Jak zabezpieczyć firmę przed atakiem hakerskim i nie popełnić błędu?

Udostępnij

Internet to ogrom możliwości, ale też potężne źródło potencjalnych problemów – wycieków danych, włamań na serwer czy wyłudzeń finansowych. Prawidłowa ochrona odgrywa szczególnie ważną rolę w przypadku firm – to nie tylko kwestia pieniędzy, ale też potencjalnej utraty kluczowych informacji. Jak powinno wyglądać prawidłowe zabezpieczenie przedsiębiorstwa? Żyjemy w realiach, w których wiele firm polega na technologii i działalności online. W takiej sytuacji regularna, stała ochrona przed zagrożeniami cybernetycznymi staje się priorytetem. Internet w tym względzie jest niczym front, na którym hakerzy rozwijają coraz bardziej zaawansowane metody ataku. Jednocześnie firmy uzbrajają się na potęgę chroniąc swoje pieniądze, wiedzę czy dane wrażliwe. Bez odpowiedniego zabezpieczenia, przedsiębiorstwo może stać się zagrożone – warunkiem jest dbałość o elementy, które pozwolą ochronić firmę przed atakiem. Podstawą w tym względzie powinna być edukacja pracowników. To oni stanowią największe źródło zagrożenia błędem. Istotne jest, by pracownicy byli świadomi rodzajów zagrożeń, takich jak phishing, malware czy inne formy ataków. Rozwiązaniem może być organizowanie regularnych warsztatów lub szkoleń; powinno to wspomóc proces budowania świadomości tego, jakie zagrożenia są najbardziej aktualne. Przykłady? Kluczowe w firmie jest zadbanie o utrzymanie standardów w zakresie dbałości o hasła. Pracownicy muszą mieć ugruntowane przeświadczenie zasady tworzenia mocnych, unikalnych. Podobnie budowa świadomości musi dotyczyć zagrożeń phishingowych. Pracownicy powinni wiedzieć, jak rozpoznać podejrzane e-maile, linki lub załączniki. Warto w tym kontekście prowadzić symulowane próby phishingu – tak, by testować jak pod względem zabezpieczenia działa zarówno Internet dla firm oraz system reakcji zespołu.

Aktualizacja oprogramowania to konieczność

Powszechnym błędem w firmach jest ignorowanie potrzeby aktualizacji komputerów oraz regularnego skanowania urządzeń. Należy używać narzędzi, które automatycznie wyszukują dostępne aktualizacje dla wszystkich zainstalowanych aplikacji i systemów. Pamiętajmy o przemyślanym wyborze Internet dla firm.

Standardem powinno stać się wielopoziomowe uwierzytelnianie i różnorodność metod. Należy wykorzystywać nie tylko SMS-y, ale też np. aplikacje autoryzujące lub tokeny sprzętowe. Tego typu mechanizmy trzeba wdrożyć w przypadku poczty elektronicznej, systemów finansowych lub bazy danych z informacjami klientów. Dobrze jest powiązać tego typu informacje z budową wiedzy wśród pracowników – tak, by wiedzieli jak korzystać z wielopoziomowego uwierzytelniania i rozumieli jego znaczenie.

Backup i odzyskiwanie danych – praca w tle o dużym znaczeniu

Trudno wyobrazić sobie firmę, która nie dbałaby o regularne tworzenie kopii zapasowych danych. Można uznać je za swoisty klucz do ochrony przed atakami typu ransomware. W sytuacji, gdy firmowe dane zostaną zaszyfrowane, szybko można je przywrócić bezpośrednio je z kopii zapasowej – oczywiście pod warunkiem, że ta jest wykonywana na bieżąco.

Warto zauważyć, że wiele mechanizmów przydanych w zabezpieczaniu firmy w cyberprzestrzeni zapewniają dostawcy usług telekomunikacyjnych. Dobrze będzie więc wybrać ofertę, która oferuje dodatkowe funkcje bezpieczeństwa. Mogą być nimi np.: filtrowanie treści oraz monitorowanie ruchu w celu wykrywania podejrzanej aktywności.

Niezależnie od tego standardem musi być staranna kontrola dostępów do określonych poziomów działalności. To naturalne, iż nie każdy pracownik potrzebuje dostępu do wszystkich danych firmy. Polityka firmy powinna więc zakładać, że uprawnienia są przydzielane na podstawie potrzeb – a nie np. pozycji w firmie.

Najnowsze

Zobacz również