Polacy już się tak nie przywiązują! 90% z nas chętnie zmienia pracę

214

Świat się zmienia, ludzie się zmieniają i zmienia się również rynek pracy. Niegdyś pracownicy wiązali się na całe życie z jednym pracodawcą. Dziś zamiana pracy co kilka lat jest już swego rodzaju normą, która nie robi na nikim większego wrażenia. Przyczynił się do tego z pewnością postęp technologiczny i wykorzystywany w coraz większej ilości branż model pracy zdalnej, umożliwiający nawiązywanie współpracy z firmami oddalonymi o setki, bądź niekiedy nawet tysiące kilometrów.

90% pracujących Polaków jest gotowe zmienić pracę

Z raportów „Rynek pracy, edukacja, kompetencje” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) za IV kwartał 2019 r. wynika, że coraz mniej osób postrzega pracę jedynie jako źródło utrzymania. Do rozglądania się za nowym etatem oprócz zarobków najbardziej motywuje również możliwość rozwoju osobistego.

– Liczy się już nie tylko wynagrodzenie, lecz także możliwość rozwoju kompetencji czy chociażby panująca w firmie kultura organizacyjna. Pracodawcy muszą liczyć się z tym, że pracownicy są coraz bardziej świadomi własnego potencjału i otwarci na nowe wyzwania, jakie oferuje im dynamicznie zmieniający się rynek pracy – dodała Anna Skowrońska z Departamentu Analiz i Strategii w PARP.

Fakt ten sprawia, że obecnie już 51% pracujących Polaków chce zmienić pracę i aktywnie jej szuka, a 39% choć nie szuka pracy, jest otwarte na nowe propozycje. Jedynie 7% zatrudnionych nie rozważa obecnie zmiany pracodawcy.

Rozwój osobisty równie ważny co zarobki

Do zmiany pracy najbardziej motywują pracowników zarobki i możliwość rozwoju. Liczy się to odpowiednio dla 66% i 65% respondentów. Na trzecim miejscu plasuje się natomiast stabilność zatrudnienia w postaci umowy o pracę – jest ważna dla 39% respondentów.

Firmy deklarują chęć zwiększenia zatrudnienia

Najbardziej gotowi na zmianę pracy są specjaliści z branży ubezpieczeniowej (72%), bankowej, transportowej i logistycznej oraz pracownicy administracji (po 71%).

Największej liczby ofert rekrutacyjnych można natomiast spodziewać się w branży IT, obsługi klienta, edukacji i szkoleń oraz hotelarstwa i turystyki, w których 94% firm deklaruje chęć zwiększenia zatrudnienia. Nabory planuje również branża energetyki (92% respondentów), prawa i podatków (92%), marketingu oraz branży handlowej (90%).

Doświadczenie zamiast wykształcenia

Na przestrzeni ostatnich lat zmianie uległy jednak nie tylko oczekiwania pracowników, ale również wymagania pracodawców. Powtarzany przez wielu rodziców slogan „idź na studia, bo bez wykształcenia nie znajdziesz pracy” powoli przestaje być już aktualny.

Daniel Nowak z Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach w PARP wskazuje, że z biegiem lat na znaczeniu traci bowiem potwierdzenie formalnego wykształcenia oraz spada liczba ofert, w których się go wymaga.

– Powodem może być obniżenie wymagań względem kandydatów, o których jest trudniej, albo trudności w legitymowaniu się przez nich wiarygodnymi dokumentami potwierdzającymi ich doświadczenie. Na te drugie, potencjalnie receptą mógłby być Zintegrowany System Kwalifikacji, który dostarcza rozwiązań w zakresie potwierdzania kwalifikacji uzyskanych w edukacji pozaformalnej, czyli na przykład na kursach albo w wyniku uczenia się nieformalnego – zaznacza Daniel Nowak.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments