Crowdfunding na świecie – popularne platformy

451

Crowdfunding na świecie z każdym rokiem zyskuje na popularności. Chyba nikt nie spodziewał się, iż ta metoda finansowania osiągnie tak niebywały sukces. Na świecie funkcjonuje już niezliczona liczba platform, zarówno globalnych, lokalnych, jak i choćby tematycznych, dotyczących jedynie konkretnych branż. Które platformy crowdfundingowe cieszą się największym rozgłosem? Czym się charakteryzują? Dowiemy się poniżej. Na początek zdecydowanie największy gigant na tym rynku, czyli Kickstarter.

Kickstarter

Kickstarter został uruchomiony 28 kwietnia 2009 roku. Na pomysł jego utworzenia wpadł Perry Chen, kiedy nie potrafił znaleźć środków na pokrycie kosztów swojego koncertu jazzowego.

Jej charakterystycznym elementem jest działanie na zasadzie modelu “wszystko albo nic”. Twórca danego projektu wyznacza kwotę, która jest niezbędna do jego zrealizowania. Ma miesiąc na zebranie wymaganego kapitału. Jeśli otrzyma mniej niż 100% zakładanej sumy, nie dostaje z niej ani grosza. Jeśli zostanie osiągnięta całość lub więcej, wszystkie środki trafiają na jego konto.

Projekty, które zrealizowały swój cel przed upływem czasu, najczęściej kontynuują zbiórkę, by zyskać fundusze na osiągnięcie dodatkowych progów. Do tej pory, dzięki platformie udało się uzbierać ponad 5,2 miliarda dolarów amerykańskich, więcej niż 18 milionów ludzi zdecydowało się wesprzeć wybrany przez siebie projekt, a ponad 186 tysięcy zbiórek zakończyło się sukcesem.

Największym konkurentem Kickstartera jest z kolei Indiegogo.

Indiegogo

Indiegogo zostało uruchomione w styczniu 2008 roku, a jego siedziba mieści się w San Francisco w USA. Początkowo platforma miała służyć początkującym filmowcom, lecz niemal natychmiast została rozszerzona na inne dziedziny.

Platforma od każdej wpłaty pobiera prowizję w wysokości 5% i jest dostępna aż w 235 krajach. Co więcej, projekty dzielą się na 30 kategorii, a model działania znacząco różni się od Kickstartera. Indiegogo z kolei oferuje elastyczne finansowanie, które nie wymaga osiągnięciem kwoty minimalnej.

Każdego miesiąca na portalu startuje 19 tysięcy kampanii, a odwiedza go 10 milionów użytkowników. Do tej pory zrealizowano już ponad 800 tysięcy z nich o łącznej wartości przekraczającej 2 miliardy dolarów.

GoFundMe

Platforma GoFundMe została uruchomiona w maju 2010 roku. Łączy ona zbiórki zarówno na typową dla tego modelu finansowania realizację projektów, jak i na te związane z wypadkami, chorobami, tragediami, kataklizmami oraz wsparciem edukacji. Co więcej odznacza się ona łatwą obsługą i transparentnością.

Do tej pory dokonano już na niej ponad 120 milionów wpłat na łączną kwotę przekraczającą 9 miliardów dolarów amerykańskich. Platforma świetnie współpracuje również z portalami społecznościowymi, zwłaszcza Facebookiem i udostępnia swoim użytkownikom narzędzia i porady jak skutecznie promować swoją zbiórkę.

Co ciekawe, od listopada 2017 roku GoFundMe nie pobiera prowizji od organizatorów zbiórek (wcześniej wynosiła ona 5%), zamiast tego zachęca do wpłacania nieobowiązkowych napiwków pomagających w utrzymaniu platformy. Wspierających jednak obowiązują opłaty manipulacyjne w wysokości 2,9% i 30 centów za każdą transakcję dla dostawców systemów płatności. Portal nie nakłada żadnych ograniczeń dotyczących celów finansowych.

Najpopularniejszą platformą przeznaczoną specjalnie dla artystów jest z kolei Patreon.

Patreon

Patreon został uruchomiony w maju 2013 roku przez artystę Jacka Conte, który szukał sposobu na zarabianie pieniędzy na swoich filmach w serwisie YouTube. Pomógł mu w tym programista Sam Yam. Jej siedziba mieści się w San Francisco. Strona pozwala artystom uzyskiwać środki od tzw. patronów, którymi może zostać każdy zainteresowany.

Przekazywanie funduszy odbywa się za każdym razem, gdy twórca publikuje kolejne dzieło lub okresowo. Oni z kolei w ramach wdzięczności lub zachęty do wspierania, często przygotowują specjalne nagrody dla swoich patronów. Średnia wpłata wynosi 7 dolarów. Patreon pobiera od nich 5% prowizji. Z platformy korzystają twórcy:

  • Wideo
  • Muzyki
  • Podcastów
  • Gier komputerowych
  • Sztuk graficznych
  • Literatury
  • Artykułów
  • Blogów

Czyli w zasadzie obecna jest na niej twórczość wszelkiego rodzaju. Obecnie Patreon posiada ponad 50 tysięcy aktywnych twórców oraz więcej niż pół miliona regularnie wspierających patronów.

Bardzo popularną platformą skierowaną głównie do zbiórek non-profit jest z kolei Causes.

Causes

Causes powstało już w 2007 roku, co ciekawe w formie aplikacji na Facebooku, jednej z pierwszych. Wszyscy użytkownicy tego portalu mogli więc od razu z niej korzystać. Strona internetowa została uruchomiona dopiero pięć lat później. Sama platforma określa siebie “siecią społecznościową dla ludzi, którzy chcą uczynić świat lepszym miejscem”.

Wykorzystywana jest głównie w celu oddolnych inicjatyw społecznych. Zarabia ona na wyświetlających się reklamach, nie pobiera prowizji od organizatorów zbiórek, jedynie wspierających obowiązuje opłata manipulacyjna w wysokości 5% dla dostawców systemów płatności.

Do tej pory 186 milionów użytkowników ze 156 krajów dokonało łącznie miliarda akcji (wpłat, organizowania zbiórek lub ich udostępniania w serwisach społecznościowych) na platformie Causes.

Więcej na temat popularnych platform crowdfundingowych i odbywających się na nich zbiórkach przeczytasz na stronie crowdzone.pl

WallStreet 24 online
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments