Czym jest i jak działa Concept Store?

233

Autorskie kolekcje ubrań, niszowe kosmetyki i oryginalne przedmioty codziennego użytku – to najczęstszy asortyment Concept Store’ów, które w ostatniej dekadzie zaczęły zyskiwać na znaczeniu w Polsce, podczas gdy na zachodzie z powodzeniem funkcjonują od ponad 30 lat. Na czym polega i jak działa taki nietypowy sklep? Co możemy w nim znaleźć i jak wygląda historia narodzin tej idei? Przekonamy się poniżej:

Concept Store – co to jest? Kobieta przegląda ubrania w Concept Store

Concept Store to najprościej rzecz ujmując sklep tematyczny, tworzony zgodnie z jedną, spójną koncepcją, myślą przewodnią właściciela. Widać zaznaczoną w jego wyposażeniu wyższą ideę, jeden kierunek. Asortyment dobierany jest zgodnie z założonymi przez właściciela standardami, w wybranym przez niego stylu. Ostateczny obraz Concept Store’u zależy oczywiście od profilu działalności jego właściciela. Inaczej będzie wyglądać concept store poświęcony branży mody, a inaczej ten skierowany do miłośników dekoratorstwa wnętrz.

Kto robi zakupy w Concept Store’ach?

Concept Store’y zostały stworzone z myślą o bardziej wymagających klientach, zdecydowanych i ukierunkowanych na poszukiwanie tego, czego chcą. Niejednokrotnie to, to czeka na nich na sklepowych półkach, odpowiada ich indywidualnemu stylowi i preferencjom.

Kto decyduje o charakterystyce Concept Store’ów?

Co bardzo istotne, to najczęściej sami właściciele Concept Store’ów decydują o tym, co znajdzie się w ich asortymencie. Często nie jest on również stały. Właściciele starają się nadążać za ulegającymi zmianom trendami, dostosowują produkty do oczekiwań klientów lub idą na trendem, który ich Concept Store ma symbolizować. To bardzo duży plus tego rodzaju sklepów, ponieważ ich asortyment raz po raz zaskakuje, nie jest nudny i przewidywalny. W ten sposób właścicielom tego rodzaju sklepów łatwiej jest zatrzymać przy sobie klientów, którzy już polubili markę i chcieliby kupić coś nowego, a z dotychczasowej oferty sklepu kupili już interesujące ich przedmioty.

Wyobraźmy sobie miejsce, które łączy w sobie butik, galerię i sklep. Wchodzimy do środka i wśród wielu sklepowych półek wybieramy oryginalne, niepowtarzalne produkty, zgodne z określoną myślą przewodnią. Może nią być między innymi zawężona specjalizacja, temat przewodni lub hobby czy zainteresowanie właściciela sklepu. Na półkach znajdują się tylko najlepsze produkty, bez żadnych przecen czy tańszych odpowiedników. To jest właśnie Concept Store.

Czym jeszcze wyróżnia się Concept Store?

Co więcej, w odróżnieniu od klasycznie rozumianego sklepu, w Concept Store klient nie ma szybko zaspokoić swojej nabywczej potrzeby, zadaniem sklepu nie jest ułatwianie mu szybkiego znalezienia poszukiwanego rozmiaru butów. W Concept Store’ach można spędzać czas bez dyskomfortu związanego z byciem pospieszanym przez obsługę. Klient, przechodząc przez wnętrze, może zabawić się w podróż przez labirynt. Oczywiście może on przez niego szybko przejść i tylko kupić magazyn, po który przyszedł. Może jednak również, zanim podejdzie do kasy, natrafić na zapach, którego nigdy nie czuł, przymierzyć płaszcz, czy przysiąść z książką i wypić kawę.

Historia Concept Store’ów

Pierwszy Concept Store na świecie i utworzenie tego określenia

Pierwszy Concept Store otworzył Ralph Lauren w Nowym Jorku w 1986 roku. Formuła, którą wybrał dla swojego sklepu, sprawiła, że potrzeba było znaleźć na to miejsce nowe słowo. Lauren otworzył nie tyle punkt sprzedaży, co przestrzeń, w której doznawało się doświadczenia tożsamości marki. Wystrój wnętrza, architektura, światło, muzyka, sposób obsługi klienta, materiały drukowane, znajdujące się w sklepie – wszystkie te elementy sprawiały, że klient mógł zanurzyć się w świecie Ralpha Laurena (i przy okazji zostawić w nim duże pieniądze za zakup dobrze skrojonych ubrań).

Produkt sam w sobie przestał być jednak głównym elementem formuły sprzedażowej, zaczęło być nim doświadczenie zamysłu projektanta. W efekcie, słowo butik przestało być już wystarczające. Przez skupienie się na tożsamości marki utworzono nowe pojęcie – Concept Store.

Na rozkwit miejsc realizujących podobną formułę, takich jak sklep Laurena, nie trzeba było czekać długo. Kolejne brandy modowe zaczęły przeprojektowywać wnętrza, materiały drukowane, zapach i oświetlenie w swoich sklepach tak, by klient mógł doświadczyć ducha marki.

Najsłynniejszy Concept Store Kobieta spogląda na witrynę przed wejściem do Concept Store

Najsłynniejszy Concept Store na świecie jest również jednym z najstarszych w Europie. Nosi on nazwę 10 Corso Como i został otwarty we wrześniu 1991 roku w Mediolanie. Założony został przez współpracującą wcześniej z Ralphem Laurenem, Carlę Sozzani. To galeria sztuki współczesnej, restauracja, księgarnia, czytelnia i minihotel w jednym. Wykracza on daleko poza sklep z ubraniami, która to działalność według wcześniejszej, butikowej koncepcji sprzedaży, powinna stanowić istotę sklepu.

Concept Store’y w Polsce

Placówki typu Concept Store znajdują się obecnie w większości dużych miast Polski. Na największą ilość sklepów tego typu natrafimy oczywiście w Warszawie. Często są to miejsca, które stają się ośrodkiem życia kulturalnego okolicy – urządzane są tam spotkania artystów, wystawy obrazów i fotografii, a nawet małe pokazy mody. Zdaniem ekspertów od branży modowej klienci Concept Store’ów to osoby lubiące otaczać się pięknymi przedmiotami, doceniające drobne radości codziennego życia, gotowe zainwestować w rzeczy, które będą cieszyły swoim designem, a jednocześnie długo im służyły. Są to ludzie, którzy cenią indywidualność, dlatego chętnie kupują produkty marek niedostępnych w zwykłych sklepach.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments