Cenimy sobie znajomości z ludźmi, którzy mają podobny system wartości do naszego, których rozumiemy, z którymi dobrze się dogadujemy i wiemy, że możemy im zaufać. A co gdyby przenieść takie relacje do życia zawodowego? Czy budowanie sieci kontaktów może dobrze wpłynąć na nasz biznes? Okazuje się, że jak najbardziej, a proces ten nosi nazwę networkingu. Jak więc należy się do niego przygotować, a następnie skutecznie go stosować? Dlaczego networking jest tak ważny w biznesie? Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tego zagadnienia zostaną zaprezentowane poniżej:
Networking – co to?
Podstawowe informacje
Networking oznacza nawiązywanie relacji biznesowych w celu współpracy, wymiany wiedzy i umiejętności. Można powiedzieć, że polega on na zawieraniu znajomości opartych na wzajemnym zaufaniu, dzięki którym dążymy do realizacji swoich celów – już nie jako samodzielna firma, lecz ze wsparciem partnerów. Działania networkingowe bazują zatem na obopólnym rekomendowaniu swoich usług, dzieleniu się wiedzą oraz udzielaniu pomocy, jeśli jest ona potrzebna. Co ważne, networking charakteryzuje się budowaniem trwałych relacji między ludźmi w biznesie, nie tylko w wybranej branży, lecz także poza nią – po to, by wymieniać się doświadczeniami i wiedzą.
Networking odgrywa szczególną rolę w obsadzaniu wyższych stanowisk. Z jednej strony firma headhunterska dociera do liderów opinii i prosi o rekomendacje, z drugiej zaś bywa, że menedżer sygnalizuje zaufanym osobom chęć zmiany miejsca pracy.
Networking w Polsce
W krajach o gospodarce wolnorynkowej istnieje bardzo duża liczba różnego rodzaju organizacji, których głównym lub pobocznym profilem działalności jest networking. Także w Polsce istnieje co najmniej kilka organizacji networkingowych, z których najpopularniejszą i najlepiej rozwiniętą jest BNI. Tę organizację networkingową powołał do życia w 1985 roku w Stanach Zjednoczonych Ivan Misner, a do Polski została ona wprowadzona w 2006. BNI gromadzą przedsiębiorców, którzy myślą podobnie, których firmy mają podobną wizję i misję swojej działalności.
Według stanu na 2021 rok, po 15 latach działalności w naszym kraju, BNI jest obecna w 27 miastach i połączyła ponad 3 tysiące przedsiębiorców, zrzeszonych w 85 grupach. W 2020 roku przekazano za jej pośrednictwem 108 967 rekomendacji, które zaowocowały zrealizowaniem biznesów na kwotę 570 milionów złotych netto, a uśredniona wartość dodatkowych zleceń z rekomendacji BNI pozyskanych przez jednego przedsiębiorcę wynosi 254 tysiące PLN netto. Oznacza to, że każdy z Członków BNI w Polsce, w 2020 roku, zwiększył swoją sprzedaż w firmie właśnie o tę kwotę.
Networking kluczem do sukcesu w biznesie
Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, dlaczego w codziennym życiu nawiązywanie wartościowych relacji jest tak ważne i potrzebne. Jak jednak jest w przypadku pracy?
Przede wszystkim współpraca z innymi przedsiębiorcami uważana jest za jeden z najtańszych sposobów na rozwój swojej firmy.
Korzyści wynikające z networkingu
Dzięki temu, że wymieniamy się wiedzą, pomagamy nie tylko sobie, lecz także właśnie innym przedsiębiorcom. Nie robimy tego z przymusu, pracujemy po prostu z osobami, które lubimy, z którymi dobrze nam się rozmawia, w związku z tym taka wymiana wiedzy jest czystą przyjemnością. Możemy poznać inne spojrzenie, poszerzyć swoje horyzonty, znaleźć rozwiązanie palących nas problemów – a wszystko to wyłącznie dzięki współpracy, która niesie korzyści dla obu stron.
Dzięki networkingowi możemy łatwiej pozyskać nowych klientów czy pracowników, sprawdzić ich wiarygodność i zyskać polecenie z pierwszej ręki. Już na starcie wiemy więc, że najpewniej się nie zawiedziemy, a współpraca będzie owocna. Dla każdego biznesu takie rekomendacje są wprost bezcenne.
Networking może nam także pomóc, gdy nie możemy znaleźć kierunku w rozwoju swojej firmy czy nawet gdy samodzielnie nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z pewnymi trudnościami. Pomoc bardziej doświadczonych przedsiębiorców, którzy mogą nam wtedy doradzić, jest w takim przypadku nieoceniona.
Ponadto, dzięki temu, że o relacje dbamy, pielęgnujemy je, jesteśmy dobrymi współpracownikami, wypracowujemy również swoją renomę. Jeśli klient ufa przedsiębiorcy, z którym się przyjaźni biznesowo, z pewnością będzie wierzył jego rekomendacjom. Nie zamyka się to jednak tylko na klientach – jak już zostało wspomniane, dzięki networkingowi może być nam również łatwiej znaleźć dobrego pracownika.
Jak przygotować się do networkingu?
Jakie znajomości mogą się przydać biznesowo już na starcie?
Nawet jeśli jesteśmy początkującymi biznesmenami i dopiero stawiamy pierwsze kroki w danej, i tak możemy posiadać wiele cennych znajomości, o których jednak przedtem nie pomyśleliśmy pod kątem biznesowym. Mogą to być:
- Znajomi ze szkoły czy studiów
- Dalsi członkowie rodziny
- Przyjaciele rodziny
- Znajomi lekarze, prawnicy, księgowi
- Byli współpracownicy lub szefowie
- Członkowie stowarzyszeń, klubów lub innych społeczności, w których udzielamy się towarzysko lub społecznie.
Zapamiętujmy więc wszystkich, z którymi się spotykamy i prowadzimy interesujące rozmowy. Starajmy się także pozostawać w kontakcie, nawet jeśli aktualnie nie potrzebujemy pomocy z ich strony. W końcu nikt nie lubi osób, które odzywają się tylko, gdy czegoś chcą – zarówno jeśli mówimy o życiu towarzyskim, jak i biznesowym.
Zwróć uwagę na spotkania branżowe i konferencje
Ponadto, spotkania branżowe lub konferencje to dobre miejsce do rozpoczęcia budowania swojej sieci kontaktów. Musimy jednak dokładnie wiedzieć, po co tam jesteśmy i co chcemy uzyskać. Weźmy więc ze sobą kilka swoich wizytówek, aby wręczyć je ważnym osobom.
Networking w Internecie i social mediach
Nieoceniony w budowaniu relacji może być Internet – w końcu bez problemu znajdziemy w nim fora z interesującej nas dziedziny i branży. Dzięki temu możemy poznawać ludzi, którzy mają podobne zainteresowania, zajmują się tym, co my i posiadają różne doświadczenie zawodowe, z klientami czy współpracownikami. Warto zatem rozmawiać z innymi ludźmi także w sieci – zwłaszcza przedsiębiorcami. Poznajemy wówczas grupę ludzi, która naprawdę może nam pomóc.
Jak budować swoją sieć kontaktów w Internecie? Tradycyjne fora biznesowe są już coraz mniej popularne, warto więc na Facebooku poszukać grup tematycznych dla przedsiębiorców. Z całą pewnością powinniśmy również dołączyć do biznesowych społeczności z naszej branży na takich portalach jak GoldenLine czy LinkedIn.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Musimy również mieć świadomość, że networking jest procesem długotrwałym. Nie da się zaufać komuś “ot tak”. Wymaga to czasu i pokazania, że naprawdę zależy nam na relacjach. Owszem, już podczas pierwszej rozmowy możemy poczuć, iż “nadajemy z danym przedsiębiorcą na tych samych falach”, ale nie oznacza to od razu wielkiej biznesowej przyjaźni. Sytuacja wygląda tu dokładnie tak samo, jak i w życiu prywatnym – wszystko weryfikuje czas.
Przede wszystkim liczy się szczerość
Co bardzo istotne, w networkingu musimy być także autentyczni, otwarci i szczerzy. W końcu mamy tutaj do czynienia z innymi przedsiębiorcami, czyli z reguły doświadczonymi osobami, które wiedzą, jak współpracować z ludźmi, aby obie strony odnosiły korzyści. Jeśli zależy nam tylko na darmowej wiedzy, pozyskiwaniu wartościowych klientów i samych profitach, networking zdecydowanie nie jest dla nas. W tym obszarze fałsz jest łatwo wyczuwalny, a jeśli okażemy się osobą interesowną – niemal na pewno więcej stracimy niż zyskamy, bowiem w ten sposób utraconego zaufania nie da się już odbudować w danej społeczności.