Polska będzie mieć drugą największą flotę śmigłowców Apache na świecie – pierwsza umowa podpisana

Śmigłowiec Apache

Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał wczoraj w Mesie w stanie Arizona umowę offsetową z koncernem Lockheed Martin, związaną z zakupem śmigłowców AH-64E Apache. Umowa zakłada powstanie centrum serwisowego śmigłowców w Łodzi.

Kiedy śmigłowce Apache trafią do Polski? Śmigłowiec Apache

Podczas podpisywania umowy w zakładach Boeinga pod Phoenix, gdzie produkowane są Apache, Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak powiedział, że “Polska będzie wkrótce mieć 96 Apache’ów. To będzie największa flota tych śmigłowców poza Stanami Zjednoczonymi”.

Podczas konferencji prasowej w zakładach Boeinga w Mesie w stanie Arizona minister Błaszczak zapowiedział, że w ramach umowy z Lockheed Martin – pierwszej z trzech wstępnych kontraktów przed finalizacją zakupu śmigłowców Apache – w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi powstanie centrum serwisowe kluczowych części śmigłowców, w tym radarów i systemów naprowadzania rakiet Hellfire.

Minister Obrony Narodowej dodał także, iż liczy na podpisanie głównej umowy na zakup 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache jeszcze w tym roku, choć przedtem będą jeszcze inne umowy wspierające polski przemysł. Obecnie trwają negocjacje warunków szczegółowych pozyskania tych helikopterów

Minister Błaszczak stwierdził, że liczy na jak najszybszy termin dostaw, ale zaznaczył, iż do tego czasu w ramach uzgodnień z szefem Pentagonu – Lloydem Austinem Polska otrzyma w przyszłym roku na zasadzie leasingu 8 śmigłowców z zasobów wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych.

Co istotne, pierwsi polscy piloci już w sierpniu rozpoczęli szkolenie w bazie w Teksasie. Jak zaznaczył szef Ministerstwa Obrony Narodowej, szkolenie załóg maszyn będzie jednym z argumentów na rzecz przyspieszenia dostaw śmigłowców.

Według Mariusza Błaszczaka standardem jest termin po czterech latach od podpisania umowy, lecz Ministerstwo Obrony Narodowej będzie się starało skrócić ten czas.

Do czego Wojsko Polskie wykorzysta helikoptery Apache?

Szef resortu obrony oznajmił również, że “zadaniem tych śmigłowców będzie zamknięcie bramy brzeskiej. Będą współpracowały razem z Abramsami, będą w dyspozycji polskich Wojsk Lądowych, w dyspozycji 18. Dywizji Zmechanizowanej, a więc jej zadaniem będzie obrona bramy brzeskiej”.

Minister Błaszczak stwierdził, że “to jest ten kierunek, który był wykorzystywany wielokrotnie przez Rosję w historii, więc teraz uprzedzamy ataki i chcemy doprowadzić do tego, by Rosja nie odważyła się wtargnąć na nasze terytorium”.

Minister Obrony Narodowej dodał przy tym, że zakup ten wpisuje się w strategię wzmocnienia polskich sił lądowych, które według planu mają być najsilniejsze w Europie.

Helikoptery Apache zapewnią skokowy wzrost możliwości Wojska Polskiego Śmigłowiec Apache

Śmigłowce AH-64E Apache zastąpią w Polsce przestarzałe i obecnie już niedysponujące kierowaną bronią przeciwpancerną Mi-24 (przydatność do użycia posiadanych pocisków wygasła w 2012 roku).

Aktualnie posiadane przez Wojsko Polskie Mi 24 dysponują tylko pokładowym wielolufowym karabinem maszynowym JaKB-12,7 oraz niekierowanymi pociskami rakietowymi z rodziny S-5 lub S-8, od których odpadają zapalniki.

Z tego względu helikoptery AH-64E Apache zapewnią skokowy wzrost możliwości, ponieważ Wojsko Polskie zyska platformę zdolną do atakowania celów pancernych z odległości około 10 kilometrów.

Będzie ona mogła zapewniać precyzyjne wsparcie wojsk lądowych, podobnie jak ostatnio robią to rosyjskie śmigłowce Ka-52 Aligator w przypadku ukraińskiej kontrofensywy, powodując duże straty nowoczesnego sprzętu.

Śmigłowce AH-64E Apache zostały wybrane w programie Kruk ogłoszonym w 2013 roku, w którym początkowo planowano pozyskanie 32 śmigłowców uderzeniowych. Ostatecznie tę liczbę potrojono do 96 egzemplarzy.

Czym charakteryzuje się śmigłowiec AH-64A Apache?

AH-64E Apache to najnowsza obecnie ewolucja śmigłowca AH-64A Apache wprowadzonego w służby w US Army pod koniec lat. osiemdziesiątych.

Najnowszy model, produkowany seryjnie od 2012 roku, charakteryzuje się w stosunku do najpopularniejszego wariantu AH-64D Longbow poprawioną, ucyfrowioną awioniką sterowania silnikami, zastosowaniem nowych, lżejszych kompozytowych łopat wirnika głównego, poprawionym radarem umieszczonym na maszcie nad wirnikiem oraz możliwością współpracy z dronami dzięki systemowi MUM-T.

W ramach tego systemu załoga śmigłowca AH-64E Apache Guardian może sterować dronami pokroju Warmate czy Bayraktar TB2 (po ich integracji z systemem). Daje to ogromne możliwości operacyjne umożliwiające wyeliminowanie w danym regionie obrony przeciwlotniczej zgrupowania pancernego na moment przed atakiem śmigłowców. Śmigłowiec Apache

Cechą kluczową śmigłowców z rodziny AH-64 Apache jest bardzo mocne opancerzenie chroniące dwuosobową kabinę załogi. Pancerz jest w stanie przetrwać ostrzał z armat kalibru 23 milimetrów, ale minusem jest duża masa maszyny wynosząca ponad 5 ton.

Ze śmigłowców AH-64 Apache, oprócz Stanów Zjednoczonych, korzysta dziś między innymi Wielka Brytania, Grecja, Australia, Korea Południowa czy Arabia Saudyjska.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments