Polska szybka kolej już wkrótce – mamy porozumienie międzynarodowe

Udostępnij

Przedstawiciele spółek CPK, RB Rail i Správa železnic podpisali porozumienie o współpracy w kwestii połączenia krajów Trójmorza Koleją Dużych Prędkości. Marcin Horała, przedstawiciel rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapowiedział, że pierwsze pociągi Kolei Dużych Prędkości ruszą w Polsce za pięć lat.

Stworzenie sieci Kolei Dużych Prędkości w ramach Inicjatywy Trójmorza Rozpędzony pociąg

Inicjatywa Trójmorza to format współpracy między państwami położonymi między morzami: Adriatyckim, Bałtyckim i Czarnym. Zalicza się do niej: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry.

W połowie stycznia część z tych krajów zaczęło ściślej pomagać sobie ze stworzeniem sieci Kolei Dużych Prędkości. Przedstawiciele spółek CPK, RB Rail i Správa železnic podpisali bowiem 18 stycznia porozumienie o współpracy przy budowie sieci Kolei Dużych Prędkości w regionie.

Centralny Port Komunikacyjny operuje, rzecz jasna, w Polsce. Zaś pozostali dwaj inwestorzy – na Litwie, na Łotwie, w Estonii, na Węgrzech, na Słowacji, w Austrii, w Finlandii i w Czechach.

Kiedy Kolej Dużych Prędkości zostanie uruchomiona?

Kraje Trójmorza przygotowują budowę blisko 4500 kilometrów linii Kolei Dużych Prędkości, w tym blisko 2 tysięcy kilometrów w Polsce. Z harmonogramów wynika, że do 2028 roku zacznie działać pierwszy odcinek – między Łodzią a Warszawą, za który odpowiedzialny jest Centralny Port Komunikacyjny. Spółka planuje uruchomić go jeszcze przed otwarciem samego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Ponadto, do 2028 roku PKP Polskie Linie Kolejowe mają natomiast zmodernizować odcinek trasy Rail Baltica w naszym kraju od granicy Litwy przez Białystok do Warszawy. Dalsza część Kolei Dużych Prędkości Rail Baltica od polskiej granicy do Tallina przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) ma być gotowa do 2030 roku. Pierwszy odcinek ma być uruchomiony 2027.

To nadal nie koniec. Według założeń do końca tej dekady Kolej Dużych Prędkości połączy również Pragę, Brno, Bratysławę i Budapeszt. W następnych latach Centralny Port Komunikacyjny ma z kolei zbudować linię Kolei Dużych Prędkości Katowice – Ostrawa, powstać ma także Węzeł Małopolsko-Śląski.

We wstępnej fazie eksploatacji Kolej Dużych Prędkości ma rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę, a później – do 350 kilometrów na godzinę.

Ile kosztować będzie i jakie korzyści przyniesie Kolej Dużych Prędkości? Szybki pociąg

Z przedstawionego na kongresie raportu międzynarodowej firmy konsultingowej Steer wynika, że szacunkowy całkowity koszt budowy sieci Kolei Dużych Prędkości w regionie Trójmorza to około 60 miliardów euro.

Analitycy współpracujący z Komisją Europejską wyliczyli jednak, że wartość korzyści po zakończeniu inwestycji wyniesie ponad 120 miliardów euro w ciągu 50 lat. Steer oszacował, że 55 miliardów euro wyniosą korzyści wynikającego z zaoszczędzonego czasu przez pasażerów dzięki Kolei Dużych Prędkości.

Ponadto, krótszy czas podróży pozwoli kolei lepiej konkurować z samolotami. Lepsze połączenia to także impuls do kontaktów biznesowych między obywatelami krajów Trójmorza.

Mało tego – według Steer połączenie regionu Trójmorza szybkimi pociągami, czyli niskoemisyjnym transportem, poskutkuje także lepszą ochroną klimatu. Korzyści z tego tytułu analitycy wycenili na 16 miliardów euro.

Wzrost popularności komunikacji zbiorowej może – oprócz ograniczenia emisji spalin – ograniczyć również ruch na drogach. To ma zmniejszyć liczbę wypadków samochodowych. Korzyści z tego tytułu oszacowano na 25 miliardów euro.

O ile skróci się podróż, dzięki Kolei Dużych Prędkości?

Po dokonaniu inwestycji, podróż z Warszawy do Wilna ma skrócić się z 9 godzin do 4 godzin. Z polskiej stolicy do Ostrawy – z 4,5 godziny do niecałych 2 godzin, do Budapesztu – z 11,5 godziny do 5,5 godziny.

Bezpośrednie połączenie Warszawa – Ryga, którego obecnie brakuje w rozkładzie, ma zapewnić dojazd między miastami w 5 godzin. Inwestycje sprawią ponadto, że podróż z Pragi do Wiednia i Bratysławy potrwa około 2 godziny, a nie 4,5 godziny, jak dziś. kolej dużych prędkości

Z czeskiej stolicy do Budapesztu czas przejazdu ma się skrócić o połowę – z 7 godziny do 3,5 godziny. Z Wilna do Tallina Koleją Dużych Prędkości podróżni dotrą natomiast w około 3,5 godziny, czyli o 4,5 godziny szybciej niż teraz, a do Rygi – w niecałe 2 godziny, zamiast w ponad 4 godziny.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również