Od jutra zmiana paliwa LPG z zimowego na letnie – o co z tym chodzi?

221

Czwartek, 31 marca będzie ustawowo ostatnim dniem, kiedy będzie można zatankować paliwo, na którym codziennie jeżdżą miliony polskich kierowców. Choć tak naprawdę na niektórych stacjach paliw zmiany mogły być dokonane już kilka dni wcześniej. Wszystko po to, aby zdążyć na czas ze zmianą w odpowiednim terminie. O czym tutaj mowa? Dlaczego paliwo LPG (gaz) jest zmieniane z zimowego na letnie?

Zmiana mieszanki LPG na letnią Tankowanie LPG

Do czwartku, 31 marca, na stacjach paliw może znajdować się w głównym zbiorniku LPG z mieszanką zimową. Z kolei następnego dnia nie można już oferować tego paliwa klientom, bowiem musi być już gaz letni. Kierowcy na pewno nie zauważą tej zmiany prowadząc swoje auto, bowiem dla nich ta zmiana jest w zasadzie nie do wychwycenia.

Dlaczego taka zmiana ma miejsce?

Zmiana LPG wynika z faktu, że teoretycznie od kwietnia ujemne temperatury nie powinny nam już grozić. A już na pewno nie należy spodziewać się srogich mrozów. Choć oczywiście na południu Polski śnieg nadal zalega i ujemna temperatura nocami występuje, to jednak jest ona stosunkowo niewielka. A na takie warunki letnie LPG, które pojawi się na stacjach paliw, będzie już odporne.

Chodzi po prostu o to, że przy wyższych temperaturach prężność par jest większa. Właśnie ten parametr odpowiada za to, że LPG przemieszcza się ze zbiornika do dalszej części instalacji gazowej. W zdecydowanej większości gazowych systemów zasilania (I, II, III i IV generacji) nie jest stosowana pompa LPG.

Jak to działa?

Brak pompy paliwa oznacza, że LPG musi samoistnie przepływać przez poszczególne elementy gazowego układu zasilania. Musi zatem znajdować się pod pewnym nadciśnieniem. Wytwarza się ono pod wpływem temperatury otoczenia, która powoduje, że LPG w zbiorniku w pewnym stopniu odparowuje, a wytworzona nad lustrem ciekłego autogazu poduszka gazowa wywiera nacisk na ciecz.

W ten sposób wytworzone w zbiorniku nadciśnienie powoduje, że w momencie przejścia samochodu na zasilanie gazem (po otwarciu elektrozaworów w instalacji) ciekłe LPG pod jego wpływem przepływa do kolejnych elementów systemu gazowego.

Aby to zapewnić w każdych warunkach otoczenia – z uwagi na duże różnice temperatur pomiędzy okresem letnim i zimowym – zmienia się gatunek mieszanki LPG. W ten sposób wymagane nadciśnienie w zbiorniku (zapewniające przepływ paliwa przez instalację gazową) występuje bez względu na temperaturę otoczenia.

Aby zachować nadciśnienie w zbiorniku na odpowiednim poziomie w okresie zimowym (przy niskich temperaturach otoczenia) zwiększa się w LPG zawartość propanu. Latem, kiedy temperatury otoczenia są wyższe nie trzeba już używać zwiększonej ilości droższego składnika LPG jakim jest propan.

Dobra wiadomość dla kierowców stacja paliw

Warto wiedzieć, że ta zmiana ma jeszcze jeden ogromny plus. Otóż, przekłada się ona na obniżenie cen autogazu z nadejściem wiosny. Zmiana proporcji propanu i butanu sprawi, że więcej będzie w LPG gazu tańszego. W ubiegłym roku to właśnie 1 kwietnia LPG zaczęło mocno tanieć. Oby tym razem znów pojawiła się taka sama sytuacja i ceny spadły nawet poniżej 3 złotych za litr.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments