Zakładanie firmy – jak analizować rynek i konkurencję?

277

Biznesplan przy zakładaniu firmyZapragnąłeś podjąć wyzwanie i założyć własną firmę? Wpadł Ci do głowy świetny pomysł na biznes, który zamierzasz teraz konsekwentnie wcielić w życie, ponieważ autentycznie wierzysz w jego potencjał? Teraz czas na podjęcie kolejnego działania, które może mieć absolutnie kluczowe znaczenie – czyli zadecydować o tym czy odniesiesz sukces jako przedsiębiorca. Mowa tutaj o analizie rynku i konkurencji. Nie możesz opierać biznesu na “wydaje mi się” tylko na jasnych, konkretnych i mierzalnych przesłankach. To bardzo ważne zagadnienie, do którego trzeba przyłożyć odpowiednią wagę.

Jak właściwie analizować rynek i konkurencję, aby wyciągnąć miarodajne, wartościowe wnioski dotyczące perspektyw naszego biznesu na nim? Przekonamy się poniżej. Zacznijmy od tego, na czym w ogóle polega analiza rynku i konkurencji:

Analiza rynku i konkurencji – podstawowe informacje

Analiza rynku obejmuje otoczenie naszego biznesu. Taki proces warto rozpocząć jeszcze przed wprowadzeniem produktu na rynek. Pozyskane w toku analizy informacje będą wiarygodną podstawą do zdobycia przewagi konkurencyjnej, wyróżnienia marki czy unowocześnienia produktu. Analizę konkurencji warto jednak kontynuować przez cały okres obecności produktu na rynku. Działając w ten sposób, zwiększymy szansę na utrzymanie swojej przewagi. Będziemy w stanie także na bieżąco reagować na zmiany i ruchy wykonywane przez innych branżowych graczy.

Analiza atmosfery rynkowej

W skład analizy rynku wchodzi analiza klientów, konkurencji, ale także ogólna atmosfera rynkowa sprzyjająca – lub nie – naszej firmie. Ta ogólna atmosfera to między innymi:

  • Ustawodawstwo – pewnych działalności nie można prowadzić
  • Wysokość podatków
  • Pozwolenia, koncesje i inne uwarunkowania prawne.

Analiza klientów

Analiza klientów obejmuje natomiast przyjrzenie się konsumentom i zadanie sobie pytań:

  • Czy będą chętni do korzystania z naszych usług i kupowania naszych produktów?
  • Ile są skłonni zapłacić
  • Jak często z danej usługi chcą korzystać?
  • Gdzie najlepiej wynająć lokal, by klienci mieli do niego dobry dostęp?

Poznaj potencjalnych klientów Analizowanie klientów w mediach społecznościowych

Chcąc poznać zdanie klientów w sprawie planowanej firmy w pierwszej kolejności warto ich zapytać czy w ogóle są zainteresowani naszą usługą lub produktem, a także ile mogą za nią zapłacić, jak często kupowaliby produkt czy korzystali z usługi oraz dlaczego korzystają z usług konkurencji. Najbardziej przydatnym narzędziem zdecydowanie są ankiety, w dzisiejszych czasach przeprowadzenie takowej w mediach społecznościowych (zwłaszcza korzystając z grup na Facebooku) czy na tematycznych forach nie powinno stanowić problemu.

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji to z kolei przyjrzenie się konkurentom działającym na naszym obszarze. Jej podstawą jest znajomość specyfikacji i ceny produktów oraz usług oferowanych przez konkurencję. Należy zatem ustalić poniższe kwestie:

  • Jak wielu konkurentów działa w naszym obszarze?
  • Jak wygląda ich oferta?
  • Do jakich klientów docierają konkurenci i ilu ich jest ?
  • Jakie silne i słabe strony każdego z konkurentów możesz dostrzec, jako potencjalny klient?
  • Który produkt lub usługa konkurencyjnej firmy cieszy się największą popularnością wśród klientów?
  • Jakie cechy sprawiają, że dana oferta konkurencyjnej firmy jest tak atrakcyjna?
  • Jakie opinie o usługach, produktach, serwisie, dostawie mają klienci naszych konkurentów?
  • Jakimi kanałami docierają do swoich klientów i jak się z nimi komunikują?
  • Jakie wartości dominują w ich komunikacji?
  • Z jak bardzo zróżnicowanych platform sprzedażowych korzystają konkurencyjne firmy?
  • Jaką strategie rozwoju, strategie produktowe i cenowe realizują nasi konkurenci?
  • Jaki model finansowania, wskaźniki efektywności finansowej i plany inwestycyjne realizują nasi konkurenci?
  • W czym nasza oferta będzie bardziej atrakcyjna niż oferta konkurencji?

Poznaj swoich konkurentów Napis "poznaj swoich konkurentów"

Przeprowadzając analizę konkurencji, warto także osobiście odwiedzić ich kanały sprzedażowe jako zwykły klient – zarówno internetowe, jak i stacjonarne. Możemy wtedy samodzielnie i miarodajnie sprawdzić jaką mają ofertę, czy podoba nam się ich obsługa, a także czego brakuje w ofercie.

Internet pomoże

Do analizy konkurencji, warto wykorzystać wszystkie dostępne dane. Najpopularniejszym, najbardziej dostępnym, a przy tym – zupełnie darmowym źródłem informacji, jest oczywiście Internet.

Nie masz konkurencji? – przeanalizuj co zrobić, jeśli się pojawi

Rzadko zdarza się, aby przedsiębiorstwo w ogóle nie miało konkurencji. Nawet jeśli tak jest w naszym przypadku, dobrze być przygotowanym na jej pojawienie się w przyszłości, ponieważ w biznesie zawsze należy mieć plan B. Bazując na informacjach, które dostarcza analiza konkurencji możemy stworzyć własną lub ulepszyć dotychczasową strategię. Stałe monitorowanie konkurencji i rynku jako całość pomoże nam zabezpieczyć własny biznes przed ewentualnymi stratami w udziałach w rynku.

Analiza SWOT Analiza SWOT

Analizując rynek warto jednak zacząć od siebie i przyjrzeć się naszym cechom i zasobom które powinny nam pomóc – lub wprost przeciwnie, czyli przeszkodzić – w rozwinięciu biznesu. Najbardziej pomocnym i powszechnym narzędziem do analizy rynku jest analiza SWOT. NA czym ona polega?

Należy w niej wypisać po kolei:

  • Nasze mocne strony (Strengths)
  • Nasze słabe strony (Weaknesses)
  • Szanse w naszym rynkowym otoczeniu (Opportunities)
  • Zagrożenia w naszym rynkowym otoczeniu (Threats).

Strengths

Mocnymi stronami mogą być choćby: nasze doświadczenie, nabyte i rozwinięte umiejętności, a nawet cechy charakteru przydatne wśród przedsiębiorców.

Weaknesses

Słabymi stronami mogą być choćby: problem z kapitałem na start, brak odpowiedniego lokalu do prowadzenia firmy, a nawet niektóre cechy charakteru.

Opportunities

Szansami mogą być między innymi: możliwość otrzymania dotacji unijnych lub z urzędu pracy na uruchomienie naszej działalności, słaba konkurencja na rynku, a nawet aktualnie panująca moda na dany produkt lub usługę.

Threats

Podstawowymi zagrożeniami mogą być natomiast choćby: duża konkurencja na rynku, niewielka liczba klientów czy nawet bardzo restrykcyjne uwarunkowania prawne.

Analiza SWOT przydatna również wobec konkurencji

Warto zauważyć, że analiza SWOT nie ogranicza się tylko do naszej firmy. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy dokładnie w ten sam sposób mogli przeanalizować konkurencję. Dzięki temu będziemy mogli dokładnie porównać naszą i ich sytuację na rynku.

Jakie korzyści przynosi analiza rynku i konkurencji?

Przeprowadzenie analizy rynku i konkurencji wymaga inwestycji czasowej, a nierzadko także finansowej. Jednak jeśli właściwie zaplanujemy to działanie, obie inwestycje z całą pewnością zwrócą się z nawiązką. Dzięki analizie rynku i konkurencji:

  • Precyzyjnie poznamy rynek, po którym nasza firma będzie się poruszać
  • Rozpoznamy najpopularniejsze zagrożenia, dzięki czemu będziemy mogli im zapobiec
  • Ocenimy ryzyko towarzyszące rozpoczęciu inwestycji
  • Stworzymy spójny, oparty na konkretnych danych plan działania
  • Poznamy potrzeby potencjalnych klientów
  • Dowiemy się, których potrzeb klientów nie zaspokajają nasi konkurenci
  • Zyskamy wartościowe informacje na temat branży
  • W ogromnym stopniu zmniejszymy ryzyko popełnienia popularnych błędów, ucząc się na niedociągnięciach konkurencji
  • Wypracujemy unikalne cechy naszego produktu lub usługi, które pomogą budować przewagę konkurencyjną
  • Stworzymy wartościową z punktu widzenia konsumenta ofertę
  • Zwiększymy skuteczność działań marketingowych i reklamowych.

Skuteczna analiza rynku i konkurencji zawsze się opłaci

Kulminacyjnym punktem procesu analizy rynku i konkurencji powinna być analiza wniosków i wykorzystanie ich w praktyce. Podobnie, jak cały wcześniejszy etap, jest to proces wielowątkowy i rozłożony w czasie. Pozyskane z analizy rynku i konkurencji dane powinny stać się podstawą do stworzenia oferty opartej na unikalnych wyróżnikach, realnych potrzebach konsumentów i wartości, jakiej oczekują. Oznacza to, że efektem prawidłowo wykonanej analizy konkurencji, będzie zmniejszone ryzyko popełnienia błędów oraz znacząco zwiększone szanse na osiągniecie biznesowych celów.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments