Własna firma sprzątająca pomysłem na dochodowy biznes

Udostępnij

W związku z popularyzacją konsumpcyjnego trybu życia, mnóstwo osób poświęca pracy tak wiele czasu, iż zwyczajnie nie ma kiedy zabrać się za sprzątanie. Z tego powodu na popularności zyskują firmy sprzątające. W efekcie, pomimo dużej konkurencji – zwłaszcza w większych miastach – według badań na tym rynku wciąż znajduje się sporo miejsca dla nowych działalności. Taki biznes nie wymaga szczególnie dużych nakładów finansowych, jego założenie wydaje się stosunkowo proste, a na dodatek potrafi on być naprawdę dochodowy.

Jakie formalności trzeba spełnić, aby móc założyć taki biznes? Na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby mieć szansę powodzenia? Przekonamy się poniżej:

Własna firma sprzątająca – od czego zacząć? Napis "mycie" na brudnej kabinie prysznicowej

Firma sprzątająca może kojarzyć się z dość niewdzięczną pracą. Takie myślenie jest jednak całkowicie błędne. Otóż, z oficjalnej definicji wynika, że w ramach prowadzenia firmy sprzątającej podejmowane są czynności związane z oferowaniem usług porządkowych, utrzymania czystości i pielęgnacji terenów. Czynności te firmom zewnętrznym najczęściej zlecają placówki publiczne: banki, szkoły, urzędy, biurowce, placówki zdrowia i inne, ale nie tylko, bowiem coraz częściej, ze względu na natłok obowiązków, decydują się na nie osoby prywatne.

Brak specjalistycznych wymagań

Co istotne, do prowadzenia firmy sprzątającej nie jest wymagane spełnienie dodatkowych warunków, takich jak posiadanie odpowiednich kwalifikacji lub doświadczenia. Nie wiąże się to również ze zdobyciem koncesji, licencji czy zatrudnianiem specjalistów. Wydaje się jednak, że przed założeniem takiego biznesu należy najpierw dokonać rozeznania na rynku i dokładnie sprawdzić zapotrzebowanie na dane usługi, a także konkurencję pod kątem cen, opinii i dostępnej oferty.

Najpierw research

Analizując konkurencję, warto także pamiętać o bardzo powszechnej w tej branży szarej strefie. Gdy już się to zrobi, nie pozostaje nic innego, jak przeanalizować własne możliwości i poszukać odpowiedniej niszy. Dla przykładu, jeśli konkurencja w danym miejscu specjalizuje się w sprzątaniu biur, to może dobrze byłoby wówczas postawić na sprzątanie prywatnych domów i mieszkań?

Wbrew pozorom wariantów jest naprawdę sporo. Przed podjęciem decyzji warto jednak to sobie dokładnie przemyśleć, ponieważ każda z tych opcji wiąże się z zapotrzebowaniem na inną liczbę pracowników, inny rodzaj sprzętu do sprzątania czy nawet kwalifikacje. Na przykład do mycia okien w wieżowcach potrzebne są uprawnienia alpinistyczne.

Kiedy nasz research przyniesie odpowiedź na pytanie, jaka firma sprzątająca sprawdzi się w wybranej okolicy najlepiej, możemy przystąpić do formalności związanych z jej założeniem.

Różne możliwe formy działalności

Co ważne, firmę sprzątającą można prowadzić w każdej formie, dopuszczalna jest zarówno jednoosobowa działalność gospodarcza jak i spółka cywilna, jawna lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wyjątek stanowi tutaj spółka partnerska, którą co do zasady mogą utworzyć jedynie wolne zawody.

Jak założyć firmę sprzątającą?

Zgłoszenie na formularzu CEIDG-1

Założenie firmy sprzątającej jest bardzo łatwe i nie wymaga zdobywania koncesji i zezwoleń. Po podjęciu decyzji o założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej należy dokonać zgłoszenia na formularzu CEIDG-1, który następnie składa się w urzędzie miasta lub gminy:

  • Osobiście
  • Elektronicznie wykorzystując bezpieczny podpis kwalifikowany
  • Elektronicznie bez bezpiecznego podpisu kwalifikowanego przez Profil Zaufany na platformie ePUAP
  • Listem poleconym (podpis musi być poświadczony notarialnie).

Numer PKD dla firmy sprzątającej to 81.21.Z – czyli niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych. Po złożeniu wniosku uzyskuje się wpis do centralnej ewidencji działalności gospodarczej, który jest jednoznaczny z uzyskaniem NIP oraz numeru REGON. Uzyskanie takiego wpisu jest bezpłatne.

Dodatkowo w przypadku spółki jawnej lub spółki z.o.o.

Wybierając prowadzenie działalności w formie spółki jawnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością, należy złożyć wniosek o wpis do rejestru KRS.

Formularz VAT-R

Następnie należy złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym – drogą elektroniczną, listem poleconym lub osobiście. Należy to zrobić najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. Złożenie formularza jest bezpłatne.

Formularz w ZUSie

W kolejnym etapie w terminie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w ZUS-ie należy złożyć formularz ZUS ZZA lub ZUS ZUA. Pierwszy jest zgłoszeniem jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego – gdy wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów; a drugi do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego – gdy jest się dodatkowo zatrudnionym na umowę o pracę, w której zarabia się powyżej minimalnej krajowej.

Powiadomienie inspektora pracy Kobieta zatrudniona w firmie sprzątającej

Dodatkowo, w przypadku zatrudniania pracowników na umowę o pracę, w ciągu 14 dni od założenia firmy powinno się o tym powiadomić inspektora pracy. Warto wiedzieć, że siedzibę firmy sprzątającej można umiejscowić we własnym mieszkaniu, gdyż usługi będziemy i tak świadczyć w konkretnych lokalach, a ewentualne spotkania z klientami zwykle odbywają się w ich domach lub firmach.

(Nie)obowiązkowa kasa fiskalna

Ponadto, właściciele firm sprzątających nie muszą zaopatrywać się w kasy fiskalne, pod warunkiem że wartość świadczonych przez nie usług na rzecz osób prywatnych nie przekroczyła w ciągu roku 20 tysięcy złotych. W przeciwnym wypadku konieczny będzie zakup takiego urządzenia. Jednak jego częściowy koszt (do 90%) jest zwracany przez urząd skarbowy.

Koszty rozpoczęcia biznesu i prowadzenia własnej firmy sprzątającej

Podstawowe koszty

Koszty prowadzenia własnej firmy sprzątającej nie powinny być duże, szczególnie w przypadku jednoosobowej działalności lub takiej zatrudniającej kilku pracowników. Do głównych wydatków związanych z tym biznesem należą:

  • Zakup sprzętu i przyborów do sprzątania
  • Dojazd do klientów
  • Pensje dla pracowników
  • Podatek VAT i składka ubezpieczeniowa.

Wydatki na sprzęt

Jeżeli chodzi o zakup sprzętu, to ich koszt zależy od rodzaju oferowanych usług. Na przykład w przypadku sprzątania biurowców konieczny będzie zakup myjki ciśnieniowej czy maszyny piorącej. Ceny odkurzaczy przemysłowych zaczynają się od 1500 złotych. Na początku można jednak skorzystać z wypożyczalni lub kupić sprzęt używany. Wózek do sprzątania to wydatek od 250 do nawet 2000 PLN. Sprzątając mieszkania, uwzględnić należy oczywiście również koszt dojazdu do klienta.

Podstawowe artykuły do sprzątania, bez których ani rusz, to:

  • Odkurzacz przemysłowy
  • Ścierki
  • Szmatki
  • Środki czystości
  • Mopy
  • Gumowe rękawiczki
  • Skrobaczki
  • Szczotki
  • Zmiotki
  • Szufelki
  • Gąbki.

Dodatkowo warto pomyśleć o odzieży roboczej. W efekcie szacuje się, że wydatki na start mieszczą się w przedziale od 5 do 10 tysięcy złotych, a następnie cykliczne koszty na środki czystości i zużywane przybory wynoszą około 500 złotych miesięcznie. Oczywiście mowa tu o małej skali biznesu, bez zakupu żadnych specjalistycznych maszyn i urządzeń do sprzątania większych powierzchni.

Pensje pracowników

Jak z kolei wygląda kwestia pensji pracowników? W końcu to lwia część wydatków, z jaką musi się liczyć przedsiębiorca. Nie jest żadną tajemnicą, iż firmy sprzątające bardzo często zatrudniają do pracy cudzoziemców. Oczywiście w żadnym biznesie nadrzędnym celem nie powinna być oszczędność za wszelką cenę, ponieważ niskie wynagrodzenia mogą zniechęcać do świadczenia usług na odpowiednim poziomie, a w ten sposób żadna nowa firma na rynku nie odniesie sukcesu.

Mimo wszystko każda forma zatrudnienia wydaje się lepsza niż działanie w “szarej strefie”, a to, niestety, częsta przypadłość tego rynku. Według badań obecnie przeciętne wynagrodzenie pracownika w firmie sprzątającej wynosi 2800 złotych brutto miesięcznie.

Nie zapominaj o marketingu Firma sprzątająca oferująca swoje usługi

Warto pamiętać także o przeznaczeniu pewnego budżetu na reklamę, szczególnie na początku działalności. Dziś, aby przyciągać klientów, firma absolutnie musi być obecna w mediach społecznościowych. Rzetelna strona naszego biznesu na Facebooku jest więc tutaj podstawą.

Ile można zarobić prowadząc własną firmę sprzątającą?

Według szacunków, zyski z niewielkiej własnej firmy sprzątającej w dużym mieście wahają się średnio od 5 do nawet 10 tysięcy złotych miesięcznie. Oczywiście wszystko zależy tutaj od skali biznesu oraz liczby zleceń. Aktualnie standardowa cena usługi sprzątania średniej wielkości biura kosztuje od 2 do 3 złotych za metr kwadratowy. Z kolei cena sprzątania mieszkania o powierzchni 40 metrów kwadratowych to już minimum 100 złotych, a w dużym mieście nawet dwukrotnie więcej.

Najwięcej zarobić można oczywiście przy współpracy z dużymi firmami, bankami i urzędami. Dla takich instytucji zlecenie sprzątania firmom sprzątającym zewnętrznym jest bardzo opłacalne. Po pierwsze, nie muszą zatrudniać własnych sprzątaczek i opłacać im ZUS-u. Po drugie, mają możliwość wpisania wydatków związanych z wynajęciem firmy sprzątającej w koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy zatem własna firma sprzątająca może być dobrym pomysłem na dochodowy biznes? Mężczyzna zatrudniony w firmie sprzątającej

Zdecydowanie tak! Wydaje się, że własna firma sprzątająca to jeden z najprostszych do zrealizowania opłacalnych pomysłów na biznes praktycznie dla każdego. Po pierwsze, liczba formalności jest absolutnie minimalna. Po drugie, koszty na start są znacznie niższe niż w przypadku innych biznesów. Kluczem do sukcesu jest zatem odpowiedni research oraz zadbanie o marketing. Jeśli dobrze zrealizujemy te dwa punkty, chętnych na naszą usługę z całą pewnością nie zabraknie.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również