Podczas konferencji i targów Invest Cuffs 2023 w Krakowie odbył się wykład Macieja Kietlińskiego – Eksperta Rynku Akcji w XTB.
Prelekcja ta stanowi praktyczny przewodnik dla inwestorów zainteresowanych sektorem gier wideo. Maciej Kietliński dzieli się swoją perspektywą na najbardziej obiecujące obszary branży GameDev na przestrzeni roku 2023.
Wskaźnik cena/zysk polskich spółek gamingowych
Po pierwsze warto zauważyć, że na tle spółek AAA, CD Projekt wyceniany jest dość drogo. Wydaje się jednak, że w obecnych realiach jego wycena jest racjonalna – sentyment wobec spółki się poprawił, a Cyberpunk 2077 zaczął sprzedawać się dobrze. Ponadto, czekamy obecnie na premierę dodatku do Cyberpunk 2077 – “Widma Wolności”. Z tego powodu mamy tutaj potencjał do dalszych wzrostów.
Ten Square Games jest natomiast wyceniany bardzo tanio. Fundamenty i perspektywy spółki są jednak słabe, a jej flagowy projekt – Fishing Clash wychodzi z kin, co oznacza, że nie poprawi jej wyniku.
11 bit studios jest dziś bardzo drogo wyceniany, lecz jeśli Frostpunk 2 osiągnie taki sukces, jaki zakłada rynek, to obecna wycena okaże się dość tania. Z drugiej strony, może w przypadku tej spółki dojść do sprzedawania faktów i w konsekwencji – sporej przeceny po premierze Frostpunk 2, wynikającej z realizacji zysków.
Artifex Mundi ma z kolei duży potencjał do poprawy swoich wyników finansowych – jej przychody bowiem od pewnego czasu konsekwentnie rosną, tak samo, jak i jej wycena. Maciej Kietliński uważa jednak, że jej wartość może jeszcze wyraźnie pójść w górę.
Creepy Jar jest dziś dość racjonalnie wyceniany, lecz jeśli jego projekt Chimera, który będzie miał premierę w przyszłym roku, osiągnie taki sukces, jak zakłada dziś rynek, jego obecna wycena okaże się niezwykle tania. Mamy tutaj więc w tym momencie duży potencjał do wzrostów.
Jak radzi sobie WIG-Gry?
Polski gaming na tle szerokiego rynku akcji radzi sobie dość słabo. Z tego powodu mamy spory potencjał – zwłaszcza, że wyczekujemy obecnie na premiery takich tytułów, jak Cyberpunk 2077: Widmo Wolności, Frostpunk 2 czy Chimera.
Z kolei na tle gamingu zagranicznego – pod postacią funduszu ETF VanEck Video Gaming and eSports (ESPO) – WIG-Gry radzi sobie całkiem nieźle – i to nawet pomimo problemów CD Projektu.
Które polskie spółki gamingowe radzą sobie obecnie najlepiej?
Od początku wielkiej hossy na rynku gamingowym – czyli od października 2022 roku – do dziś zdecydowanie najlepiej poradziło sobie Artifex Mundi. Na początku radził on sobie fatalnie, lecz bardzo mocno zaczął odbijać na początku bieżącego roku.
Drugie miejsce zajmuje BoomBit, producent gier mobilnych typu hyper-casual i innych tytułów monetyzujących się za pomocą mikropłatności. Na trzecim miejscu w ostatnich miesiącach plasuje się PlayWay.
Sytuacja na globalnym rynku GameDev
Okazuje się, że aż 50% światowego rynku GameDev stanowią dziś gry mobilne. Co więcej, według Macieja Kietlińskiego to przyszłość gamingu zmierza właśnie w kierunku gier mobilnych.
Co istotne, na rynku gamingowym dominuje obecnie Azja – jej udział wynosi aż 47%. Warto dodać, że prognozy wobec wzrostu rynku gamingu w ujęciu długoterminowym są cały czas pozytywne, nawet pomimo wyhamowania w 2022 roku.
Wszystko dlatego, że udział graczy wśród wszystkich grup społecznych, a także zarówno wśród mężczyzn, jak i wśród kobiet cały czas rośnie – najmocniej w przypadku gier mobilnych, dlatego że nie mamy czasu na bardziej zaawansowaną rozgrywkę.
Ponadto, warto zauważyć, że największe światowe spółki pod względem przychodów z gamingu, wbrew pozorom wcale w pierwszej kolejności nie kojarzą nam się z gamingiem. Mowa tu o takich gigantach, jak Microsoft, Sony i Tencent.
Nowe trendy w gamingu
Warto zauważyć, że społeczność gamingową – z którą związane jest już aż 79% społeczeństwa – tworzą nie tylko gracze.
Oprócz grania w same gry interesuje nas oglądaniem streamingów z nich oraz dyskutowanie na internetowych forach gamingowych. Dotyczy to przede wszystkim młodszych pokoleń – Pokolenia Z i Pokolenia Alfa. Mamy zatem do czynienia z bardzo dużym rynkiem, który nie jest jeszcze zagospodarowany.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całym wykładem, nagranie znajduje się poniżej: