Dlaczego crowdfunding może być dobrym rozwiązaniem na pozyskanie kapitału na inwestycję?

332

Nie da się ukryć, iż nie każda osoba posiadająca dobry pomysł na biznes posiada kapitał pozwalający na jego rozkręcenie. Od lat na rynku funkcjonuje więc wiele form działalności, które mają takie finansowanie zapewnić. Z reguły do głowy w pierwszej kolejności przychodzi nam zaciągnięcie kredytu lub prowadzenie przedsiębiorstwa w formie spółki akcyjnej/komandytowo-akcyjnej. Nie są to jednak najłatwiejsze do zrealizowania rozwiązania. Z tego powodu pojawiły się takie alternatywne sposoby, jak fundusze Venture Capital czy zapewnienie wsparcia przez Anioły Biznesu. Niektórzy próbują jeszcze uzyskać dotacje na swoją inwestycję od Unii Europejskiej lub budżetu państwa, lecz udaję się to osiągnąć naprawdę tylko nielicznym. Najmłodszą popularną formą pozyskania kapitału na inwestycję jest z kolei crowdfunding. Co więcej, pomimo tak dużej konkurencji na rynku, rozwija się on w niezwykle imponującym tempie. Dlaczego tak się dzieje? Na czym polega jego przewaga nad innymi sposobami finansowania projektu? Dowiemy się poniżej, zacznijmy od klasycznego crowdfundingu.

Pozyskiwanie kapitału poprzez crowdfunding

Jeśli przedsiębiorca potrzebuje środków na produkcję jakiegoś towaru, który następnie ma trafić do masowej sprzedaży lub zamierza świadczyć usługi, to wykorzystanie crowdfundingu na pozyskanie kapitału bezdyskusyjnie góruje nad konkurencją. Wystarczy rozpocząć kampanię na odpowiedniej platformie crowdfundingowej. Koszty takiego rozwiązania są bardzo niskie lub żadne.

Jak przekonać inwestorów do wsparcia projektu? Poprzez system nagród. Za wpłatę ustalonej kwoty należy zaoferować im otrzymanie danego produktu, który przedsiębiorstwo ma wytwarzać lub usługi, którą ma świadczyć, po cenie niższej niż detaliczna po jakiej opisywane produkty/usługi będą oferowane na rynku. Oczywiście, jeśli minimalny cel zbiórki nie zostanie osiągnięty, środki wrócą do inwestorów i zobowiązanie zostaje unieważnione.

Takie rozwiązanie wydaje się więc być idealne dla obu stron, dzięki niej niszowe projekty trafiają do zainteresowanych nimi odbiorców i to właśnie oni finansują ich realizację. Co więcej, w ten sposób twórca może się bezpośrednio komunikować ze swoją grupą docelową, przez co może otrzymywać wskazówki jak usprawnić swoje działania i co zrobić by dalej rozwijać swój biznes.

Problem pojawia się w sytuacji, gdy nie można skorzystać z metody oferowania nagród za wsparcie finansowe. Nie każde przedsiębiorstwo przecież zajmuje się taką komercyjną działalnością dla indywidualnego klienta, który po prostu może chcieć zakupić dany towar. Co w sytuacji, gdy firma produkuje podzespoły do różnych wielkich maszyn, oprogramowania wykorzystujące nowoczesne technologie czy choćby prowadzi innowacyjne badania? Dla takich przedsiębiorstw powstał crowdfunding udziałowy.

Equity crowdfunding jako forma finansowania inwestycji

Equity crowdfunding to bardzo ciekawe rozwiązanie. W zasadzie trochę przypomina ono zwykłą emisję akcji, lecz nie dzieje się to przy udziale zwykłego domu maklerskiego, co obniża koszty i nie podlega tak ścisłym regulacjom prawnym. Inwestorzy z kolei zdają sobie sprawę, że taka transakcja wiąże się ze zwiększonym ryzykiem utraty środków. Są oni gotowi je zaakceptować i liczą na wygenerowanie dużych zysków w przyszłości, np. poprzez odsprzedaż udziałów. Jak to się odbywa?

Na specjalnych platformach przeznaczonych do equity crowdfundingu przeprowadza się kampanię, gdzie przedstawia się swój projekt, opisuje jego cele i najczęściej publikuje sprawozdania finansowe. Jednocześnie w tym samym miejscu odbywa się emisja akcji tego przedsiębiorstwa. Koszty takiego rozwiązania są bardzo niskie lub żadne. Natomiast inwestorzy oceniają jakie szanse na odniesienie sukcesu ma dana firma. Jeśli przypadnie im do gustu, decydują się ją wesprzeć i kupują udziały.

Emisja dochodzi do skutku, gdy jej minimalny cel finansowy zostaje osiągnięty. Jest to więc stosunkowo prosta, jeśli chodzi o zasady i niezwykle popularna metody pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą. Obecnie większość startupów podstawowo korzysta właśnie z niej, ponieważ coraz częściej dla inwestorów pokusa zakupu udziałów w innowacyjnych projektach, które w przyszłości mogą odnieść ogromny sukces, bywa nie do odparcia i wolą crowdfunding niż handel akcjami za pomocą domów maklerskich czy na regulowanym, powszechnym rynku NewConnect.

Więcej o crowdfundingu dowiesz się na stronie crowdzone.pl.

WallStreet 24 online
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments