CPK nie powstanie?

379

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) nagle stał się tematem kampanii wyborczej. Czy brane pod uwagę jest to, by zaprzestać jego budowy?

Kandydat Koalicji Obywatelskiej (KO) na prezydenta, Rafał Trzaskowski, powiedział ostatnio, że jeśli wygra wybory, będzie chciał zablokować dalsze prace dot. tej inwestycji. Zdaniem strony rządowej , CPK „w żadnym wypadku nie jest zagrożony, nie rozważamy wycofania się z tej inwestycji” – zapewnił w poniedziałek wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin.

CPK zabezpieczony?

– Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu pod obrady Rady Ministrów trafi wieloletni plan finansowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W tym planie zabezpieczymy również środki na dalszą współpracę z portem lotniczym Szczecin-Goleniów – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Mamy koło zamachowe w postaci wielkich inwestycji prowadzonych przez spółki Skarbu Państwa – mówił z kolei w poniedziałek w Policach wicepremier, minister aktywów państwowych, Jacek Sasin.

Uczestniczył z prezydentem Andrzejem Dudą w spotkaniu w Grupie Azoty Zakłady Chemiczne „Police” w związku projektem „Polimery Police”.

Na terenie polickich zakładów realizowane będzie z kolei przedsięwzięcie, które umożliwi produkcję niemal pół miliona ton polipropylenu rocznie. Produkcja ma zaspokoić potrzeby importowe Polski na to tworzywo. Wartość inwestycji to ok. 7 mld zł.

Sasin uważa, że 7 mld zł nie jest tylko planem, „ale czymś realnym, co ma oparcie w umowach, konkretnych decyzjach”. Wicepremier podziękował przy okazji wszystkim, którzy podjęli „odważne” decyzje dot. tej sprawy. Dodał, że jest to „największa tego typu inwestycja w naszej części Europy”.

Przełomowa inwestycja

CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy (węzłowy port lotniczy), kolejowy i drogowy. W odległości około 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 30 km² ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność. Ma być w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments