Dlaczego warto wykorzystać własne pasje do rozwoju biznesu?

Udostępnij

Załóżmy, że zdecydowałeś się porzucić pracę na etacie, ponieważ nie sprawia Ci ona najmniejszej przyjemności. Twoi znajomi już jakiś czas temu rozkręcili własne biznesy, a Ty masz odłożone środki, które możesz przeznaczyć na ten cel. Jesteś pełen entuzjazmu i bardzo zmotywowany do prowadzenia własnej działalności gospodarczej – myślisz, że to będzie idealny sposób na życie dla Ciebie.

Po pewnym czasie zaczyna Ci brakować motywacji. Okazuje się, iż to, że nie lubiłeś własnej pracy nie znaczyło, że będziesz się świetnie czuć prowadząc własny biznes. Fakt, że Twoi koledzy to robią też z perspektywy czasu nic nie znaczyło. Brak alternatyw nie stanowi dobrego powodu do założenia własnej działalności gospodarczej. Jednak nie zamierzasz się poddać. Co zatem może Ci pomóc w rozwoju biznesu, gdy nie okazuje się on tak doby, jak się spodziewałeś?

Odpowiedź brzmi: pasja. We współczesnym świecie panuje powszechna opinia, że jeśli przekształcisz swoją pasję w biznes, to nie przepracujesz w życiu ani jednego dnia, ponieważ będziesz się realizował i spełniał. Zawsze istnieją jednak dwie strony medalu. W takiej sytuacji poniesienie biznesowej porażki może wywołać u nas frustrację a nawet utratę pasji. Jednak wszyscy doskonale wiemy, że życie pisze różne scenariusze, a pasje niestety też często nie są wieczne. Dlaczego zatem warto wykorzystać własne pasje do rozwoju biznesu? Najważniejsze argumenty za takim działaniem zostaną zaprezentowane poniżej, a następnie przejdziemy do przykładów sytuacji, w których pasja doprowadziła do skutecznego rozwoju biznesu:

Pasja = przewaga konkurencyjna

Firma prowadzona z pasją to niezwykle ważna przewaga konkurencyjna. Ludzie lubią korzystać z produktów i usług tych, którzy kochają swoją pracę. Najczęściej nasi klienci będą po prostu dostrzegać serce włożone w pełnione przez nas zajęcie. Dzięki temu będą bardzo chętnie do nas wracać i polecać nas rodzinie oraz znajomym.

Nie zapominaj o marketingu

Jednak aby nasi odbiorcy mogli zauważyć, że pasjonujemy się tym, co robimy biznesowo, musimy wiedzieć jak to dobrze zakomunikować. Służą do tego dwa narzędzia: pierwszym jest marka, która składa się z nazwy, logo i sloganu. Drugim jest cała strategia marketingowa, czyli pomysł na komunikowanie tego, czym się zajmujemy i dlaczego to jest wartościowe.

Jeśli wizerunek naszej działalności będzie zgodny z naszą osobowością, będziemy się czuć z nią dobrze i będziemy chcieli wkładać jeszcze więcej serca w to, co robimy. Ludzie natomiast to błyskawicznie dostrzegą i z przyjemnością będą korzystać z naszych produktów i usług oraz rekomendować nas innym. Warto więc na poważnie zająć się marketingiem – zwłaszcza gdy w ten sposób promujemy biznes zgodny z naszą pasją.

Pasja = wyjątkowy produkt/usługa Napis "nie poddawaj się" i człowiek pasjonujący się muzyką

Większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę jak funkcjonuje człowiek w pełni oddany swojej pasji. Poświęca on niemal cały wolny czas na sprawdzanie co aktualnie dzieje się w danej dziedzinie, gdy jest tym pochłonięty, nie potrafi wtedy myśleć o niczym innym. Co dzieje się natomiast, kiedy pasjonat wpadł na jakiś pomysł dotyczący swojej pasji, bardzo pragnie tego produktu lub usługi, lecz widzi, że nikt tej idei nie zrealizował lub nawet na nią nie wpadł?

Tutaj mamy dwie drogi. Pierwsza to oczekiwanie aż ktoś inny wpadnie na ten pomysł i go zrealizuje, a my będziemy mogli z niego skorzystać. Co jednak, jeśli nigdy to się nie zdarzy? Przecież nie mamy pewności, że ktoś dostrzeże tę samą ideę co my, a następnie podejmie się jej sfinansowania i wykonania. Jesteśmy natomiast przekonani, że jest to absolutnie genialne rozwiązanie i znajdzie ono popyt wśród wielu pasjonatów, ponieważ po prostu zwiększy ich komfort w zakresie tego, co kochają. W takiej sytuacji, należy skorzystać z drugiej drogi. Czyli po prostu działać, nikt nie zrealizuje tej wizji lepiej niż my – prawdziwi pasjonaci.

Przykłady pasji, które przerodziły się w świetny biznes

Peak Performance

Co więcej, w sieci znajdziemy mnóstwo historii udanych biznesów, które właśnie zrodziły się w ten sposób. Pierwszym przykładem jest firma Peak Performance. Założyli ją pasjonaci narciarstwa i turystyki górskiej ze szwedzkiej miejscowości Åre. Potrzebowali oni ubrań wykonanych z naturalnych materiałów i zabrali się do pracy. Okazało się, że osób szukających modnej, funkcjonalnej i dobrze wykonanej odzieży sportowej jest dużo więcej. Osiągnęli wielki sukces – dziś Peak Performance to jeden z największych europejskich producentów ubrań łączących techniczne materiały ze stylem i ciekawym designem, która propaguje aktywność fizyczną i od początku do końca stawia na pasję do wspinaczki górskiej.

Innocent Drinks

Inny przykład stanowi firma Innocent Drinks. Pewnego dnia w 1998 roku, trzech kolegów, studiujących na University of Cambridge postanowiło rozkręcić biznes, który wiąże się z ich pasją i przyniesie światu korzyść. Zaczęli robić smoothie i soki z owoców, ponieważ je uwielbiali, uważali że są one w ich wykonaniu przepyszne i warto nimi nakarmić ludzi. Jako próbkę swoich umiejętności potraktowali festiwal muzyczny w Londynie. Rozstawili na nim swoje stoisko, na którym umieścili tabliczkę z pytaniem: “Czy powinniśmy rzucić pracę i zacząć robić smoothie?” Pod spodem kosze z napisami “tak” i “nie”, w których lądowały puste pojemniki po sprzedanych napojach. Na koniec festiwalu, kosz z napisem “tak” był całkowicie przepełniony, a w drugim znalazły się zaledwie trzy kubki.

Początki nie były łatwe, lecz po piętnastu miesiącach ich biznes zaczął na siebie zarabiać i rozwijać się w iście zawrotnym tempie. Natomiast w 2009 roku The Coca-Cola Company zakupiła 18% udziałów w Innocent Drinks za 30 milionów funtów. Rok później koncern nabył kolejne 40% udziałów i stał się właścicielem firmy płacąc za to kolejne 65 milionów funtów.

Jak więc widzimy, z całą pewnością warto zaryzykować i wykorzystać własne pasje do rozwoju biznesu. Często to właśnie one stanowią klucz, który odpowiada za jego sukces.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również