Dlaczego i jak banki zachęcają nowych klientów?

366

Jak doskonale wiemy, konkurencja na rynku bankowym jest obecnie bardzo duża. Z tego powodu w ostatnich latach banki komercyjne coraz odważniej kuszą klientów rozmaitymi ofertami, a także prowadzą działania marketingowe na bardzo szeroką skalę. W efekcie, codziennie, z każdej strony otaczają nas informacje o tym, jak wiele możemy skorzystać zakładając konto w danej instytucji finansowej. Dlaczego banki działają w ten sposób? Czy oferowanie wielu darmowych usług czy korzystnych benefitów im się opłaca? W jaki konkretnie sposób, czyli jakimi usługami te instytucje finansowe starają się pozyskiwać nowych klientów? Odpowiedzi na te pytania zostaną zaprezentowane poniżej:

Jak banki zachęcają nowych klientów?

Specjalne oferty dla nowych klientów

Najczęściej za pomocą promocji – limitowanych, “niezwykle korzystnych” dla nowych klientów ofert ograniczonych czasowo. Zasada ich działania jest prosta – z reguły instytucja przez ustalony czas oferuje klientom korzystającym z danej promocji nagrody czy systemy bonusów, zniżek i rabatów. Mają one na celu przyciągnięcie nowych klientów. W praktyce, jeśli w danym banku założymy określony produkt i spełnimy konkretne warunki, bank przyzna nam nagrodę. Najczęściej dotyczy to oferty kont osobistych, firmowych lub kredytów gotówkowych, można jednak znaleźć również inne propozycje.

Obecnie bankom komercyjnym bardzo trudno jest pozyskać klientów, którzy ulokują w nich swoje pieniądze i chętnie będą korzystać z ich usług. Konkurencja na rynku jest duża, a przecież instytucje te żyją z tego, że obracają pieniędzmi klientów. Jak zatem bank może zachęcić kogoś do założenia konta i korzystania z jego usług?

Rodzaje promocji bankowych Usługa moneyback lub cashback oferowana przez bank dla nowych klientów

Banki komercyjne doskonale wiedzą, że klienci chętniej skorzystają z promocji, jeżeli dostaną coś atrakcyjnego w zamian za otwarcie konta. Jakie mamy zatem rodzaje promocji, którymi banki komercyjne kuszą klientów? Poniżej znajduje się ich lista, wraz z wyjaśnieniami na czym to one polegają:

  • Nagrody rzeczowe – w zamian za otwarcie konta bankowego bank może zaproponować różne produkty, najczęściej są nimi bilety do kina, vouchery i karty podarunkowe do wykorzystania w wybranych sklepach i instytucjach
  • Nagrody pieniężne – popularne bankowe promocje uwzględniają możliwość uzyskania bonusu za otwarcie konta i spełnienie ewentualnych dodatkowych wymagań. Można zyskać na tym jednorazowo nawet kilkaset złotych
  • System moneyback – zachętą do skorzystania z usług dnaego banku komercyjnego może być moneyback, czyli system zwrotu części wydatkowanych środków na konto za wykonanie konkretnych operacji, takich jak płatności kartą wydaną do rachunku lub zakupów w konkretnych sklepach
  • Podwyższone lub obniżone oprocentowanie – w zależności od tego, z jakim produktem w promocji w banku mamy do czynienia. Podwyższone oprocentowanie dotyczy lokat, kont osobistych i kont oszczędnościowych, a obniżone – produktów kredytowych. Możemy na przykład założyć lokatę o korzystniejszym oprocentowaniu niż to prezentowane w regularnych ofertach bankowych na rynku, jeśli w parze z nią otworzymy w tym samym banku konto osobiste
  • Zwroty uiszczonych opłat – to ciekawa forma promocji polegająca na zwolnieniu klienta z kosztów w nagrodę za bycie aktywnym posiadaczem jakiegoś produktu bankowego, takiego jak choćby konto osobiste
  • Programy lojalnościowe – aktywni klienci banków, którzy polecają ich ofertę znajomym na tyle skutecznie, że oni również po nią sięgają, mają szansę na liczne bonusy finansowe i inne nagrody w ramach uczestnictwa w programie lojalnościowym lub partnerskim

Reklamy w telewizji i kampanie marketingowe w Internecie

Oczywiście, na tym próby pozyskiwania klientów przez banki wcale się nie kończą, lecz to właśnie powyższe działania charakteryzują się największą skutecznością. Oprócz tego, banki prowadzą kampanie marketingowe w telewizji i Internecie. Warto zwrócić uwagę, że już dawno przestały mieć one formę bezpośredniego informowania o produkcie, niezależnie od medium, w jakim są udostępnianie. Obecnie większość banków do reklamowania swoich produktów wykorzystuje znane osoby – aktorów, influencerów czy vlogerów. To nie tylko zwiększa zainteresowanie przekazem, buduje pozytywny wizerunek, ale także wzbudza zaufanie.

Dlaczego banki zachęcają nowych klientów rozmaitymi promocjami?

To się opłaca Promocje bankowe dla nowych klientów

Co ciekawe, wszelkiego rodzaju bonusy, benefity czy nagrody dla nowych klientów najtańszy i najskuteczniejszy sposób ich pozyskiwania. Tradycyjne reklamy – w telewizji czy na billboardach nie są już tak efektywne, a na dodatek wyraźnie droższe. Szacuje się, że pozyskanie nowego klienta tymi tradycyjnymi metodami kosztuje nawet 700 złotych za osobę.

Na czym zarabiają banki?

Pożyczki i kredyty

Należy także mieć świadomość, że banki komercyjne usiłują skusić nowych klientów bardzo korzystnymi ofertami, gdyż liczą one, że jeżeli będziemy zadowoleni z poziomu usług oferowanych przez nie to będziemy chcieli skorzystać z innych ich produktów, takich jak w szczególności pożyczki i kredyty. A na nich już dużo zarabiają.

Opłaty i prowizje

Co prawda, zaraz po otrzymaniu swojej nagrody część klientów zamyka swoje konto w danym banku, ale inni będą nadal korzystać z niego, nierzadko ponosząc opłaty lub nawet zaciągać w nim kredyty, co gwarantuje instytucjom długoterminowe wpływy i wielokrotnie zwraca poniesione koszty. Ponadto, banki komercyjne zarabiają również – i to naprawdę sporo – na wszelkich opłatach i prowizjach. Za co instytucje finansowe pobierają dodatkowe koszty? Najpopularniejsze z nich to:

  • Opłaty i prowizje za podstawowe usługi rozliczeniowe – w tym opłata za prowadzenie rachunku, realizację polecenia przelewu, polecenia zapłaty, zlecenia stałego, wpłaty gotówkowej na rachunek w innym banku czy z tytułu świadczenia usług bankowości elektronicznej
  • Opłaty i prowizje związane z obsługą kart płatniczych, w tym opłata za wydanie karty, wypłatę gotówki z użyciem karty debetowej czy wypłatę gotówki w ramach usługi cashback
  • Opłaty związane z realizacją wpłaty gotówkowej na rachunek bankowy w instytucjach innych niż banki
  • Opłaty za usługi dodatkowe, w tym choćby powiadomienia sms o realizacji przelewów
  • Opłaty związane z wydaniem zaświadczeń, archiwalnej historii przelewów, etc

Te opłaty są stosunkowo niskie – najczęściej praktycznie w ogóle nie są one odczuwalne dla klientów banku, a jednak w skali wszystkich klientów zapewniają ogromne comiesięczne wpływy pieniędzy dla banku. Banki mają zatem dobry interes w płaceniu klientom za wykonywanie pewnych aktywności. Promocje bankowe nie są więc żadnym oszustwem, za to z pewnością mogą przynosić obopólne korzyści.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments