InPost planuje przejęcie Mondial Relay za ok. 2,6 mld zł

326

InPost planuje akwizycję Mondial Relay – wiodącej francuskiej platformy dostaw przesyłek e-commerce, za ok. 565 mln euro (ok. 2,6 mld zł), podał InPost. Spółka liczy na zamknięcie transakcji do końca II kw. br.

„Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca drugiego kwartału 2021 roku” – czytamy w komunikacie.

W 2020 r. Mondial Relay uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 437 mln euro oraz wypracował ok. 60 mln euro EBITDA, podano także.

„Planowana akwizycja Mondial Relay we Francji to realizacja strategii zapowiedzianej podczas IPO na Euronext Amsterdam i jedna z największych zagranicznych inwestycji polskiej firmy w historii. Ekspansja międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju InPost, a Mondial Relay zapewni nam obecność na jednym z największych rynków e-commerce w Europie. To skokowe przyspieszenie naszego wzrostu i zwiększenie wartości spółki” – powiedział prezes InPostu Rafał Brzoska, cytowany w komunikacie.

Firma Mondial Relay, założona w 1997 roku, jest wiodącym dostawcą przesyłek dla e-commerce na rynku europejskim. Posiada około 15 800 punktów odbioru i nadania we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim (stan na luty 2021). We Francji jest drugą co wielkości siecią, obejmującą 11 000 punktów oraz 4 centra dystrybucyjne. W 2020 roku obsłużyła 131 mln przesyłek, co czyni ją największym niezależnym graczem we Francji pod względem wolumenu, podano w materiale.

Zakładane strategiczne efekty akwizycji to m.in. zwiększenie wolumenów obsługiwanych przesyłek – w 2020 roku łącznie 440 mln sztuk, zwiększenie zasięgu geograficznego i sieci obsługi do 28 000 punktów, wskazał InPost.

„Przy wartości szacowanej na ok. 56 mld euro, francuski rynek e-commerce jest około 5 razy większy niż polski, osiąga również jeden z najwyższych w Europie wskaźników penetracji usługami doręczeń poza adresem odbiorcy, szacowany na około 40%” – czytamy w komunikacie.

Na bazie pro-forma współczynnik zadłużenia netto do EBITDA InPostu osiągnie około 3,5x bezpośrednio po transakcji.

„Priorytetem będzie zmniejszenie zadłużenia do poziomu dźwigni netto wynoszącej około 2,0-2,5x EBITDA w ciągu 24 miesięcy po transakcji w efekcie zwiększenia poziomu EBITDA oraz wypracowywaniu dodatnich przepływów pieniężnych, przy jednoczesnym dalszym inwestowaniu w celu wspierania rozwoju na obecnych i nowych kluczowych rynkach – przede wszystkim w Polsce, Wielkiej Brytanii i Francji” – czytamy dalej.

InPost to największy w Polsce operator logistyczny, w którego zainwestowały amerykańskie fundusze inwestycyjne Advent International i KKR. Firma oferuje usługi kurierskie oraz dostawy za pośrednictwem ogólnopolskiej sieci Paczkomatów InPost dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, w tym kompleksowe usługi dedykowane branży e-commerce. Liczba Paczkomatów InPost przekraczała 10 770 urządzeń na koniec 2020 r. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments