Siłowniki pneumatyczne wykorzystywane są na szeroką skalę niemal w każdej gałęzi przemysłu. Jednak, aby i one efektywnie działały kluczowe znaczenie mają zawory pneumatyczne. Czas poznać czym są i jakie występują rodzaje zaworów.
Zawór pneumatyczny – jaką odgrywa rolę?
Zawór pneumatyczny jest to urządzenie pneumatyczne, które odpowiada za sterowanie przepływem sprężonego powietrza bądź innego sprężonego czynnika roboczego. Warto wiedzieć, że zawory pneumatyczne mogą sterować kierunkiem przepływu, ale też jego ciśnieniem czy natężeniem. W układach pneumatycznych czy też innych instalacjach, gdzie warunki pracy uniemożliwiają sterowanie prądem bądź nie ma takiej możliwości wykorzystuje się właśnie sterowanie pneumatyczne. Jest to niezawodny sposób, który umożliwia odcięcie bądź zmianę kierunku przepływu sprężonego medium. Na efektywność pracy wpływa tutaj budowa zaworu pneumatycznego, która jest bardzo prosta.
Zawory pneumatyczne zbudowane są z podstawy oraz pilota. W tym przypadku podstawa ma bezpośredni kontakt z medium, natomiast pilot służy do sterowania. Zadaniem pilota sterującego jest sterowanie ciśnieniem, co z kolei powoduje przesunięcie tłoczka bądź podniesienie membrany. Efektem tego jest przesterowanie zaworu do pneumatyki. Gdy dojdzie do odcięcia powietrza sprężonego, zawór pneumatyczny wraca do swojego położenia pierwotnego.
Pneumatyka – zawory i ich uszczelnienia
Trzeba jeszcze pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy, a mianowicie zawory pneumatyczne mogą pracować w różnym środowisku, przy czym należy dobrać odpowiedni model, a także uszczelnienie. Bardzo często wybierane są zawory z mosiądzu, które posiadają uszczelnienie z gumy NBR. Warto wiedzieć, że cechą charakterystyczną gumy NBR jest duża odporność na oleje, a także smary czy alkohole. Ten materiał dobrze znosi też wysoką temperaturę do 100 stopni Celsjusza. Można też zdecydować się na uszczelnienia vitonowe.
Sprawdzają się one nawet w środowisku uważanym za agresywne. Takie uszczelnienie jest też odporne na uszkodzenia mechaniczne. Do tego wszystkiego uznaje się je za bezawaryjne. Uszczelnienie z EPDM stosuje się do cieczy nieagresywnych i sprężonego powietrza. Posiada doskonałą odporność na zmienne warunki atmosferyczne, ale też wykazuje odporność na działanie wody. Na tym zalety się nie kończą, gdyż można wykorzystywać je do pracy w warunkach, gdzie temperatura wynosi od minus 40 do 110 stopni Celsjusza.
Zawory pneumatyczne rodzaje – różne klasyfikacje
Zawór pneumatyczny jest niewątpliwie jednym z najważniejszych elementów układu pneumatycznego. Zawory stosuje się w wielu gałęziach przemysłu. Warto jeszcze pamiętać, że dostępne są w wielu różnych rodzajach. Biorąc pod uwagę ich konstrukcję możemy wyróżnić zawory kulowe, grzybkowe, membanowe, a także klapowe. Można też podzielić je biorąc pod uwagę zastosowanie.
Zawór jednokierunkowy pneumatyczny to jeden z dostępnych rodzajów, można też wybrać zawór dwukierunkowy. Ponadto można wyróżnić zawór pneumatyczny mechaniczny. Zawory rozdzielające określa się mianem rozdzielaczy. Odpowiadają one za sterowanie kierunkiem przepływu medium do wybranego miejsca instalacji. Mogą zamykać czy też otwierać do niego dostęp. Warto tutaj zwrócić uwagę na oznaczenie takich funkcji.
Dostępne są różne rozwiązania, choćby 3/2 czy 2/2. Pierwsza cyfra to ilość otworów, natomiast druga to ilość możliwych położeń. Jak można więc domyślić się wśród zaworów rozdzielających można wyróżnić te o różnej konstrukcji, czyli choćby z suwakiem czy grzybkiem. Dostępne są też zawory określane mianem reduktorów bądź regulatorów ciśnienia. Wykorzystuje się je do sterowania ciśnieniem. Wyróżniamy też zawory jednostronnego działania. Umożliwiają one przepływ medium w jednym kierunku i to bez drogi powrotnej.
Tego typu zawory jednokierunkowe bardzo często są wykorzystywane w przemyśle. W bardziej specjalistycznych pracach wyróżniamy zawory zwrotne, które zapobiegają nagłemu zanikowi powietrza zasilającego. Są też zawory odcinające. Służą one zarówno do odcinania, jak i otwierania drogi przepływu czynnika roboczego. Tutaj należy jeszcze wiedzieć, że w tego typu zaworach pneumatycznych medium nie musi być tylko sprężone powietrze. Może być nim też gaz, para wodna, woda, a nawet olej.