chętniej chodzą do sklepów

Co ciekawe, zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych były bardziej preferowane przez mężczyzn. 51% mężczyzn korzystało z nich bez żadnych ograniczeń zaś 45% przyznało, że w czasie pandemii COVID-19 ograniczyło do minimum swoje zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych. W przypadku kobiet deklarowane postawy charakteryzowały się odwrotnymi relacjami i były bardziej spolaryzowane.

Rewolucja e-commerce

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku zakupów pozaspożywczych. Zdecydowana Dostawa zakupów e-commerce większość – aż 71% konsumentów zrezygnowała z tradycyjnych zakupów i produkty inne niż spożywcze kupowało w tym okresie za pośrednictwem stron internetowych. Co więcej, warto podkreślić, że wśród tej grupy, w okresie pandemii aż 19% badanych Polaków deklaruje, że kupuje produkty pozaspożywcze tylko i wyłącznie online.

Kluczowe elementy zakupów online

Głównym kryterium wyboru sprzedawcy online była również wygoda, jaką niesie za sobą ten kanał sprzedaży (66% wskazań). Kolejnym z istotnych powodów takiego stanu rzeczy jest fakt istotnego ograniczenia dostępności stacjonarnych punktów handlowych (choćby zamknięcie galerii handlowych). Naturalnym czynnikiem wyboru była także cena oferowanych produktów oraz specjalne zniżki i promocje dostępne online. Nowym kryterium decydującym o skorzystaniu z zakupów w internecie, które osiągnęło ważność równą aspektom cenowym, jest bezpieczeństwo, na które większą uwagę zaczęli zwracać konsumenci podczas pandemii COVID-19. Co ciekawe, nadal mniejszą popularnością cieszyły się aplikacje mobilne, z których korzystało 43% respondentów.

Naturalna kolej rzeczy czy wymuszona zmiana?

Wydaje się jednak, iż zwiększony wolumen zakupów online w czasie pandemii nie był efektem naturalnej transformacji rynku, tylko raczej wymuszoną zmianą. Może na to wskazywać fakt, że mniej niż jedna trzecia konsumentów, którzy zmienili tradycyjne kanały zakupu na online jest z nich zadowolona. Pomimo tego umiarkowanego zadowolenia można jednak spodziewać się zwiększenia dynamiki wzrostu sprzedaży online, gdyż zdecydowana większość konsumentów, którzy dobrze oceniają cyfrowe kanały realizacji zakupów, deklaruje, że nawet po ustaniu pandemii COVID-19 nie przestanie z nich korzystać. Dotyczy to szczególnie zakupów za pośrednictwem strony internetowej, 91% respondentów deklarowało kontynuację zakupów w tym kanale przy poniżej 80% pozytywnych deklaracji dla kanału aplikacji mobilnych. Wyniki te wskazują, że marki muszą nadal doskonalić aplikacje mobilne, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom i wymaganiom klientów.

Najmocniej zyskują spożywcze e-commerce i e-apteki

Patrząc z perspektywy poszczególnych kategorii asortymentowych podczas trwania pandemii COVID-19 sklepom internetowym w Polsce przybyło średnio 6% nowych klientów, którzy przed wybuchem pandemii nie kupowali tego typu produktów online. Największy odsetek nowych klientów zyskały sklepy oferujące zakupy spożywcze – wzrost dotychczasowej bazy klientów o 9%. Niewiele mniej badanych Polaków po raz pierwszy dokonało zakupów online leków, produktów leczniczych czy suplementów diety. Te same dwie kategorie asortymentowe odnotowały również największe wzrosty częstotliwości zakupów online – odpowiednio na poziomie 22% i 15%. Można więc postawić tezę, że geneza tych wzrostów związana była z obawą, iż inni klienci nie przestrzegają obowiązujących zasad dystansu społecznego, a miejsca zakupu – szczególnie apteki – postrzegane były jako szczególne zagrożenie.

Bezpieczeństwo ważniejsze niż cena

Jak zostało już wspomniane we wstępie, przed wybuchem pandemii COVID-19, stosunek jakości do ceny był najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowej dla 80% konsumentów. To pokazuje, że Polacy są bardziej wrażliwi na czynnik cenowy, niż konsumenci światowi, gdzie cena jest istotna dla 60% badanych. Na kolejnych miejscach znajdowały się takie czynniki jak łatwość zakupu oraz zaufanie do marki. Wybuch pandemii COVID-19 zmienił jednak preferencje zakupowe Polaków i pod tym względem. Czynnikiem, który w największym stopniu zyskał na znaczeniu podczas pandemii jest własne bezpieczeństwo, na które zaczęło zwracać uwagę 58% więcej Polaków niż przed jej wybuchem. Z kolei na łatwość dokonywania zakupów w czasie pandemii COVID-19 zaczęło zwracać uwagę o 41% więcej Polaków niż przed jej wybuchem.

Troskę o własne bezpieczeństwo widać również w przypadku niedogodności zgłaszanych przez Polaków podczas dokonywania zakupów spożywczych w sklepach stacjonarnych. Okazuje się, że w czasie pandemii aż 63% polskich konsumentów skarży się na nieprzestrzeganie obowiązujących zasad przez innych klientów, a 60% na zbyt duże kolejki do kas utrudniające zachowanie dystansu społecznego. W dłuższej perspektywie kluczowe będzie zrozumienie, jakiego poziomu bezpieczeństwa będą oczekiwali konsumenci podczas wizyt w sklepach stacjonarnych, jak również odpowiednie przygotowanie się na ewentualne przywrócenie lub wprowadzenie nowych restrykcji.

Częściej płacimy bezgotówkowo

W trosce o własne bezpieczeństwo zmieniły się też preferencje Polaków związane z formą płatności. 33% badanych zaczęło częściej wykorzystywać kartę debetową, 30% kartę kredytową, a 24% cyfrowy portfel. Jednocześnie 41% respondentów zadeklarowało, że rzadziej płaci za zakupy gotówką.

Zyskują lokalne produkty

Wybuch pandemii wpłynął nie tylko na obecne, ale również na przyszłe decyzje zakupowe Polaków. Sytuacja związana z COVID-19, zgodnie z deklaracjami konsumentów, oddziałuje również na ich postrzeganie i preferencje marek oraz charakterystykę i zachowania, których od tych marek oczekują. W kategorii zakupów spożywczych, 22% respondentów przyznało, że częściej niż przed pandemią zaczęło kupować produkty pochodzące od lokalnych sprzedawców lub produkty pochodzące od rozpoznawalnych polskich marek, na które wskazało z kolei 24% badanych. Co ciekawe, jednocześnie konsumenci są mniej skłonni kupować towary rozpoznawalnych marek światowych.

Podczas wyboru produktu liczy się więc lokalna produkcja. Uwagę na ten aspekt zwraca 57% Polaków dokonujących zakupy spożywcze oraz ponad 33% podczas zakupów produktów innych niż spożywcze. W przypadku zakupów pozaspożywczych 60% Polaków przykłada wagę do kwestii ochrony środowiska, a 33% deklaruje, że istotne jest dla nich podejście firmy do społeczności lokalnych.

Jesteśmy skłonni płacić więcej

73% Polaków deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze pochodzące od lokalnych dostawców, z czego zdecydowana większość – 62% – wskazuje taką gotowość tylko i wyłącznie za wybrane produkty. Jednocześnie w przypadku produktów pozaspożywczych, udział Polaków gotowych zapłacić więcej za lokalność spada do połowy w porównaniu do produktów spożywczych, w tym zdecydowana większość z nich jest gotowa zapłacić więcej tylko za wybrane towary. Swego rodzaju wyznacznikiem siły tych przekonań jest deklarowana gotowość poniesienia konsekwencji wzrostu poziomu ceny zakupów produktów lokalnych. Zdecydowana większość Polaków jest w stanie płacić maksymalnie do 10% więcej za taki produkt. W przypadku zakupów spożywczych taką gotowość zadeklarowało 71% respondentów, natomiast za lokalne produkty pozaspożywcze – aż 82% Polaków.

Wciąż kupujemy na zapas Mężczyzna kupujący na zapas papier toaletowy i produkty o długiej dacie przydatności

Warto tutaj dodać, że w związku z pandemią Polacy zaczęli wydawać o 20% więcej nie tylko na artykuły spożywcze, ale i gospodarstwa domowego, takie jak środki czystości i papier toaletowy. Dlaczego? W tym przypadku nie wynika to ze stawiania na lokalne produkty, tylko kupowania na zapas i ponad swoje potrzeby. Wpływ na to miały oczywiście doświadczenia z lockdownu podczas I fali pandemii COVID-19. Podobnie wygląda kwestia zakupu lekarstw oraz żywności o długim terminie przydatności do spożycia. Te produkty również cały czas kupujemy na zapas.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments