Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w środę, że zmiana warunków subskrypcji możliwa jest tylko za zgodą konsumenta, wskazując jednocześnie, iż stosowane przez Amazon procedury umożliwiające jednostronną zmianę cen od nowego okresu subskrypcyjnego są niezgodne z prawem.
Jednostronna zmiana warunków subskrypcji od nowego okresu subskrypcyjnego jest niezgodna z prawem
Jak zaznaczono w oficjalnym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółki Amazon EU i Amazon Digital UK stosowały procedury, które umożliwiały jednostronną zmianę cen od nowego okresu subskrypcyjnego usług dostępnych w ramach pakietów Amazon Prime oraz Amazon Prime Video.
UOKiK zaznaczył, że “tego typu warunek jest szczególnie krzywdzący dla klientów w sytuacji, w której do konta przypisana została karta płatnicza (debetowa lub kredytowa), a operator przyznaje sobie prawo do automatycznego pobrania opłaty w nowej wysokości na kolejny okres subskrypcji”.
Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego w takich przypadkach istotne warunki, w tym przede wszystkim zmieniona cena usługi, nie powinny wiązać konsumentów, jeżeli nie wyrażą świadomej zgody na przedłużenie subskrypcji na nowych warunkach.
Prezes UOKiK wskazał, że „Urząd od lat postuluje, by warunki umowne uczciwie regulowały obowiązki stron umowy. W przypadku zyskujących na popularności usług subskrypcji konsumenci ufają usługodawcy i powierzają swoje dane z karty płatniczej, by regularnie móc korzystać z dostępu i opłacać swoje zobowiązania”.
Tomasz Chróstny podkreślił jednak, iż “nie znaczy to, że od tego momentu operatorzy mogą bez ich zgody pobierać opłaty wyższe niż te, na które wcześniej konsumenci się zdecydowali”.
Amazon nie zabezpieczał w wystarczający sposób interesów konsumentów
W komunikacie UOKiK zaznaczono, że zakwestionowane praktyki nie uwzględniały i nie zabezpieczały w wystarczający sposób interesów konsumentów jako słabszej strony umowy.
W ocenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nowa cena lub inne nowe istotne warunki umowy mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego tylko za uprzednią zgodą konsumenta.
Prezes Chróstny oświadczył, że „niedopuszczalne jest automatyczne pobieranie opłat według zmienionego cennika w formie zablokowania środków z podpiętej karty płatniczej lub jednostronne wprowadzanie istotnych zmian w warunkach umownych”.
“Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi”
Według Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego nie ma czegoś takiego jak “milcząca zgoda” konsumenta w przypadku przedłużania subskrypcji na kolejne miesiące przy zmienionych stawkach.
Tomasz Chróstny oznajmił, że “w sytuacji zmiany ceny nie wystarczy sam fakt poinformowania z wyprzedzeniem o zmianie cenników. Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi, w ramach której podejmie świadomą decyzję o ewentualnym przedłużeniu trwania umowy na zmienionych warunkach”.
W środowym komunikacie poinformowano również, iż „zgodnie z ustaleniami z Prezesem UOKiK od jutra Amazon EU i Amazon Digital UK będą wysyłać do swoich obecnych klientów zawiadomienie, że postanowienia dotyczące zmian warunków umownych, a także inne zakwestionowane klauzule nie będą stosowane przez przedsiębiorców. Nie wyklucza to możliwości powoływania się na nie przez konsumentów. Dla nowych klientów wprowadzone zostaną nowe warunki umowne”.
W oficjalnym komunikacie wskazano też, że zakończone postępowania wobec Amazon EU i Amazon Digital UK są częścią szerszych analiz prowadzonych przez UOKiK na rynku subskrypcji.
Co więcej, w przypadku tych dwóch spółek działania Prezesa UOKiK zostały zakończone na etapie postępowania wyjaśniającego, podczas którego wypracowano rozwiązania korzystne dla konsumentów. Istotne jest również to, że obie spółki nie zmieniły cen swoich usług ani przed, ani w trakcie interwencji Prezesa UOKiK.
UOKiK prowadzi postępowania w sprawie innych gigantów streamingu
Ponadto, w środowym komunikacie poinformowano, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie postępowania w sprawie usług subskrypcyjnych oferowanych przez marki: Apple, Disney+, Google (z YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (z GamePass), Netflix, Sony (z PlayStation Plus).
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oświadczył, że „liczy na zmianę uciążliwych dla konsumentów praktyk, szczególnie przez dużych, globalnych graczy działających na rynku usług subskrypcyjnych”.
Prezes Chróstny wskazał także, iż “wierzy, że przedsiębiorcy uszanują obowiązujące w Polsce zasady i dostosują umowy, tak aby wymagana była wyraźna zgoda konsumentów na ewentualne zmiany istotnych warunków. W przypadku wprowadzenia nowych opłat i automatycznego obciążania nimi obecnych klientów, niezbędne będzie usunięcie skutków takich praktyk”.
Na koniec Tomasz Chróstny ostrzegł, że “brak reakcji niestety może skutkować podjęciem przez UOKiK kolejnych działań, w tym nałożeniem sankcji finansowych”.