Plotki w pracy — jak wpływają na atmosferę i czy pracodawcy powinni z nimi walczyć?

360
plotki w miejscu pracy

Od wieków przekazywanie informacji miało ogromne znaczenie. Dobrze działający system komunikowania się pełni bardzo ważną funkcję w praktycznie wszystkich miejscach pracy. Jednak poza przekazywaniem sobie informacji w pracy często pojawiają się plotki. Czym dokładnie są i jak mogą wpłynąć na atmosferę w miejscu pracy? Czy plotki mogą mieć pozytywne działanie i kiedy pracodawca powinien z nimi walczyć?

Czym właściwie są i skąd biorą się plotki?

Plotki istnieją od zawsze. W ciągu historii ludzkości plotki były rozpowszechniane w różny sposób — przez ustne przekazy, pisane komunikaty, a obecnie także przez media społecznościowe i inne formy komunikacji online. Niezależnie od tego, jak są rozpowszechniane, plotki zawsze były i nadal są częścią ludzkiej kultury. Nie da się całkowicie pozbyć plotek. Ale czym właściwie różnią się od newsów, czy innych przekazów?

plotki w miejscu pracyPlotki to informacje, które rozpowszechniane są między ludźmi bez potwierdzenia ich prawdziwości lub bez podania odpowiednich źródeł. Często bywają nieprawdziwe lub przesadzone. Mogą być rozpowszechniane w celach wzbudzenia sensacji, a czasem są szkodliwe dla innych osób. Plotki tak naprawdę mogą pochodzić z różnych źródeł. Czasami są rozpowszechniane przez osoby, które chcą zaszkodzić innym lub pragną zyskać właśnie na rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji. Jednak plotki często są wynikiem nieporozumień i nieprecyzyjnych interpretacji faktów. Mogą być rozpowszechniane przez osoby, które nie zadbały o sprawdzenie prawdziwości informacji, zanim przekazały je dalej.

Plotki mogą mieć negatywny wpływ na nas wszystkich, w szczególności, jeżeli są rozpowszechniane w celu zaszkodzenia innej osobie. Dlatego ważne jest, aby sprawdzać prawdziwość informacji, zanim zdecydujemy się przekazać ją dalej. Plotki są niestety nieodłącznym elementem w środowisku pracy. Jak mogą wpłynąć na atmosferę w pracy? W niektórych przypadkach prowadzą do wykluczenia poszczególnych osób.

Jaki wpływ na atmosferę w pracy mają plotki?

Plotki mogą mieć negatywny wpływ na atmosferę w pracy, ponieważ przekazywanie niesprawdzonych i często nieprawdziwych informacji może prowadzić do nieporozumień, nieufności i niepokoju wśród pracowników. Jeśli plotki dotyczą konkretnych osób, mogą stopniowo doprowadzić do izolacji lub wykluczenia tych osób z grupy. Następstwem będzie pogorszenie się stosunków między pracownikami. Oczywiście plotki utrudniają również komunikację i współpracę w zespole, ponieważ mogą prowadzić do braku zaufania do innych pracowników lub przekazywanych przez nich informacji. To z kolei ma negatywny wpływ na efektywność pracy i osiąganie założonych przez firmę celów.

plotki w miejscu pracyPracodawcy powinni zapobiegać tworzeniu się i rozpowszechnianiu niesprawdzonych informacji w miejscu pracy. W tym celu warto promować otwartą i szczerą komunikację, a także dbać o zaufanie między pracownikami. Warto też stworzyć mechanizmy, dzięki którym pracownicy mogą zgłaszać niepokojące lub szkodliwe plotki. Pracodawca nie powinien być bierny wobec plotek. Istnieje kilka sposobów, które mogą zapobiegać tworzeniu się plotek.

Jak pracodawcy mogą walczyć z tworzeniem się plotek w miejscu pracy?

Plotki w miejscu pracy mogą skutecznie utrudniać komunikację w zespole, co bezpośrednio wpływa na jakość wykonywanych obowiązków. Często prowadzą do wykluczenia poszczególnych pracowników i ogólnie uznawane są za szkodliwe. Istnieje wiele sposobów na zapobieganie tworzeniu plotek w miejscu pracy:

  • Pracodawcy mogą dbać o jakość komunikacji w miejscu pracy — łatwy dostęp do niezbędnych informacji, możliwość uczestniczenia w procesie decyzyjnym dotyczącym pracy poszczególnych osób.
  • Pracodawcy mogą zachęcać do otwartego komunikowania się i wyrażania swojej opinii.
  • Pracodawcy mogą zadbać o stworzenie przyjaznego i komfortowego środowiska pracy — pracownicy powinni czuć się swobodnie, mówiąc o swoich pomysłach lub obawach, a także pytając się o rzeczy, których nie są pewni.
  • Pracodawcy powinni działać szybko, kiedy pojawią się plotki.
  • Pracodawcy mogą zadbać o relacje pomiędzy pracownikami — dobre stosunki między pracownikami zapobiegają tworzeniu się plotek i dobrze wpływają na pracę w grupie.
  • Pracodawcy mogą stosować politykę „zero tolerancji dla plotek” — polega na wyciąganiu konsekwencji wobec osób, które tworzą plotki.

plotki w miejscu pracyPlotki w miejscu pracy zwykle prowadzą do pogorszenia się komunikacji. Jednak w niektórych przypadkach nie mają negatywnego skutku. Kiedy plotki mogą okazać się pomocne i pozytywne? Plotki są dobre, jeśli przekazywane informacje nie są sprawdzone, ale mimo wszystko są prawdziwe.

Czy plotki mogą być pozytywne?

Ploty to niesprawdzone lub nieoficjalne informacje, które czasem okazują się prawdziwe. Między innymi dlatego w niektórych przypadkach mogą być neutralne, a czasem nawet pozytywne. Szczególnie o pozytywnym działaniu plotek mówimy, kiedy rozpowszechniana jest informacja o kimś, kto zrobił coś dobrego lub osiągnął sukces. Niestety w takich przypadkach też należy uważać. Plotki bardzo szybko i łatwo wymykają się spod kontroli.

plotki w miejscu pracyW większości przypadku plotki mają negatywny charakter i mogą prowadzić do wielu nieporozumień w miejscu pracy. Między innymi dlatego pracodawcy powinni przeciwdziałać rozpowszechnianiu się nieprawdziwych informacji, stosując odpowiedni i sprawny system komunikacji w firmie.

Niepozorne, ale często szkodliwe plotki

Plotki są nieoficjalnymi, ale rozpowszechnionymi informacjami, które mogą być zarówno prawdziwe, jak i fałszywe. Często są oparte na domysłach lub nieprawdziwych informacjach i mogą być szkodliwe dla wielu osób. Prowadzą do nieporozumień, a czasem nawet do niepotrzebnych konfliktów. Plotki mogą mieć negatywny wpływ na atmosferę w miejscu pracy. Ucierpi na nich zaufanie między pracownikami, mogą prowadzić do wykluczenia niektórych osób i dezinformacji. Pracodawca powinien walczyć z plotkami, ponieważ często bywają szkodliwe dla jego pracowników i całej firmy.

Dobrym sposobem walki z plotkami w miejscu pracy jest zapewnienie pracownikom dostępu do rzetelnych informacji i edukowanie ich o szkodliwości plotek. Warto także stworzyć kulturę otwartości i szacunku w miejscu pracy, aby zapobiec rozpowszechnianiu się nieprawdziwych informacji. Pracownicy powinni czuć się komfortowo, móc pytać, przedstawiać swoje pomysły i wyrażać swoją opinię bez obaw. Firma może walczyć z nieprawdziwymi informacjami, kiedy tylko się pojawią. Dobrym rozwiązaniem może okazać się polityka „zero tolerancji dla plotek”, czyli wyciąganie konsekwencji wobec osób, które rozpowszechniają nieprawdziwe informacje.

W niektórych przypadkach plotki mogą mieć pozytywne działanie, na przykład, kiedy przekazywane informacje nie są sprawdzone, ale mimo wszystko są prawdziwe. Jednak dużo częściej plotki mają charakter negatywny i należy z nimi walczyć.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments