W najnowszym odcinku programu „Biznes Nieoczywisty” Jakub Zadrożny, partner w SPECTATOR communications advisors rozmawia z Łukaszem Chodkowskim – dyrektorem zarządzającym w Dehora Polska o zmieniających się wymaganiach rynku pracy wynikających z szybkiego rozwoju technologicznego.
Na ile kompetencje przyszłości są szansą dla biznesu na podniesienie jakości wykonywanych zadań, a na ile czynnikiem utrudniającym realizację wyznaczonych zadań? Przekonamy się poniżej:
Jaki był rynek pracy w 2023 roku?
W 2023 roku na rynku pracy zaczęły dominować takie trendy, jak dbanie o zdrowie psychiczne pracowników czy kultura pracy hybrydowej. Co istotne, w 2023 roku rynek pracy musiał mierzyć się z ogromną liczbą wyzwań i 2024 rok z całą pewnością nie będzie się pod tym względem różnić.
Czy czeka nas era zmian na rynku pracy?
Zdecydowanie tak, dziś szacuje się bowiem, że w najbliższym czasie aż 43% pracowników na świecie będzie musiało się przekwalifikować.
Czy do 2025 roku maszyny będą spędzać w pracy tyle czasu ile człowiek?
Okazuje się, że właśnie takie wyliczenia przedstawiono na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. Z tego powodu ogromna ilośćosób dziś obawia się utraty pracy.
Jakie kluczowe czynniki wpłyną na zmiany w charakterze prac?
Oprócz postępu ekonomicznego ogromny wpływ na światowy rynek pracy będą wywierać również zmiany klimatyczne. Mogą one bowiem zaburzać łańcuchy dostaw i rynek energetyczny oraz doprowadzą do wielu migracji.
Ponadto, zmiany na rynku pracy z całą pewnością będą wywierać również trendy gospodarcze – w tym aspekcie warto przede wszystkim zwrócić uwagę na rywalizację Chin ze Stanami Zjednoczonymi o światową dominację gospodarczą.
Czy brak stabilności stał się normalnością w naszym ekosystemie pracy?
Pandemia COVID-19 nauczyła zarówno pracowników, jak i pracodawców, że muszą być odporni na brak stabilności. Dziś już wiele firm wyciągnęło lekcję z pandemii i ma obecnie przygotowane scenariusze awaryjne, które mają zapewnić ciągłość trwania biznesu w sytuacji kryzysowej.
Technologia stała się szybsza niż przedsiębiorstwa – jak to wpłynie na opracowanie i wdrażanie nowych programów szkoleniowych?
Dziś jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstw jest znalezienie sposobu na nadążenie nad zachodzącymi zmianami. Firmy muszą dostosowywać się do zmian i oferować swoim pracownikom możliwość współuczestniczenia w tych zmianach poprzez zapewnienie im ciągłego rozwoju.
Najważniejsze umiejętności przyszłościowego pracownika
Dwie najważniejsze umiejętności, które będą kluczowe w kompetencjach pracownika przyszłości, według Forum Ekonomicznego w Davos, to kreatywne i analityczne myślenie. Kolejne umiejętności wymieniane przez ekspertów to: uważność na szczegóły, odporność, ciekawość oraz otwartość na uczenie się całe życie.
Jakie umiejętności są uznawane za kompetencje przyszłości przez młodych ludzi?
Według młodych ludzi, wypowiadających się w mediach społecznościowych, do kluczowych kompetencji przyszłości zaliczają empatię, koncentrację, kreowanie nawyków, dbanie o work-life balance czy zachowanie odpowiedniej higieny i balansu w kontekście korzystania z Internetu oraz mediów społecznościowych.
Jak młodzi ludzie zmieniają swoje podejście do mediów społecznościowych?
Dziś na popularności wśród młodych ludzi zyskuje trend polegający na tym, że czas spędzany w social mediach trzeba ograniczać, gdyż nadużywanie mediów społecznościowych wpływa niekorzystnie na ich zdrowie psychiczne.
Jak cyfrowe pokolenie wpłynie na rynek pracy w ciągu najbliższych 5 lat?
Trudno dziś odpowiedzieć na to pytanie. Z całą pewnością młodzi ludzie, uchodzący za „cyfrowe pokolenie”, mogą swoim sposobem myślenia i podejściem do pracy wnieść bardzo dużo pozytywnego do firm. Przedsiębiorstwa muszą po prostu nauczyć się wykorzystywać ich podejście i rozumienie świata.
Jak będą wyglądały zawody przyszłości?
Dziś szacuje się, że 80% zawodów, w których pracować będą dzisiejsi uczniowie klas I-III szkół podstawowych, jeszcze nie istnieje. Oznacza to, że niemal wszystkie zawody będą ewoluować i w coraz większym stopniu odnosić się do cyfrowego świata.
Przykładami zawodów przyszłości, według ekspertów, mogą być:
- Doradca do spraw higieny cyfrowej
- Analityk do spraw zrównoważonego rozwoju
- Trener sztucznej inteligencji
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, nagranie znajduje się poniżej: