Handel elektroniczny to jedna z najszybciej rozwijających się aktualnie branż. Tego typu działalność można prowadzić z dowolnego miejsca na świecie, poświęcając na pracę tyle czasu, ile uzna się za stosowne. Dzięki nowoczesnym technologiom zarządzanie sklepem internetowym jest też wyjątkowo proste, więc przedsiębiorcy nie potrzebują żadnych specjalistycznych umiejętności, aby się tym zajmować. Z wejściem na rynek e-commerce powinien poradzić sobie właściwie każdy. Od czego zacząć?
Rynek e-commerce w Polsce
Liczba użytkowników sklepów internetowych w naszym kraju ciągle wzrasta. W zeszłym roku zakupy w sieci deklarowało 77% polskich internautów. Największą popularnością cieszyły się produkty z kategorii odzież, obuwie, kosmetyki, książki oraz sprzęt RTV/AGD. W e-commerce użytkownicy cenią sobie przede wszystkim wygodę, prostotę i szeroki wybór. Co ciekawe, zdecydowana większość (75%) Polaków robi zakupy w rodzimych e-sklepach.
Jak zacząć sprzedawać w Internecie?
Powyższe przesłanki stanowią dla wielu przedsiębiorców wystarczający powód, aby otworzyć własny sklep internetowy. Wcielenie takiej decyzji w życie nie jest obecnie wcale skomplikowane. Nie wymaga ani bogatej wiedzy, ani dużego kapitału inwestycyjnego. Wystarczy wykonać następujące kroki:
1. Wybierz formę prawną działalności
Przed rozpoczęciem sprzedaży w sieci najlepiej założyć własną działalność gospodarczą. Pozwoli Ci to notować nieograniczone przychody i zdecydowanie ułatwi zawieranie różnego rodzaju umów z kontrahentami. Zyskasz także możliwość odliczania kosztów od podatku. W tym celu musisz tylko wypełnić odpowiedni wniosek. Wybór początkujących sprzedawców pada zazwyczaj na jednoosobową działalność gospodarczą, która wiąże się z atrakcyjnymi ulgami na start i możliwością uzyskania dotacji. Jeśli chcesz prowadzić firmę ze wspólnikami, postaw natomiast na spółkę cywilną bądź spółkę prawa handlowego.
Wchodząc na rynek e-commerce, niektórzy wstrzymują się z założeniem firmy, ponieważ początkowo nie generują wysokich zysków. Mogą więc prowadzić sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej, która pozwala im zarabiać maksymalnie połowę pensji minimalnej (1505 zł brutto miesięcznie w 2022 r.). W ten sposób unikają konieczności opłacania składek ZUS i dopełniania skomplikowanych formalności.
2. Wybierz platformę sklepową
Wybór oprogramowania e-commerce to prawdopodobnie najważniejsza decyzja, jaką podejmiesz na etapie otwierania działalności. Dobra platforma umożliwi Ci przede wszystkim stworzenie własnej witryny sklepowej, ale także jej połączenie z dodatkowymi kanałami sprzedaży w myśl strategii omnichannel. Im więcej praktycznych funkcji w wybranym narzędziu, tym łatwiejsza obsługa zamówień i zarządzanie całym biznesem!
Szukając idealnej platformy sklepowej, dobrze zastanów się przede wszystkim nad wyborem pomiędzy oprogramowaniem SaaS a narzędziem open source. Podczas gdy to pierwsze gwarantuje Ci kompleksową ofertę w ramach niedrogiego abonamentu, to drugie może kusić darmowym dostępem, ale jest dużo trudniejsze w obsłudze. Nie kieruj się więc ceną widoczną na pierwszy rzut oka. Programy działające w otwartym kodzie źródłowym wymagają bowiem wiedzy z zakresu projektowania stron internetowych i wykonywania licznych integracji na własną rękę. Platformy SaaS są natomiast od razu gotowe do użycia.
3. Załóż sklep i wykup domenę
Wybrana platforma sklepowa zapewni Ci dostęp do intuicyjnego kreatora sklepu. Dzięki temu narzędziu z łatwością stworzysz własną witrynę internetową. Wystarczy, że w kilku kliknięciach edytujesz odpowiadający Ci szablon strony i zaimplementujesz niezbędne narzędzia zakupowe. Pamiętaj, aby zadbać o wysoką jakość kart produktów – powinny być one przejrzyste i atrakcyjne wizualnie. Wypełnij je oryginalnymi opisami i zdjęciami, aby dodatkowo zachęcić klientów do zakupów.
Nie zapominaj również o tym, aby zintegrować sklep z kluczowymi funkcjami e-commerce. Mowa o bramkach płatności czy usługach kurierskich. Dobra platforma abonamentowa pozwoli Ci automatycznie połączyć witrynę z popularnymi narzędziami. W przypadku oprogramowania open source konieczne byłoby poszukiwanie i wprowadzanie ich na własną rękę. Mogłoby się to okazać zarówno czasochłonne, jak i kosztowne.
Aby uruchomić sklep internetowy, będziesz potrzebować także domeny. To adres strony, który powinien być identyczny jak nazwa Twojej marki. Zadbaj o to, by dało się go łatwo zapamiętać i skojarzyć z ofertą. Przed zakupem wybranej domeny, upewnij się, że nie jest ona jeszcze zajęta. Jej cena powinna wynosić kilka – kilkanaście złotych rocznie.
4. Zaopatrz się w towar
Towary, które zaproponujesz swoim klientom, powinny cechować się dużą popularnością na rynku. Tylko wtedy Twoja oferta zdobędzie zainteresowanie internautów. Uważaj jednak na wysoką konkurencję – niektóre rynki okażą się już tak nasycone, że bardzo trudno będzie Ci się na nich wybić. Możesz więc rozejrzeć się za niszą, proponując konsumentom na przykład znane produkty w nowych konfiguracjach lub ulepszonych wersjach. Pamiętaj, aby wyraźnie komunikować klientom swoją unikalną propozycję sprzedaży (USP), czyli cechę wyróżniającą Cię na tle konkurencji.
Budując asortyment dla swojego sklepu internetowego, skorzystaj z jednego z następujących rozwiązań:
- sprzedaż własnych produktów (np. rękodzieła) – to doskonały system, dzięki któremu unikasz bezpośredniej konkurencji i zachowujesz swobodę prowadzenia biznesu, a jednocześnie minimalizujesz koszty pozyskiwania towaru,
- współpraca z dostawcami – produkty możesz kupować w hurtowniach (stacjonarnych bądź internetowych) lub bezpośrednio u producentów,
- dropshipping – model logistyczny, w którym unikasz prowadzenia własnego magazynu, ponieważ składowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów zajmują się specjalne hurtownie.
Każde z rozwiązań, które masz do dyspozycji, odznacza się nieco innymi zaletami. Ważne więc, aby dobrać system zaopatrywania sklepu do indywidualnej sytuacji oraz specyfiki konkretnego biznesu. Na początku szczególnie atrakcyjnym modelem może okazać się dropshipping, pozwalający wejść na rynek e-commerce bez dużego kapitału i ryzyka inwestycyjnego.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na współpracę z hurtowniami tradycyjnymi, czy dropshippingowymi, dobre oprogramowanie SaaS umożliwi Ci zintegrowanie sklepu z ofertami dostawców. Dzięki temu wszystkie dane produktowe pobrane zostaną automatycznie i będą na bieżąco aktualizowane. Unikając ich ręcznego wprowadzania na stronę, zaoszczędzisz mnóstwo czasu.
5. Promuj swój sklep
Kiedy uruchomisz już swój sklep internetowy, zadbaj o jego reklamę. Odpowiednio zaplanowane działania marketingowe przyciągną do Ciebie nowych klientów i zwiększą współczynnik konwersji. W Internecie szczególnie istotne okażą się:
- płatne kampanie w Google i mediach społecznościowych,
- organiczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarce,
- prowadzenie firmowych profili w natywnych dla branży kanałach social media,
- tworzenie wysokiej jakości treści na potrzeby content marketingu.
Powyższe obszary obejmują wiele różnych działań, których dobór powinien zależeć od potrzeb i zachowania Twojej grupy docelowej, a także od celów, jakie stawiasz swojej marce.
Jak wejść na rynek e-commerce? Podsumowanie
Znasz już wszystkie etapy zakładania działalności e-commerce. Jak widzisz, nie jest to proces skomplikowany. Tak naprawdę wystarczy dobra platforma sklepowa, pozwalająca na automatyzację kluczowych zadań. Umożliwi Ci to szybkie i wygodne wejście na rynek, a także dynamiczny rozwój prowadzonego biznesu. Więcej informacji na temat tego jak zacząć sprzedawać w Internecie, znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/biznes-e-commerce-jak-zaczac/