Polacy na widelcu cyberprzestępców! Przerażające wyniki badania

249

Santander Consumer Bank opublikował kolejny raport z serii „Polaków Portfel WłasnyBezpieczni na e-zakupach 2022″. Tym razem eksperci postanowili sprawdzić, czy Polacy zdają sobie sprawę z czyhających na nich w sieci cyberzagrożeń i czy zachowują bezpieczeństwo podczas zakupów w kanale online. 

Polacy pokochali zakupy online

Pandemia koronawirusa doprowadziła do znaczącego wzrostu popularności zakupów w kanale online. W związku z kolejnymi falami epidemii, obostrzeniami i okresowymi zamknięciami galerii handlowych, wiele osób, wcześniej nieprzekonanych do tej formy sprzedaży, zdecydowało się spróbować swoich sił w internecie.

Polacy pokochali ten sposób robienia zakupów. Jak sprawdził Santander Consumer Bank, już 81 proc. z nas deklaruje, że w ciągu ostatniego roku kupiła coś w sieci. Nieco częściej online kupowały kobiety (86 proc.) niż mężczyźni (75 proc.).

Jednocześnie, według danych zebranych przez największą na świecie wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, pod koniec 2021 w Polsce było zarejestrowanych ponad 51 tysięcy e-sklepów. W minionym roku powstało również 6300 zupełnie nowych, a dynamika wzrostu ich liczby wynosi obecnie 25 proc. rocznie.

Wpływ na rozwój e-commerce miała jednak nie tylko pandemia. Według badania Gemius „E-commerce w Polsce 2021”, powodem przeniesienia części zakupów do kanału online jest również m.in. nieograniczona dostępność sklepów internetowych, wygoda oraz szybkość i opłacalność tego rodzaju zakupów.

Polacy (nie)świadomi w sieci

Najnowsze badanie Santander Consumer Banku pokazało, że samoocena stanu wiedzy z obszaru cyberbezpieczeństwa u połowy Polaków jest raczej dobra. Zdaniem ekspertów, optymizm ten może jednak niestety po części wynikać z wciąż niedostatecznej świadomości skali i złożoności cyberzagrożeń. Tym bardziej, że faktyczna wiedza pozostawia wiele do życzenia.

W krótkim teście jednokrotnego wyboru przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Santander Consumer Banku, Polacy otrzymali za zadanie wybranie prawidłowej definicji 2 pojęć związanych z cyberzagrożeniami. Ankietowani zostali poproszeni o wyjaśnienie, czym jest phishing i skimming.

– Wyniki są niepokojące. Aż 84 proc. Polaków nie wie, na czym polega phishing. Dla 61 proc. ankietowanych to pojęcie jest na tyle trudne, że od razu przyznaje, że go nie zna (…) Z badania wynika również, że skimming, czyli jedno z najpopularniejszych i najważniejszych przestępstw dotyczących bankowości elektronicznej i obrotu bezgotówkowego, to pojęcie znane zaledwie 23 proc. ankietowanych – wskazuje Santander Consumer Bank dodając, iż niepokoi fakt, że ponad połowa Polaków (65 proc.) przyznaje, że nie wie, co to jest, a 12 proc. udzieliło błędnych odpowiedzi. 

Okazuje się więc, że mimo wielu kampanii społecznych, których celem jest ochrona konsumenta w sieci, nadal brakuje powszechnej świadomości istniejących cyberzagrożeń.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments