Podwyżki cen nowych samochodów – a używane wcale nie tanieją

217

Ceny nowych samochodów osobowych w ostatnich miesiącach rosną jak na drożdżach. W lutym padł kolejny rekord. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR poinformował, że średnia ważona cen nowych aut wyniosła 143 837 złotych.

To wzrost o 8,4% rok do roku. Mało tego – w ciągu ostatnich czterech lat średnia cena nowego samochodu poszybowała w górę już o ponad 40% i końca podwyżek niestety nie widać – pokonanie pułapu 150 tysięcy złotych średniej ceny pozostaje kwestią najbliższych miesięcy. Co gorsza drożeją również auta używane.

Elektryfikacja napędza wzrosty cen Słoik z pieniędzmi obok ładującego się samochodu elektrycznego

Według ekspertów głównym powodem tak drastycznego wzrostu cen jest powiększanie się oferty aut hybrydowych i elektrycznych oraz kurczenie tych z tradycyjnym napędem. W przypadku klasycznych hybryd średnia cena w lutym wynosiła 147 215 złotych, w przypadku hybryd plug-in aż 261 tysięcy złotych, a w przypadku aut elektrycznych 245 900 złotych.

A skoro udział napędu alternatywnego w sprzedaży dynamicznie rośnie, to w ślad za nim w górę musi piąć się średnia cena nowego samochodu. Ostatecznie to klient musi się liczyć z tym, że nie stać go na nowe auto. Pensje niestety nie rosną tak szybko jak ceny, przez co jesteśmy skazani na auta używane i stare. A tutaj pojawia się kolejny problem…

Ceny aut używanych również pną się w górę

Co gorsza, równie wyraźnie drożeją samochody używane. Z danych firmy Cofidis, które przytoczył Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, wynika że w pierwszym kwartale 2022 roku auto używane kupowane na kredyt kosztowało średnio 53 tysiące złotych. Oznacza to wzrost o 40% w porównaniu do analogicznego okresu sprzed trzech lat!

Firma AAA Auto podała z kolei, że mediana cen samochodów używanych w Polsce w lutym wyniosła 23 tysiące złotych i była o 2500 PLN – czyli o 10,8% – wyższa niż rok wcześniej.

Z opublikowanych raportów wynika również, że w 2021 roku o około 10% wzrosła liczba samochodów używanych, za które trzeba zapłacić od 25 do 50 tysięcy złotych. Co więcej, liczba pojazdów używanych z przedziału cenowego od 50 do 100 tysięcy PLN jest większa o 22%, a aut droższych niż 100 tysięcy złotych przybyło o ponad 33%. Obecnie rosnące koszty samochodów wynikają z ich małej dostępności.

Kupujący muszą uważać na nieuczciwych sprzedawców Grafika prezentująca proces zakupu samochodu

Potencjalni kupujący powinni również pamiętać, że wzrost cen nie zawsze oznacza dobrą jakość. Eksperci uważają bowiem, że sprzedawcy, którzy nie mają dobrych intencji, mogą obecnie osiągać znacznie wyższe zyski, generując dodatkowe marże poprzez ukrywanie cech obniżających wartość. Nieświadomi nabywcy samochodów płacą bowiem jeszcze wyższą niż zwykle cenę za rzekomo doskonały pojazd.

Z tego powodu każdy, kto kupuje teraz używany samochód bez sprawdzenia jego historii, podejmuje wysokie jak nigdy dotychczas ryzyko finansowe oraz ryzyko związane z bezpieczeństwem. Do zawyżonej ceny zakupu mogą dojść bowiem nieoczekiwane koszty naprawy ukrytych uszkodzeń.

Jedno jest pewne – im bardziej ceny nowych aut będą rosnąć, tym dłużej nie będziemy w stanie sprostać wymogom nałożonych przez Unię Europejską na nasz kraj, ponieważ będziemy kupować auta niespełniające te wymogi – i to zazwyczaj po zawyżonej cenie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments