Praca tymczasowa w dobie pandemii koronawirusa

278

Praca tymczasowa w dobie koronawirusaWork Service jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie działającą na rynku outsourcingu usług personalnych. Swoje usługi świadczy w zakresie rekrutacji oraz poszukiwania pracowników, zarządzania kadrami, pomocy w prowadzeniu polityki zatrudnienia przez przedsiębiorstwa czy doradztwa personalnego. Work Service prowadzi swoją działalność, oprócz Polski, także w innych krajach Europy Środkowej.

O planach spółki na ten rok oraz o tym czy poprawa koniunktury pomoże spółce, na kanale Comparic Rynki Przemysław Tabor porozmawiał z prezes zarządu Work Service – Iwoną Szmitkowską. Oto jakie mieli wnioski:

Rozmowa dotycząca zatrudnienia w Polsce i rynku usług związanych z pracą w dobie pandemii koronawirusa

Work Service jest firmą działającą w zakresie szeroko pojętego HR. Core biznesem jest praca tymczasowa oraz outsourcing, lecz spółka zajmuje się także doradztwem finansowym, usługami z zakresu optymalizacji HR czy outplacementami. Jest to więc pełen zakres usług HR, lecz najistotniejsza specjalizacją spółki jest praca tymczasowa.

Jak wygląda struktura spółki?

W Polsce Work Service SA jest spółką matką, pod którą znajduje się wiele mniejszych podmiotów. W innych krajach spółka także jest właścicielem grup, dla przykładu na Węgrzech posiada 80% udziałów dużej grupy Prohuman także zajmującej się pracą tymczasową.

Jak wygląda obecna sytuacja finansowa spółki?

Przez dwa lata Work Service było w zaawansowanej restrukturyzacji finansowej. Zakończyła się ona w sierpniu ubiegłego roku. Podpisała wtedy umowę finansowania z inwestorem strategicznym i od tego czasu jej sytuacja zdecydowanie się poprawiła, wszystkie swoje zobowiązania reguluje w terminie.

Pod koniec lutego dowiedzieliśmy się o zatwierdzeniu układu częściowego spółki Work Service z bankami. Czego dotyczy ta sprawa i w jaki sposób została rozstrzygnięta?

Wcześniej spółka miała spore zadłużenia w bankach i przez ponad rok trwały negocjacje, aby część tego długu została umorzona. Gdy pojawił się inwestor strategiczny, banki zgodziły się na umorzenie 50% zadłużenia. W lutym ten układ został zatwierdzony i wszedł w życie. Dług został rozłożony na raty, do 2023 w opłatach kwartalnych musi zostać spłacony. Nie będzie jednak z tym problemu, ponieważ te raty zostaną opłacone przez inwestora strategicznego, sytuacja finansowa spółki jest więc ustabilizowana.

Jak układa się współpraca Work Service z GI International?

Obecnie spółka bada na jakich obszarach między tymi grupami może dojść do zjawiska synergii, oczywiście z korzyścią dla Work Service.

W listopadzie ubiegłego roku akcjonariusze Work Service zdecydowali o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki poprzez emisję 28 milionów akcji. Jaki był jej cel i dlaczego była ona skierowana wyłącznie do GI International?

Do podniesienia kapitału spółka była zobowiązana od lutego 2020, było to jednym z warunków umowy z inwestorem strategicznym. W ten sposób spółka planowała spłacić część zadłużenia wobec GI International, dlatego właśnie emisja, po ustalonej cenie, była skierowana wyłącznie do tej grupy.

W jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na działalność spółki?

Koronawirus miał na nią dotkliwy wpływ, najmocniej był on odczuwalny w okresie od marca do czerwca 2020. Wtedy większość firm nie wiedziała jak zareagować, część biznesów została zmniejszona, zrezygnowała z pracowników tymczasowych. Natomiast, gdy rynek po tym czasie już zdążył się zaznajomić z pandemiczną sytuacją, następowało powolne odbicie na rynku pracy tymczasowej.

Patrząc ogólnie większość agencji nie wróciła jednak jeszcze do swoich poziomów notowanych przed pandemią, ponieważ część firm wciąż bardzo zachowawczo podchodzi do zatrudniania. Z drugiej strony część firm ogromnie się rozwinęła w sytuacji pandemicznej i zatrudniała coraz większą liczbę pracowników. Mimo wszystko poziom zatrudnienia jest wciąż niższy niż przed pandemią.

Sama spółka Work Service nauczyła się optymalnie działać w tej pandemicznej rzeczywistości, co więcej od dłuższego czasu jest już mocno zautomatyzowana i prowadzi system pracy zdalnej oraz zdalnej obsługi klientów. Dodatkowo powinniśmy teraz zaobserwować trend wzrostowy w branży pracy tymczasowej ze względu na jej sezonowość.

Spoglądając w przyszłość, jakie są cele spółki na ten rok i w kolejnych latach?

Od wielu lat spółka była liderem rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Po procesach restrukturyzacyjnych działa ona inaczej. Zamierza się ona koncentrować na rozwoju swojego biznesu na polskim rynku, aby udowodnić, że jest ona na nim niekwestionowanym liderem. To cel zarówno na ten rok, jak i na dalszą przyszłość.

Zapraszam do samodzielnego obejrzenia całej rozmowy poniżej:

Poprzedni artykułPomysł na emeryturę z Plusem
Następny artykułTransformacja cyfrowa w polskiej firmie rodzinnej
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments