Od wielu lat transport w Polsce dynamicznie się rozwija, a wydatki na infrastrukturę drogową rosną. Od momentu dołączenia do Unii Europejskiej zostały naszemu krajowi przyznane dziesiątki miliardów euro dofinansowania do budowy dróg. Z pewnością te środki nie poszły na marne, a infrastruktura drogowa w Polsce się rozwinęła. Liczba kilometrów dróg ekspresowych i autostrad zwiększyła się ponad sześciokrotnie w stosunku do początkowych lat XXI wieku, obecnie wynosi ona łącznie ponad 4 tysiące km.
Oczywiście tak sprawny rozwój pod tym względem należy traktować jako sukces, lecz absolutnie nie wolno spoczywać na laurach, chyba nikt nie ma wątpliwości, że dalszy rozwój infrastruktury jest w naszym kraju niezbędny, wciąż znajduje się w nim bowiem wiele regionów z utrudnionym dojazdem oraz miejsca, zwłaszcza w okolicach największych miast, które są stale zakorkowane. Jak wydatki na infrastrukturę drogową wyglądają obecnie?
Bieżące projekty rozwoju infrastruktury drogowej
Na 2020 rok zaplanowano ponad 45 miliardów złotych wydatków na transport. Najwięcej – aż 21 miliardów to wydatki na infrastrukturę drogową. To kwota o 23% wyższa niż w 2019. Ponad 5 miliardów z tej sumy ma pochodzić z budżetu państwa. Z kolei ponad 15 miliardów to wydatki Krajowego Funduszu Drogowego na zadania inwestycyjne ujęte w realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Zaplanowano chociażby realizację odcinków autostrad A1 i A2 (w tym odcinek od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec), a także przebudowę jezdni południowej autostrady A18 Olszyna – Golnice. Według projektu do końca roku ma zostać osiągnięty wskaźnik realizacji tego projektu na poziomie 56,5%.
Co ciekawe to nie koniec wydatków na infrastrukturę drogową. Na utrzymanie bieżącej sieci w tym roku przeznaczono dodatkowe 1,9 miliarda złotych. Z kolei na Fundusz Dróg Samorządowych przewidziano 3,2 miliarda PLN.
Łącznie planowane wydatki na infrastrukturę drogową w latach 2014-2025 (Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 posiada perspektywę przedłużenia o dwa lata) wynoszą ponad 168 miliardów złotych, z czego 120 miliardów to środki krajowe. Co więcej, do końca 2023 ma zostać wybudowane kolejne 1800 kilometrów autostrad i dróg ekspresowych.
Wydatki na infrastrukturę drogową w minionych latach
Na samą budowę autostrad i dróg ekspresowych w latach 2008-2014 przeznaczono łącznie ponad 45 miliardów złotych. Łącznie przez ostatnie 15 lat na budowę dróg kołowych przeznaczono ponad 170 miliardów PLN. To prawie tyle co połowa dochodów w budżecie na bieżący rok.
Dzięki tak poważnym nakładom finansowym udało się zrealizować chociażby drogi ekspresowe S7, S19 czy S61 czy autostradę A1.
Przyszłe wydatki na infrastrukturę drogową
Oprócz Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 realizowanych jest kilka innych projektów. Najważniejszym jest prawdopodobnie CEF (Connecting Europe Facility), w Polsce nazywany instrumentem “Łącząc Europę”. To propozycja inwestycji Komisji Europejskiej na lata 2021-2027. Finansowanie ogólnoeuropejskiej sieci infrastruktury transportowej ma w tym okresie wynieść łącznie 42,3 miliardów euro.
Dodatkowo państwo planuje wspierać Fundusz Dróg Samorządowych. Łącznie na dofinansowanie projektów infrastrukturalnych na poziomie samorządowym planuje przekazać 36 miliardów złotych w ciągu najbliższych dziesięciu lat.
Bardzo istotny jest także Program Budowy 100 Obwodnic 2020-2030. Realizowany będzie przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Jego koszt wyceniono na 28 miliardów złotych, całość ma zostać sfinansowana z Krajowego Funduszu Drogowego.
Wszystkie projekty działają zgodnie ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku. Głównym celem krajowej polityki transportowej jest zwiększenie dostępności dróg kołowych w kraju, poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności tego sektora przez utworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego obywatelom systemu dróg na poziomie krajowym, europejskim a nawet globalnym.