Nie od dziś wiadomo, że Polacy najchętniej robią zakupy dużych w sieciach handlowych. Spora część z nich to zagraniczne dyskonty. Obecnie funkcjonują w naszym kraju cztery duże sieci sklepów tego typu. Które mają w naszym kraju najwięcej lokali? Ile zarabiają i ile odprowadzają podatku zagraniczne dyskonty w Polsce? Dowiemy się poniżej. Miejsce poza podium zajmuje:
Zagraniczne dyskonty w Polsce – Aldi
Aldi to niemiecka sieć dyskontów spożywczo-przemysłowych obecna na pięciu kontynentach. Jest to siódma pod względem sprzedaży sieć marketów na świecie. Nazwa firmy pochodzi od skrótu nazwiska Albrecht i słowa “diskont”. Przedsiębiorstwo powstało w 1913 roku i do dziś jest firmą rodzinną Albrechtów z Essen. Najpierw był to mały sklep spożywczy, lecz pod koniec lat czterdziestych przerodził się w dyskont.
W 1966 roku bracia Karl i Theo Albrecht podjęli decyzję rozdzieleniu działalności firmy. Aldi Süd inwestowała w południowej części Niemiec a Aldi Nord w północnej. Firmy różnią się również pod względem strategii rozwoju działalności poza Niemcami. Aldi Nord inwestuje głównie w Europie, natomiast największym rynkiem zagranicznym dla Aldi Süd są Stany Zjednoczone.
W połowie 2006 roku Aldi rozpoczęło działalność w Polsce. Oddział ten podlega grupie Aldi Nord. Jednak w przeciwieństwie do skali inwestycji w rodzimych Niemczech i wyrównanej tam konkurencji z największym rywalem – Lidlem, w Polsce początkowo firma inwestowała jedynie w południowo-zachodnich województwach. Pierwsze osiem sklepów zostało otwartych 25 lutego 2008 roku. Dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku sieć zaczęła otwierać pojedyncze dyskonty w innych częściach Polski. Jednak w Warszawie sieć ma nadal jedynie trzy obiekty. Łącznie sieć posiada ponad 140 sklepów w naszym kraju i zatrudnia 2900 pracowników.
W 2019 roku Aldi osiągnęło w Polsce 1,5 miliarda złotych przychodu. Koszty jednak je przewyższają i w konsekwencji polski oddział Aldi wykazał stratę netto w wysokości 132,6 miliona złotych, co oznacza, że nie odprowadzał on podatku CIT.
Trzecią największą siecią zagranicznych dyskontów w naszym kraju jest:
Zagraniczne dyskonty w Polsce – Netto
Netto to europejska sieć dyskontów duńskiego koncernu Salling Group. Pierwszy sklep Netto otwarto 1 kwietnia 1981 roku w Kopenhadze. Dyskonty netto działają w Danii, Niemczech i Polsce. Pierwszy sklep Netto w Polsce powstał w 1995 w Szczecinie. Sieć ma obecnie ponad 383 sklepów oraz trzy magazyny dystrybucyjne i zatrudnia ponad 7 tysięcy osób. Ten stan posiadania daje duńskiemu detaliście trzecią pozycję na polskim rynku dyskontów. Sieć jest dobrze znana w południowej, zachodniej, północnej i środkowej Polsce.
Asortyment polskiego oddziału Netto zakłada 95% produktów od polskich dostawców. Głównym wyróżnikiem Netto Polska jest koncept dzierżawców. Są to stoiska piekarnicze oraz mięsne (ponad 100 firm) lokalnych firm, które są mocno rozpoznawalne w danym regionie. Aktualnie firma rozwija się w nowym koncepcie pod hasłem “Zakupy w skandynawskim stylu” i cyklicznie poddaje renowacji wszystkie istniejące placówki.
Przychody polskiego oddziału Netto za 2019 rok wyniosły 3,5 miliarda złotych. Natomiast koszty ich uzyskania wyniosły 3,4 miliarda. W konsekwencji sieć dyskontów zapłaciła 22 miliony złotych podatku CIT.
Drugą największą siecią zagranicznych dyskontów w naszym kraju jest:
Zagraniczne dyskonty w Polsce – Lidl
Sieć dyskontów Lidl powstała w 1973 roku w niemieckiej miejscowości Ludwigshafen, jednak jej korzenie sięgają już 1930 roku, kiedy to w Neckarsulm, w Badenii-Wirtembergii otwarto hurtownię żywności Lidl&Schwarz KG. Do dzisiaj międzynarodowa siedziba Lidla znajduje się właśnie w tej miejscowości. W latach osiemdziesiątych firma rozprzestrzeniała swoją działalność na terenie Niemiec – w 1988 Lidl posiadał już 460 oddziałów w kraju, zatrudniał 5700 pracowników i był gotowy na międzynarodową ekspansję.
Pierwsza zagraniczna filia sieci powstała we Francji w 1989 roku. Dziś markę Lidl możemy spotkać w 29 krajach Europy w postaci niezależnych spółek. Łącznie funkcjonuje ponad 11 200 sklepów marki Lidl. Należy ona do niemieckiej grupy Schwarz.
Siedziba Lidl Polska znajduje się w Jankowicach, w gminie Tarnowo Podgórne, pod Poznaniem. W naszym kraju funkcjonuje jedenaście centrów dystrybucyjnych Lidl. Aktualnie w naszym kraju Lidl posiada ponad 700 dyskontów i zatrudnia blisko 24 tysiące pracowników. Co więcej, marka współpracuje z polskimi producentami, między innymi: Tarczyński S.A., Animex, Superdrob, Mlekovita, Sokpol. Sprzedaż polskich artykułów spożywczych generuje ponad 70% obrotów przedsiębiorstwa w Polsce. Ponadto, polskie produkty, za pośrednictwem Lidla, eksportowane są do ponad 20 państw Europy, głównie Środkowo-Wschodniej, ale także Europy Zachodniej i Północnej.
W minionym roku Lidl Polska wygenerował ponad 16,2 miliarda złotych przychodu. Oficjalne dane dotyczące płaconego podatku CIT przez tę sieć dyskontów nie zostały opublikowane, natomiast szacuje się, że wartość daniny wynosi około 200 milionów złotych. Łącznie do tej pory Lidl zapłacił już w Polsce ponad 2 miliardy złotych podatku.
Największa sieć dyskontów w Polsce – Biedronka
Biedronka to sieć dyskontów należąca do spółki akcyjnej Jerónimo Martins Polska, której właścicielem jest portugalskie konsorcjum Jerónimo Martins. Jej założycielem był przedsiębiorca Mariusz Świtalski, właściciel Elektromisu. Pierwszy dyskont sieci “Biedronka” otwarto w Poznaniu przy ulicy Newtona 6 kwietnia 1995 roku. W 1997 roku Jerónimo Martins odkupiło od Elektromisu 210 sklepów Biedronka i od tego czasu dynamicznie rozwija tę sieć.
Aktualnie, Biedronka to największa sieć handlowa w Polsce. Posiada ona ponad 3030 dyskontów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach oraz 16 centrów dystrybucyjnych na terenie Polski. Filarami strategii Jeronimo Martins Polska S. A. są starannie wyselekcjonowane produkty najwyższej jakości, oferowane w codziennie niskich cenach. Biedronka współpracuje z ponad tysiącem polskich dostawców, od których pochodzi 93% produktów w ofercie sieci. Jeronimo Martins Polska S.A., zatrudniając około 70 tysięcy osób, jest największym prywatnym pracodawcą w Polsce.
W minionym roku Jeronimo Martins Polska S.A. wygenerowała 59,8 miliarda złotych przychodu. Oficjalne dane dotyczące płaconego podatku CIT przez tę sieć dyskontów w 2020 roku nie zostały jeszcze opublikowane, jednak szacuje się, że wartość daniny wyniesie około 700 milionów złotych. Dla porównania, za 2019 rok wyniosła ona 623,9 miliona PLN, a przychody były o 10,4% niższe.