Rok Edukacji Ekonomicznej to wspólna inicjatywa pięciu największych organizacji realizujących działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
W najnowszym odcinku “Poranku z rynkami” gościem Tymoteusza Nowaka – redaktora naczelnego Telewizji Biznesowej, był Waldemar Zbytek – Prezes Zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości. Rozmowa dotyczyła edukacji ekonomicznej Polaków. Oto czego się dowiedzieliśmy:
“Bankructwo małego Dżeka” autorstwa Janusza Korczaka kończy 100 lat
Choć mało osób zdaje sobie z tego sprawę, Janusz Korczak bardzo mocno promował edukację ekonomiczną i uważał ją za jeden z najważniejszych elementów edukacji ogółem. Tytuł ten w tym roku kończy 100 lat.
Co więcej, książka ta przez 50 lat była absolutnym fundamentem wiedzy ekonomicznej w Polsce. Okazuje się, że wiele pokoleń uczniów szkół podstawowych w naszym kraju pozyskiwało edukację finansową właśnie z “Bankructwa małego Dżeka”.
Jaka była inflacja w Polsce w 1923 roku?
W 1923 roku inflacja w Polsce wynosiła aż 33 000 procent. Tematem przewodnim polskich rodzin w tym czasie był więc właśnie problem inflacji.
Prognozy dla polskiej gospodarki na 2024 rok
W 2024 roku globalizacja oraz technologia -zwłaszcza sztuczna inteligencja – zmieniła fundamenty ekonomii. Duża część obywateli Polski zaczęła wierzyć, że długi nie zawsze muszą być spłacane, a pieniądze wychodzą z drukarni.
Według Waldemara Zbytka tak trudna sytuacja w polskiej gospodarce wynika z niskiego poziomu wiedzy ekonomicznej rządzących. Ekspert uważa, że zapomnieli oni sięgnąć do historii, do słów Władysława Grabskiego i nie zobaczyli co wydarzyło się w listopadzie 1923 roku.
Waldemar Zbytek uważa, że aktualny oficjalny deficyt budżetowy na poziomie ponad 300 miliardów złotych to już nawet nie kryzys, a katastrofa, która może się w przyszłości skończyć koniecznością wyprowadzenia się z Polski młodego pokolenia, które będzie musiało te długi spłacić.
Na jakim poziomie jest wiedza ekonomiczna Polaków?
Polacy wychodzili z założenia, że do 1989 roku był innych ustrój gospodarczy, w związku z czym brak edukacji ekonomicznej był usprawiedliwiony. W ciągu ostatnich 35 lat byliśmy zaś całkowicie błędnie przekonani, że rynek sam nas nauczy nas ekonomii.
W konsekwencji, okazuje się, że paradoksalnie to do 1989 roku byliśmy lepiej wyedukowani ekonomicznie niż w czasach gospodarki rynkowej. Fundamenty edukacji – takie jak liczenie, przedsiębiorczość i przyzwyczajenie do pracy – były do 1989 roku lepiej traktowane w polskim systemie edukacji.
Z tego powodu polscy przedsiębiorcy w latach dziewięćdziesiątych poradzili sobie bardzo dobrze. Dziś zaś nasi rodacy radzą sobie pod tym względem dużo gorzej. Według Waldemara Zbytka w Polsce stało się tak, ponieważ po prostu zapomniano o tym, że budowanie postaw przedsiębiorczych i przestano kłaść nacisk na absolutne podstawy wiedzy matematycznej i finansowej.
Jak poprawić edukację ekonomiczną w Polsce?
Według Waldemara Zbytka należy przede wszystkim przypomnieć słowa Janusza Korczaka głoszące, że kluczem jest “efektywnie wykorzystywanie wszystkich zasobów”. Chodzi tutaj o racjonalne wykorzystywanie takich zasobów, jak finanse, czas i zdrowie.
Czego można się nauczyć od Władysława Grabskiego?
Władysław Grabski w latach 1922-1923 wyjaśniał, że “gospodarki nie da się rozpędzić wydawaniem pieniędzy”.
Od czego zacząć edukację finansowa?
Waldemar Zbytek podkreśla, że fundamentem edukacji byli, są i będą nauczyciele oraz szkoły. Wyłączając z polskiego systemu edukacji elementy finansowe i ekonomiczne, niestety doprowadziliśmy do sytuacji, którą mamy dzisiaj.
Jaka jest idea Roku Edukacji Ekonomicznej?
Podstawową ideą Roku Edukacji Ekonomicznej jest obudzenie świadomości finansowej – głównie u dzieci, młodzieży i studentów, ale również u seniorów.
Jednym z fundamentalnych założeń Roku Edukacji Ekonomicznej jest również postawienie wiedzy finansowej na wyższym szczeblu hierarchii edukacyjnej, którą mamy w Polsce.
Kolejną założeniem Roku Edukacji Ekonomicznej jest zainspirowanie Polaków do realizacji setek projektów i inicjatyw z obszaru edukacji finansowej, które mogłyby się odbyć w naszym kraju.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, nagranie znajduje się poniżej: