Czy opłaca się grać ambitną muzykę?

Udostępnij

Od czasów pandemii COVID-19 i lockdownów wiele mówi się o problemach muzyków. Co prawda, sytuacja już się unormowała i najwięksi ponownie zarabiają na swoich koncertach gigantyczne kwoty, ale niszowi artyści są nadal w ciężkim położeniu, o czym wspomniał ostatnio zespół Godflesh.

Czy opłaca się grać trudną w odbiorze muzykę?

Choć historia muzyka zna przykłady artystów tworzących skomplikowane i trudne w odbiorze utwory i zarabiających na tym dość duże pieniądze, większość niepokornych muzyków ma problem związać koniec z końcem.

Przykładem może być grupa Godflesh, która zainspirowała takie gwiazdy rocka i metalu jak np. zespół Ministry, grupę Nine Inch Nails, wokalistę Marilyna Mansona czy formację Rammstein, ale sama nie osiągnęła komercyjnego sukcesu.

G.C. Green, basista Godflesh, w wywiadzie dla „Teraz Rocka” powiedział, że jego zespół nigdy nie chciał się „sprzedać”.

Wszyscy płacimy rachunki i chcielibyśmy być bogaci, dostawać większe honoraria, ale nie kosztem upraszczania muzyki. Godflesh nigdy nie poszedł na żaden kompromis i patrz, jak skończyliśmy. Jesteśmy przestrogą dla młodych zespołów: jeśli się nie sprzedasz, skończysz jak Godflesh (śmiech). Spójrz na kapele grunge’owe. Wciągnął je destrukcyjny wir show businessu. My instynktownie unikaliśmy bycia modnymi. Kiedy industrialny rock stał się modny, nagraliśmy utwory z płyty Songs Of Love And Hate w wersji dub. Tak chcieliśmy i tak czuliśmy. Nie zyskaliśmy dzięki temu dodatkowej publiczności, ale płyty Love And Hate In Dub wciąż się dobrze słucha. Nie ulegliśmy modzie i przetrwaliśmy. Kiedy inni grali superszybko, my postanowiliśmy maksymalnie zwolnić. Naszej muzyce wyszło to na dobre. Nie ma ani jednej płyty Godflesh, której bym się wstydził, lub która by nie przetrwała próby czasu, właśnie dlatego, że nie ulegaliśmy modom. Programowo jesteśmy niemodni. I działamy dalej. A większość kapel grunge’owych już nie istnieje – tłumaczy swoją kiepską strategię na zarabianie.

Mimo powyższych problemów zespół gra od końca lat 80. W tym roku zagra koncert w Polsce, na Mystic Festival 2023.

Jacek Walewski
Jacek Walewski
Redaktor naczelny serwisu PortfelPolaka.pl. Pasjonat gospodarki i przemian, jakie w niej zachodzą. Publicysta oraz promotor walut cyfrowych i technologii blockchain.

Najnowsze

Zobacz również