Ile kosztuje badanie techniczne pojazdu?

Udostępnij

Jednym z obowiązków kierowców jest przeprowadzanie badania technicznego, zwanego także przeglądem rejestracyjnym. To istotny element dbałości o bezpieczeństwo na drogach. Na czym dokładnie polega i ile kosztuje badanie techniczne pojazdu? Czy w niedalekiej przyszłości jego koszt może ulec zmianie? Przekonamy się poniżej:

Na czym polega badanie techniczne pojazdu?

Badanie techniczne pojazdu ma na celu zweryfikowanie, czy pojazd jest bezpieczny do użytku na drogach publicznych. Kontrola ta obejmuje szereg elementów:

  1. Stan techniczny pojazdu – w ramach tego punktu sprawdzane są podstawowe elementy pojazdu takie jak hamulce, zawieszenie, układ kierowniczy oraz oświetlenie.
  2. Spaliny – tutaj dochodzi do weryfikacji czy poziom emisji spalin mieści się w normach prawnych.
  3. Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) – w ramach tego punktu sprawdza się zgodność numeru nadwozia z dokumentacją pojazdu.
  4. Wyposażenie dodatkowe – na tym etapie sprawdzane są takie elementy jak pasy bezpieczeństwa czy obecność gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego i apteczki.
  5. Ogólny stan pojazdu – na koniec oceniany jest ogólny stan pojazdu, w tym obecność rdzy czy stan karoserii, lusterek i wycieraczek.

W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, badanie techniczne pojazdu jest wymagane prawnie i musi być regularnie przeprowadzane w stacjach kontroli pojazdów. Dzięki takim przeglądom możemy być pewni, że nasz pojazd jest w dobrym stanie technicznym i nie stanowi zagrożenia dla nas i innych użytkowników drogi.

Jak często należy przeprowadzać badanie techniczne?

Częstotliwość przeglądów technicznych zależy od wieku pojazdu i jego przeznaczenia. Nowe pojazdy osobowe podlegają pierwszemu badaniu po 3 latach od daty pierwszej rejestracji, kolejne po 2 latach, a następnie co rok.

Co istotne, pojazdy do przewozu osób (w tym autobusy) i pojazdy ciężarowe mają inne terminy i zazwyczaj podlegają badaniu raz w roku.

Ile kosztuje badanie techniczne?

Stawki przeglądu rejestracyjnego pojazdów nie zmieniły się od 2004 roku. Badanie techniczne auta osobowego to wydatek rzędu 98 złotych, motocykla – 62 PLN, ciężarówki – 153 PLN, a samochodu wyposażonego w instalację gazową – 162 PLN.

Za ponowne badania poszczególnych elementów pojazdu trzeba zapłacić natomiast:

  • 14 PLN – w przypadku badań świateł drogowych i świateł mijania, kontroli toksyczności spalin albo sprawdzenia amortyzatorów jednej osi
  • 20 PLN – w przypadku badania połączenia układu kierowniczego i jałowego ruchu koła, a także hamulców, poziomu hałasu albo luzów w zawieszeniu
  • 36 PLN – w przypadku sprawdzania geometrii kół jednej osi
  • 20 PLN – za wszystkie pozostałe badania łącznie

Czy opłata za badanie techniczne może wzrosnąć?

Na początku marca bieżącego przedstawiciele ośmiu organizacji zrzeszających właścicieli stacji kontroli pojazdów na spotkaniu z Ministrem Infrastruktury zaapelowali o podniesienie opłaty za badanie techniczne aż o 150% – czyli do 246 złotych w przypadku samochodu osobowego.

Propozycja diagnostów analizowana jest obecnie w Ministerstwie Infrastruktury. Rzecznik resortu, Rafał Jaśkowski poinformował, że “Ministerstwo Infrastruktury stara się znaleźć rozwiązanie, które nie uderzy po kieszeni właścicieli samochodów”.

Warto dodać, że analizowany przez Ministerstwo Infrastruktury wniosek nie jest pierwszym, jaki wystosowali polscy diagności. Jeszcze trzy lata temu przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów apelowali o podniesienie opłaty w przypadku auta osobowego do 184,50 PLN – czyli o blisko 90%. Dodatkowo, w myśl ówczesnej propozycji, kwota uiszczana za przegląd rejestracyjny miałaby być waloryzowana co roku.

Jak wówczas porównywali przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, od 2004 roku minimalne wynagrodzenie wzrosła z 824 złotych do 3490 PLN. A należy przy tym zauważyć, że od stycznia 2024 roku “najniższa krajowa” wynosi 4242 złotych – czyli aż o 415% więcej niż dwadzieścia lat temu.

Rozmowy prowadzone w przeszłości z Ministerstwem Infrastruktury nie przyniosły jednak rezultatu i kwoty płacone w okręgowych stacjach kontroli pojazdów pozostały niezmienione. W kwietniu ubiegłego roku doprowadziło to nawet do protestu diagnostów.

Kiedy pojazd może zostać skierowany na dodatkowy przegląd?

Prawo do skierowania właściciela pojazdu na dodatkowy przegląd mają organy ruchu drogowego oraz starostowie powiatowi. Organy ruchu drogowego (na przykład policja) mogą wymagać dodatkowego badania technicznego, jeśli samochód jest po wypadku, może zagrażać bezpieczeństwu albo narusza normy ochrony środowiska.

Starosta powiatowy ma prawo skierować pojazd na przegląd, jeśli potrzebuje danych do jego rejestracji albo jeśli samochód może naruszać wymogi ochrony środowiska lub brał udział w wypadku. Dodatkowe badanie będzie potrzebne również, gdy:

  • Przeprowadzone zostały modyfikacje konstrukcji pojazdu
  • Zmieni się przeznaczenie pojazdu – na przykład zacznie być używany jako pojazd uprzywilejowany, taksówka, pojazd do nauki jazdy albo do przewożenia materiałów niebezpiecznych

Co zrobić, gdy pojazd nie przejdzie badania technicznego?

W czasie przeglądu można wykryć drobne usterki, które nie wpłyną na wynik badania. Natomiast po wykryciu istotnych uszkodzeń pojazdu jego właściciel otrzyma listę usterek do naprawienia. Następnie właściciel będzie miał 14 dni na ich naprawienie.

Po tym czasie pojazd musi ponownie przedstawiony do badania. Co istotne, jeżeli na ponownym przeglądzie odkryte zostaną usterki stwarzające zagrożenie, właścicielowi samochodu zostanie odebrany dowód rejestracyjny, a autem nie będzie można poruszać się po drogach publicznych.

Badanie techniczne a przegląd techniczny

Co bardzo istotne, przeglądem technicznym, przeglądem okresowym czy też badaniem okresowym nazywa się dobrowolne sprawdzenie stanu pojazdu w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO), czyli warsztacie prowadzonym przez producenta samochodów danej marki.

W przeciwieństwie do przeglądów rejestracyjnych, a przeglądy techniczne nie trzeba zgłaszać się w określonych terminach, lecz tylko wtedy, gdy na przykład zachodzi potrzeba wymiany oleju albo filtrów w pojeździe.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również