Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił w środę spółkom Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (działającą pod marką Lavard) zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd.
Zdaniem UOKiK firmy te podawały nieprawdziwy skład ubrań. Jeśli zarzuty zostaną potwierdzone, firmom grozi kara w wysokości nawet 10% rocznego obrotu.
Ubrania Lord i Lavard z nieprawdziwym składem 
Jak wyjaśnił w środowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kontrole Inspekcji Handlowej i szczegółowe badania laboratoryjne wykazały przypadki, że deklarowany przez dystrybutorów marek Lord i Lavard skład surowcowy ubrań nie był zgodny z rzeczywistością.
Według UOKiK konsumenci byli wprowadzani w błąd co do rodzaju i składu procentowego użytych włókien. Badania ujawniły znaczące dysproporcje między deklarowanym a rzeczywistym składem surowcowym. Mowa tu choćby o całkowitym braku wełny w składzie, kiedy na etykiecie była informacja o jej 70-procentowym udziale.
Z posiadanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokumentacji przekazanej przez Inspekcję Handlową na potrzeby aktualnie prowadzonych postępowań wynika, że ze zbadanych 11 próbek ubrań marki Lord – aż 10 nie posiadało deklarowanego składu surowcowego, zaś z 27 próbek ubrań marki Lavard – 24 nie posiadało deklarowanego składu surowcowego.
UOKiK cyklicznie kontroluje odzież i nakłada kary na producentów
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny oznajmił, że “konsumenci mają prawo do rzetelnej informacji o cechach i jakości produktu, jest to niezbędne do podjęcia świadomej decyzji o zakupie. W przypadku odzieży kupujący nie mogą samodzielnie sprawdzić, czy specyfikacja widniejąca na metce lub wszywce jest prawdziwa. Powinni móc polegać na specyfikacji podanej przez odpowiedzialnego za produkt przedsiębiorcę”.
Tomasz Chróstny dodał, że UOKiK “przychodzi konsumentom z pomocą i bada w akredytowanych laboratoriach skład różnych produktów, by stwierdzić, czy deklaracje są zgodne z prawdą. Urząd cyklicznie kontroluje odzież i sprawdza jej jakość, aby zapewnić konsumentom dostęp do prawidłowych informacji o składzie surowca”.
W oficjalnym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podano również, że “postępowania wobec spółek Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe to kolejne działania mające na celu sprawdzenie, czy deklaracje przedsiębiorców są rzetelne. W marcu 2022 roku Prezes Chróstny nałożył łącznie ponad 2,1 miliona złotych kary na producentów męskiej odzieży wizytowej: Kubenz, Recman i Dastan Logistics”.
Jeśli zarzuty wobec spółek Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe zostaną potwierdzone, przedsiębiorcom grozi kara do 10% obrotu.