Ponad połowa Polaków nigdy nie zrobiła zakupów online w zagranicznym sklepie

403

Obostrzenia wprowadzone tuż po wybuchu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 sprawiły, że życie większość z nas niemal z dnia na dzień uległo zauważalnej zmianie. Niemal dwa lata obostrzeń i utrudnionego dostępu do usług, w tym czasowe zamknięcia galerii handlowych sprawiły, że Polacy zmuszeni zostali do zmiany swoich nawyków zakupowych. W tym czasie doszło do znaczącego wzrostu kanału online.

Co piąty Polak zrobił swoje pierwsze zakupy w internecie

Zakupy online zyskują na popularności. Obecnie już niemal 80 proc. Polaków z różnych grup wiekowych robi zakupy w sieci. Zdaje się więc, że ten model robienia zakupów przypadł wielu z nas do gustu. Przypomnijmy bowiem, że z badania przeprowadzonego już w pierwszej połowie 2020 r. przez Accenture i Fashion Biznes wynikało, iż co piąty Polak zrobił swoje pierwsze zakupy w internecie dopiero w czasie pierwszego lockdownu i kwarantanny.

Zakupy krajowe lepsze niż zagraniczne

Okazuje się jednak, że choć zakupy online umożliwiają nam wybór tysięcy produktu z całego świata, to jednak ponad połowa Polaków nigdy nie zrobiła zakupów online w zagranicznym sklepie.

Badanie Santander Consumer Bank wykazało ciekawą tendencję. Mimo, że przez internet kupujemy coraz częściej, nie jesteśmy skorzy do tego, żeby zamawiać towary z zagranicznych sklepów. 53 proc. z nas nigdy tego nie robiło. Najczęściej wynika to z braku takiej potrzeby.

– Jak wynika z zebranych przez nas danych, co szóstemu ankietowanemu przynajmniej raz w życiu zdarzyło się zrobić zakupy w europejskim e-sklepie np. znanej odzieżówce takiej jak Asos. Większą popularnością cieszyły się jednak zakupy w sklepach poza Europą. np. popularny Aliexpress (29,7 proc.). Kupowanie w ten sposób jest jednak domeną osób pochodzących z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców i młodych między 18 a 29 rokiem życia – wskazuje Santander Consumer Bank.

Autory badania zwracają uwagę, że zainteresowanie zagranicznym e-commerce spada w starszych grupach wiekowych, zwłaszcza wśród seniorów. Nigdy nie robiło tam zakupów aż 74 proc. osób po 60-tym roku życia i 86 proc. ankietowanych po 70-tce.

Badanie pokazało również, że e-sklepami ulokowanymi poza Polską rzadziej interesują się też mieszkańcy wsi i małych miast do 50 tys. mieszkańców.

– Być może powodem jest przywiązanie do zakupów w lokalnych, nielicznych sklepach i mniejsze potrzeby konsumpcyjne – wskazują autorzy raportu dodając, iż w pokoleniu dzisiejszych seniorów nie bez znaczenia może też być bariera językowa.

Ankietowani zapytani o to, dlaczego rzadko lub w ogóle nie robią zakupów w zagranicznych sklepach najczęściej odpowiadają, że nie czują takiej potrzeby (59,2 proc.). Natomiast dyskomfort wywołany brakiem możliwości wyboru rodzimego języka na obcej witrynie przeszkadza jedynie ok. 7 proc. Polaków. Więcej, bo aż 12,4 proc. ankietowanych obawia się, że zamawiany z daleka produkt może nie zostać dostarczony. Nieliczny odsetek zwraca też uwagę na wysokie koszty dostawy (5 proc.).

Ciekawym wnioskiem płynącym z wyników przeprowadzonego badania jest również to, że w Polsce rośnie popularność tzw. marketplace’ów typu Allegro. Według 55 proc. ankietowanych jest to bowiem ich ulubiony sposób kupowania w internecie.

– Wskazuje to na zmianę przyzwyczajeń społeczeństwa, które bardziej niż wszystko inne, co mogliby zaoferować im właściciele e-sklepów, ceni sobie oszczędność czasu. Badanym łatwiej i wygodniej jest kupić wiele rzeczy w jednym miejscu niż szukać poszczególnych produktów na różnych stronach internetowych. Właściciele e-sklepów powinni mieć ten trend na uwadze – dodaje Santander Consumer Bank.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments