KNF ostrzega przed hakerami

9

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) ostrzega przed hakerami, którzy mogą próbować wykorzystać niewiedzę konsumentów w związku z wchodzącą w życie w przyszłą sobotą unijną dyrektywą PSD2. Ceną nieuwagi może być utrata pieniędzy, ale też tożsamości.

O co dokładnie chodzi? 14 września wchodzi w życie unijna dyrektywa PSD2 dotycząca usług płatniczych. Muszą dostosować się do niej wszystkie kraje UE. Cele są szczytne i słuszne. Głównym założeniem nowych przepisów jest bowiem chęć zwiększenia bezpieczeństwa konsumentów i lepsza ich ochrona w kwestii ataków hakerskich w obrocie bezgotówkowym. W tle jest jednak jeden problem. Nieświadomi klienci mogą zostać okradzeni.

KNF: uwaga na hakerów!

W ramach dostosowania się do nowych przepisów banki muszą podjąć działania, które mają na celu podwyższenie poziomu zabezpieczeń transakcji elektronicznych, co ma zostać oparte o silne uwierzytelnienie klienta. Innymi słowy, logowanie się do konta bankowego w sieci będzie bezpieczniejsze, ale obarczone pewnymi warunkami. Obok podawania loginu i elementów hasła, klient będzie także musiał co pewien czas przejść weryfikację SMS.

KNF ostrzega jednak, że zmiany mogą zostać wykorzystane przez przestępców do prób wyłudzenia poufnych informacji. Podkreślono, że klienci powinni uważać na podejrzane maile, SMS-y lub wszelkie próby kontaktu z nimi ze strony osób, które podają się za pracowników banków i proszą o następujące dane:

  • dane logowania do bankowości elektronicznej;
  • kody autoryzacyjne i kody PIN;
  • dane osobowe.

Oszuści mogą prosić także o:

  • kliknięcie w przesłany mailem lub SMS-em link internetowy;
  • zmianę hasła lub innych danych do logowania za pomocą przesłanego linku internetowego;
  • otworzenie podejrzanego załącznika, uruchomienie lub instalację przesłanej aplikacji;
  • wykonanie podejrzanej płatności lub przelewu internetowego.

Urząd dodaje, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy od razu skontaktować się z bankiem.

Zmiany

W ostatnich dniach część banków w Polsce wprowadziło już konieczne zmiany. Bank ING opublikował przykładowo komunikat, który wyjaśnia dokładnie, jak od teraz będzie wyglądało logowanie się do jego serwisu Moje ING:

„W trakcie logowania do bankowości internetowej Moje ING możemy poprosić Cię o wpisanie kodu autoryzacyjnego z SMS-a.
Logowanie może przebiegać na 2 sposoby:

  • Login i hasło maskowane (5 wybranych znaków).
  • Login, hasło maskowane (5 wybranych znaków) i kod SMS.

Logowanie do aplikacji Moje ING mobile może przebiegać na 3 sposoby:

  • Tylko PIN do aplikacji.

  • Tylko identyfikator biometryczny – odcisk palca lub face ID.

  • Identyfikator biometryczny i PIN do aplikacji.”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here