Bobby Burger – emisja akcji poprzez equity crowdfunding

Dziś omówimy model biznesowy jednej z popularnych sieci burgerowni – Bobby Burger – oraz obecną akcję equity crowdfunding prowadzoną pod szyldem właściciela marki Real Food S.A. Do niedawna burgery kojarzyły się przede wszystkim z sieciami fast food, jak chociażby popularny McDonald’s. Ewentualne skojarzenia mogą być związane z knajpami przydworcowymi, które oferowały kotlet (najczęściej kiepskiej jakości) w bułce z białego pieczywa, który akurat został nazwany burgerem.

Współcześnie biznes związany z burgerami wygląda zupełnie inaczej niż sprzed laty. Do niedawna można było odnieść wrażenie, że jedynie restauracje oferujące burgery w swoim menu, to podrzędne knajpy. Tymczasem okazało się, że można oferować doskonałe dania, ze specjalnie wyselekcjonowanych składników, wzorem najlepszych amerykańskich burgerowni. Z takiego założenia wyszli twórcy znanej sieci Bobby Burger.

Bobby Burger co to jest?

Bobby Burger to sieć burgerowni, które oferują burgery ze 100% wołowiny, jak również burgery wegetariańskie. Opowieść o marce Bobby Burger najlepiej rozpocząć od tego, jak się wszystko zaczęło.

W 2012 roku Bogumił Jankiewicz oraz Krzysztof Kołaszewski postanowili otworzyć własnego food trucka, który miał być opozycją dla znanych sieci oferujących niskiej wartości jedzenie. Pomysł był niczym „amerykański sen”, zważywszy, że obaj zainspirowani byli amerykańską kulturą miejską. W ciągu kolejnego roku otworzyli lokal przy ul. Żurawiej w Warszawie oraz opracowali system franczyzowy.

W 2014 roku otwarty został lokal w Krakowie, by po kilku miesiącach otworzyć lokale w Gdańsku oraz Bydgoszczy. Kolejnymi miastami, gdzie zawitał Bobby Burger, były Rzeszów, Sopot, Gdynia, Katowice, Wrocław i Łódź. Obecnie funkcjonuje aż 38 lokali pod szyldem Bobby Burger, z czego aż 24 to lokale franczyzowe.

Bobby Burger franczyza

Historia firmy pokazuje, jak szybko można się przekształcić ze zwykłego food trucka w burgerową sieć. Po stworzeniu przepisu na sukces, założyciele zdecydowali go spieniężyć. Stąd też oferta franczyzy. Ile to kosztuje w praktyce?

Franczyzobiorca musi liczyć się z opłatami związanymi z przystosowaniem lokalu do użytku gastronomicznego. Lokal, w którym wcześniej był punkt gastronomiczny wymaga wkładu rozpoczynającego się od raptem od 50 tysięcy złotych. Z kolei dostosowanie nowego lokalu do użytku może wynieść ponad 200 tysięcy złotych. Jednorazowym kosztem jest opłata licencyjna, która wynosi 19 900 zł netto. W ramach tej opłaty franczyzobiorca otrzymuje projekt architektoniczny oraz pakiet szkoleń dla personelu. Dodatkowo może liczyć na doradztwo techniczne, czy system sprzedażowy.

Można także wybrać tzw. system kontenerowy – Bobby Burger Smart Cube – który posiada mniejszą licencję (9 900 zł netto). Różnica polega na tym, że franczyzobiorca opłaca stałą kwotę o wartości 8% od miesięcznego obrotu netto. Dodatkowo w modelu współpracy franczyzowej, w zależności od poniesionych nakładów inwestycyjnych, Bobby Burger uczestniczy w kosztach nawet do 100 tysięcy złotych.

Dlaczego Bobby Burger zdecydował się na emisję akcji?

Real Food S.A. jest właścicielem Bobby Burger oraz Wegeguru. Spółka ta zdecydowała się na emisję akcji poprzez equity crowdfunding. Celem pozyskania pieniędzy jest dalsza ekspansja biznesu poprzez otwieranie nowych lokali, jak również ugruntowanie swojej pozycji na rynku.

Właściciel Bobby Burgera zdecydował się na wyemitowanie 638 428 akcji, po cenie 6.27 zł. Emisja akcji stawia za cel pozyskanie 4 002 943,56 zł.

Poniżej wywiad z właścicielami sieci Bobby Burger.

Jeść hamburgery czy w nie inwestować?

Czy warto jeść hamburgery? Jest to to pytanie, na które można odpowiedzieć – w zależności od preferencji. Cześć osób może powiedzieć, że jest to niezdrowe i dieta oparta na hamburgerach stanowi przyczynę otyłości. Z kolei Ci, którzy je preferują mówią, że są smaczne oraz w zależności od doboru składników, czy będą bardziej czy mniej zdrowe.

Z kolei kiedy zadamy pytanie o inwestycje w burgerownie, to zauważymy, że moda na nie wiąże się z określonymi trendami kulinarnymi. Na całym świecie, tak też w Polsce możemy zauważyć wzrost świadomości co do spożywanego jedzenia. Nie tylko ludzie starają się lepiej dbać o swoje  zdrowie, ale także dobierać składniki jakościowo lepsze. Stąd też można zaobserwować wzrost zainteresowania burgerowniami, w tym także Bobby Burger. Na pytanie, czy jeść hamburgery czy w nie inwestować, najlepiej odpowiedzieć: jedno i drugie!

Burgery dla wegan

Jedną kwestią, która wśród wielu budzi emocje to wegańskie burgery. Wśród bogatej oferty burgerów możemy znaleźć również takie, które nie mają w swoim składzie mięsa. Co zatem zastępuje mięso w burgerze? Głównym składnikiem jest chociażby kotlet z batata, czy z dyni albo buraka.

Oferując burgery dla wegan, Bobby Burger wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy zdecydowali się przejść na dietę pozbawioną mięsa.

Plany rozwoju Bobby Burgera

Spółka matka Bobby Burgera oraz Wegeguru – Real Food S.A. – jest grupą, która zdecydowała się połączyć dwa odmienne podejścia do gastronomii. Chodzi o sieć burgerowni i wegańskich restauracji. Bobby Burger posiada ugruntowaną pozycję na rynku. Obecnie jest rozpoznawalną marką, u której wiele osób próbowało różnych form burgera. Spółka planuje otwierać nowe punkty w kolejnych dużych miastach Polski oraz zagęszczać lokale w tych miejscowościach, w których już marka BB jest znana.

Wegeguru natomiast ogranicza się obecnie do jednego lokalu w stolicy, co nie zmienia faktu, że docelowo planowana jest sieć lokali w całej Polsce. Grupa wegetarian oraz wegan w Polsce rośnie, co tworzy potrzebę funkcjonowania restauracji, w której menu dostosowane jest do konkretnej grupy smakoszy. Dodatkowo produkty Wegeguru posiadają certyfikaty V-label, które świadczą o najwyższych normach jakości.

Bobby Burger – Podsumowanie

Bobby Burger jest to przede wszystkim historia sukcesu ludzi, którzy postanowili otworzyć food truck z jakościowym jedzeniem. Dzięki ciężkiej pracy udało im się rozszerzyć działalność i otworzyć wiele lokali usługowych. Dodatkowo stworzenie rozpoznawalności marki pozwoliło na rozszerzanie menu. Dostosowanie oferty pod potrzeby grup wegetarian oraz wegan uniemożliwiło skojarzenia firmy jedynie z „mięsną dietą”, co znacznie rozszerzyło grupę odbiorców.

Inwestycja w BB oraz Wegeguru jest kwestią indywidualną, która wymaga od potencjalnego inwestora przeanalizowania kondycji spółki oraz kształtowania się trendów kulinarnych w przyszłości. Natomiast trzeba przyznać, że model biznesowy firmy jest doskonale przystosowany do potrzeb współczesnego świata, co zasługuje na przeanalizowanie inwestycji. Firma bowiem nie tworzy żadnych barier, przez co oferowane usługi są kierowane do kompletnie przeciwstawnych grup: mięsożerców oraz wegan.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here