Dzielenie się hasłami do kont na platformie Netflix z przyjaciółmi i rodziną to powszechna praktyka wśród milionów abonentów z całego świata.
Na początku tego roku pojawiły się jednak doniesienia, iż Netflix prowadzi prace nad systemem ograniczającym możliwość bezpłatnego dzielenia kont. Jak nietrudno się domyślić, w sieci rozpętała się prawdziwa burza w związku z tym działaniem.
W reakcji na krytykę Netflix oświadczył, że nowe zasady dotyczące udostępniania kont użytkowników zostały opublikowane przez pomyłkę. Gigant streamingowy twierdzi, że nie zamierza nakładać dodatkowych opłat czy wprowadzać procedury weryfikacji. Czy aby na pewno jest to prawda i czy wspomniane oświadczenie dotyczy również Europy?
Netflix jednak nie będzie walczyć ze współdzieleniem kont?
Jak donoszą amerykańskie media, w pierwszej połowie lutego Netflix poinformował, że nowe wytyczne dotyczące współdzielenia kont testowane są tylko w Chile, Peru i Kostaryce, a na stronach centrum pomocy Netflix w innych krajach (w tym w USA) zostały one opublikowane przez przypadek. Aktualizacja została już wycofana.
Nowe zasady zakładały, że konta będzie można nadal udostępniać, ale tylko w ramach jednego gospodarstwa domowego. Chodziło tutaj przede wszystkim o wymóg zalogowania się do głównej sieci Wi-Fi raz na 31 dni z danego urządzenia przez każdą osobę korzystającą z danego konta.
Co jeśli natomiast chcielibyśmy skorzystać z platformy na innych urządzeniach niż zaufane, czyli na przykład na telewizorze w hotelu czy firmowym laptopie? Takie działanie miało wymagać wprowadzenia kodu weryfikacyjnego, który umożliwi korzystanie z platformy na siedem dni.
Rzecznik firmy Netflix podkreślił jednak, że ta amerykańska firma nigdy nie wprowadziłby tak ważnych zasad w taki sposób – czyli bocznymi drzwiami, bez wcześniejszego ogłoszenia i podzielenia się szczegółami z klientami.
Netflix chciał tylko uspokoić użytkowników?
Czy jednak zmiana stanowiska zaprezentowana przez Netflix to już ostateczna decyzja spółki czy może tylko tymczasowe rozwiązanie, mające na celu uspokoić wściekłych użytkowników?
Niestety, wszystko wskazuje na to, że prace nad uniemożliwieniem użytkownikom bezpłatnego współdzielenia kont zostały wstrzymane tylko w przypadku Stanów Zjednoczonych.
Netflix próbuje wyeliminować darmowe współdzielenie kont w kolejnych krajach
Zaktualizowana strategia walki z dzieleniem haseł w tym miesiącu niespodziewanie weszła w życie w Kanadzie, Nowej Zelandii, Portugalii i Hiszpanii. Jak zaznacza Netflix, jej celem jest „danie użytkownikom większej kontroli nad tym, kto ma dostęp do ich konta”.
Z informacji udostępnionych w tych krajach przez platformę Netflix dowiadujemy się, że w ramach przyjętej strategii użytkownicy będą musieli ustawić podstawową lokalizację dla ich konta. Każdy mieszkaniec takiego domu, korzystający z tej samej sieci będzie mógł z tego konta korzystać.
Platforma ma ułatwiać wyznaczenie podstawowej lokalizacji, czyli jeśli sami nie będziemy chcieli tego zrobić, zrobi to za nas. Skorzysta w tym celu z naszego adresu IP i numeru identyfikacyjnego urządzenia, z którego logujemy się do Internetu.
Chociaż Netflix w wyżej wspomnianych krajach nadal nie podał konkretnej informacji, to należy założyć, że weryfikacja podstawowej lokalizacji będzie wyglądała, tak jak w wyżej opisanej strategii, o której dowiedzieliśmy się “przez pomyłkę”.
Oznacza to, że z każdego urządzenia, z jakiego korzystamy z platformy, będziemy musieli zalogować się (i coś obejrzeć) w podstawowej lokalizacji przynajmniej raz na 31 dni. Inaczej serwis zablokuje nam dostęp do konta.
Ile będzie kosztować współdzielenie konta z osobą mieszkającą gdzie indziej?
Jeśli chcielibyśmy, aby ktoś spoza podstawowej lokalizacji mógł korzystać z naszego konta, oczywiście Netflix daje taką możliwość. Co jednak istotne, subkonta można utworzyć tylko w planach Standard i Premium. W pierwszej opcji dla jednej osoby, a w drugiej – dla dwóch osób. Jaki jest koszt tej usługi:
- Kanada – 7,99 dolarów kanadyjskich za jedno subkonto miesięcznie
- Nowa Zelandia – 7,99 dolarów nowozelandzkich za jedno subkonto miesięcznie
- Portugalia – 3,99 euro za jedno subkonto miesięcznie
- Hiszpania – 5,99 euro za jedno subkonto miesięcznie
Co natomiast z korzystaniem z usług platformy Netflix na urządzeniach, które są zlokalizowane poza naszym domem? Firma w wyżej wymienionych krajach zakomunikowała, że “użytkownicy wciąż mogą z łatwością korzystać z platformy Netflix na urządzeniach osobistych albo zalogować się do usługi w nowym telewizorze w hotelu lub wynajmowanym domku”.