Czy na iluzji można zarobić? | Wywiad z Magik Y

Udostępnij

Gościem najnowszego odcinka programu „Biznes Nieoczywisty” jest Magik Y, doświadczony iluzjonista, który nie tylko zaskakuje swoimi sztuczkami, ale także dzieli się sekretami, jak kontrolować uwagę publiczności.

W rozmowie z Jakubem Zadrożnym, partnerem w SPECTATOR communications advisors, Magik Y zdradza, jakie techniki stosuje, aby skupić uwagę publiczności i budować napięcie podczas swoich wystąpień:

Iluzja to sztuka czy biznes?

Magik Y twierdzi, że dobrze wykonana iluzja to zdecydowanie forma sztuki performatywnej. Dla wielu iluzjonistów stanowi ona jednak również biznes i sposób na życie.

Skąd u Magika Y wzięła się pasja do iluzji?

Magik Y zaczął fascynować się iluzją jako małe dziecko, a pierwsze sztuczki zaczął wykonywać jako nastolatek. Szybko zrozumiał on wtedy, że kluczem do sukcesu nie jest odkrycie sekretu, tylko to, w jaki świat jest w stanie zabrać widza.

Początkowo Magikowi Y w ogóle do głowy nie przychodziła myśl zarabiania na iluzji. Marzył on o tym, aby móc z iluzji dorabiać do swojej podstawowej pensji. Życie potoczyło się jednak inaczej, udało mu się przekuć swoją pasję do iluzji w dobry biznes.

Mimo wszystko, oprócz tej sztuki Magik Y prowadzi jeszcze zupełnie inną działalność. Jest nią agencja, w której pomaga on firmom budować strategie oparte o media społecznościowe, polegające na tworzeniu treści do Internetu.

Jak iluzja manipuluje umysłem widza?

Iluzja jest niewiarygodnie niedocenioną dziedziną. Magik Y wyjaśnia bowiem, że wszyscy żyjemy w świecie iluzji, gdyż jest on ograniczony przez nasz umysł i to, jako on postrzega rzeczywistość. W efekcie, naturalnie występujące błędy poznawcze są wykorzystywany przez iluzjonistów po to, by stworzyć złudzenie magii.

Ponadto, warto zauważyć, że iluzja nie służy tylko, aby odciągnąć widzów od problemów dzisiejszego świata, ale też po to, by zrozumieć jak działa nasz umysł. Z tego powodu Magik Y na konferencjach firmowych bardzo chętnie zdradza jakąś iluzję – po to, aby widz zobaczył, jak ograniczony jest nasz umysł i jakie błędy popełniamy.

Jednym z takich błędów poznawczych jest efekt potwierdzenia. Polega on na tym, iż zakładamy, że jeśli nam się coś wydaje, to wszyscy tak myślą. Efekt ten jest bardzo często wykorzystywany w iluzji.

Czy iluzja może pomóc w rozwoju osobistym?

Absolutnie tak. Dla przykładu, Magik Y, zajmując się mediami społecznościowymi, zauważył, że często korzysta z rzeczy, które przeczytał w książkach o iluzji.

Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest po prostu opowiadanie historii – zarówno w tworzeniu treści w Internecie, jak i w przypadku pokazu iluzjonisty. Ponadto, bardzo istotne jest zainteresowanie odbiorcy już na samym początku – i to przy zastosowaniu takiej sztuczki, aby utrzymać jego uwagę do samego końca.

Jak Magik Y planuje swoje występy?

Magik Y zaczyna swoje pokazy dla firm zaczyna od rozmnażania pieniędzy, gdyż dzięki temu ma on pewność, że uda mu się utrzymać uwagę widzów do samego końca swojego występu.

Dlaczego Magik Y zdecydował się na prowadzenie agencji doradzającej klientom w budowaniu strategii?

Magik Y w pewnym momencie podczas swojej kontroli iluzjonisty zrozumiał, iż budzi on podziw u odbiorców nie dlatego, że jest sobą, tylko dlatego, iż imponuje on swoimi sztuczkami. Na tym polega właśnie sztuka iluzji.

Dzięki temu Magik Y poczuł motywację, aby stanąć z drugiej strony i prowadzić klientów do sukcesów w budowaniu treści w Internecie. Sprawia mu to dużą satysfakcję, ponieważ stosuje on w tym celu te same psychologiczne metody, co w iluzji.

Czy iluzja może być wykorzystywana w kampaniach reklamowych?

Absolutnie tak. Magikowi Y zdarzało się nawet zaproponować klientom wspólne nagranie, gdyż iluzja jest powszechnie wykorzystywana w branży reklamowej. Mało tego – okazuje się, że według badań element iluzji w spocie reklamowym jest najlepszym momentem, gdyż najmocniej on przykuwa uwagę widza.

Co ciekawe, Magik Y postanowił założyć agencję wspierającą klientów w budowaniu treści w Internecie po tym, jak został on zaproszony do kampanii Coca-Coli, gdzie bardzo szybko zaczął on konsultować kwestie dotyczące PR i świetnie się w tym sprawdził.

Jak sobie radzić z błędami poznawczymi?

Magik Y podkreśla, że rozwiązywanie problemów z reguły zaczyna się od zdiagnozowania tego, że dany problem istnieje.

Z tego powodu każdy przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na błędy poznawcze – mogą one dotyczyć przekonań na temat biznesu, kierowania się argumentem wieku, czy podejmowania decyzji na podstawie tego, co działało u nas w przeszłości, a nie na podstawie aktualnych danych.

Kluczem do sukcesu w biznesie według Magika Y jest bowiem nieustanne kwestionowanie rzeczywistości, która nas otacza. W innym przypadku nie będziemy się rozwijać.

Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, nagranie znajduje się poniżej:

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również