Biedronka przez lata naruszała interesy konsumentów – wskazuje prezes UOKiK

212
biedronkaUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał spółkę Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka – za wieloletnie uchybienia, w wyniku których doszło do naruszania podstawowego prawa konsumentów, a mianowicie prawa do rzetelnej informacji, w tym wypadku informacji o cenie.

Prezes UOKiK nałożył 115 mln zł kary na Biedronkę

Sieć Biedronka co najmniej od 2016 r. na dużą skalę naruszała podstawowe prawa konsumentów. W porównaniu do uchybień innych sieci, mamy do czynienia z przepaścią. Tłumaczenie się skalą działalności jest absolutnie niedorzeczne i niebywałe – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

Dodaje on także, że zarówno skala zjawiska, jak i długotrwałość procederu – nie odnotowane na taką skalę w żadnej innej sieci – były podstawą nałożenia wysokiej kary na Jeronimo Martins Polska.

Mówimy tu o 115 milionach złotych, co jest absolutnym rekordem w kontekście polskiego handlu detalicznego i mocnym sygnałem dla całej branży.

– Łamanie praw konsumentów zachodziło w dwóch obszarach. Pierwsza stwierdzona praktyka to brak uwidaczniania cen – występowała ona średnio w przypadku 14 proc. produktów oferowanych w sklepach sieci. Druga praktyka, znacznie poważniejsza, to różnice pomiędzy ceną uwidocznioną na półce bądź towarze a ceną płaconą przez konsumenta w kasie – powiedzmy wprost, najczęściej była to różnica na niekorzyść konsumenta – wskazuje prezes UOKiK dodając, iż klienci mają prawo do zakupienia produktu po cenie, która była widoczna w chwili, gdy podejmował decyzję, a nie wyższej, która może być naliczona przy kasie i po fakcie zostać dostrzeżona na paragonie.

Tomasz Chrustny wylicza, że przy obecnych przychodach spółki, grosz na każdej złotówce na korzyść sieci to w przychodach tego przedsiębiorcy potencjalnie 50-60 mln zł korzyści, które osiągnie w sposób nieuprawniony i ze szkodą dla konsumentów. Nie sądzi on jednak, by Biedronka sama była w stanie oszacować korzyści, jakie osiągnęła w wyniku tych nagannych praktyk.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments