Czy nowy silnik Unreal Engine 5 zmieni świat gamingu?

218

We wtorek, 5 kwietnia, na konferencji State of Unreal 2022 Epic Games oficjalnie udostępniło silnik Unreal Engine 5 do pobrania. Twórcy gier – zarówno profesjonalne studia jak i amatorzy – mogą pozyskać go za darmo, w pełnej wersji i samodzielnie się przekonać jakie możliwości ma on do zaoferowania.

Potwierdzono także powstawanie pierwszych gier na tym silniku. Co takiego przynosi piąta generacja Unreal Engine, która zapowiedziana została już dwa lata temu? Czy świat gamingu czeka teraz prawdziwa rewolucja?

Unreal Engine 5 – podstawowe informacje Gamedev

Już od 1998 roku Epic Games inwestuje ogromne zasoby w ciągły rozwój Unreal Engine. Do tej pory na wcześniejszych generacjach tego silnika powstały tak legendarne tytuły jak: Mass Effect, Bioshock, Borderlands, Life is Strange, PlayerUnknown’s Battlegrounds czy Star Wars Jedi: Upadły Zakon. Piąta odsłona Unreal Engine także zaoferuje game devepolerom cały szereg ekscytujących innowacji.

Technologia Lumen

Unreal Engine 5 korzysta przede wszystkim z technologii Lumen, która odpowiada za globalne oświetlenie oraz bardziej realistyczne odbicia. Próbka możliwości tej techniki została zaprezentowana przez studio Coalition (należące do działu Xbox Games Studios) w formie technologicznego dema „The Cavern”. Co ciekawe, prezentacja została zarejestrowana na konsoli Xbox Series X w czasie rzeczywistym.

Technologia Nanite

Unreal Engine 5 oferuje także wgląd w inną technologię – Nanite, czyli zwirtualizowaną geometrię mikropoligonów, umożliwiającą opracowanie licznych szczegółów oraz detali geometrycznych, ile tylko ludzkie oko będzie mogło zobaczyć, bez obaw o liczne ograniczenia mocy obliczeniowych wielu urządzeń.

Technika Temporal Super Resolution

Dodatkowo Unreal Engine 5 oferuje technikę Temporal Super Resolution, który jest czymś w rodzaju konkurencyjnego rozwiązania dla NVIDIA DLSS, gdzie silnik jest w stanie uzyskać rozdzielczość zbliżoną do natywnego 4K, gdy wartością wyjściową jest nawet Full HD. Ta ostatnia rzecz robi naprawdę ogromne wrażenie, bowiem nawet patrząc na obraz z bardzo bliskiej odległości można odnieść wrażenie, że patrzymy na natywne 4K.

System World Partition

Jednym z najważniejszych celów, jakie postawiło sobie Epic Games w tworzeniu Unreal Engine 5, była możliwość szybszej i łatwiejszej pracy nad kreowaniem otwartych światów. Silnik ma zaimplementowany system „World Partition”, który zmienia sposób zarządzania i strumieniowania poziomów, automatycznie dzieląc świat na siatkę i strumieniując niezbędne komórki.

System One File Per Actor

Twórcy gier mogą teraz jednocześnie pracować nad tym samym regionem tego samego świata bez wchodzenia sobie w drogę dzięki systemowi One File Per Actor – OFPA, a dzięki warstwom danych można tworzyć różne warianty tego samego świata – choćby takie jak wersje dzienne i nocne lub nienaruszoną i uszkodzoną geometrię jako warstwy istniejące w tej samej przestrzeni.

Pozostałe nowości

Programiści Epic Games położyli także fundamenty pod tworzenie ogromnych światów za pomocą silnika Unreal Engine 5, bez potrzeby ponownego bazowania lub innych sztuczek. Jest to możliwe dzięki wstępnej obsłudze współrzędnych Large World Coordinates (LWC), które wykorzystują obliczenia podwójnej precyzji.

Inną wartą wspomnienia nowością jest MetaHuman Creator, czyli mechanizm umożliwiający łatwe generowanie ludzkich postaci. Artyści zatrudnieni przy grach mogą łatwo modyfikować wygląd twarzy postaci, a ta niezmiennie będzie wyglądać niezwykle realistycznie – statycznie i w ruchu. Podobnie będzie działać inna nowinka w tym silniku, czyli Niagara – mechanizm realistycznej symulacji cieczy i cząsteczek.

Z jakimi platformami współpracuje Unreal Engine 5?

Unreal Engine 5 współpracować będzie ze wszystkimi współczesnymi platformami sprzętowymi i systemowymi – Windows 10 i 11, Android, iOS, MacOS, Linux, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X oraz S i Nintendo Switch. Z zalet technologii Lumen oraz Nanite skorzystają jednak wyłącznie właściciele konsol nowej generacji oraz pecetów z systemami Windows 10 i 11.

Jakie gry powstaną na Unreal Engine 5?

Część wielkich studiów deweloperskich już teraz zadeklarowało budowę swoich nowych gier na silniku Unreal Engine 5. Mowa o tak ekscytujących tytułach jak:

  • Nowa odsłona serii Wiedźmin
  • Ark II
  • Redfall
  • Nowa odsłona Layers of Fear
  • Black Myth: Wukong
  • Dragon Quest XII: The Flames of Fate
  • Dreamhouse: The Game
  • Echoes of the End
  • Senua’s Saga: Hellblade II
  • S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl
  • Nowa odsłona serii Tomb Raider.

Jak Epic Games zarabia na swoich silnikach? Epic Games

Poprzednia wersja Unreal Engine 4 zadebiutowała w 2014 roku. Silnik również można było pobrać za darmo, a jeśli stworzona na nim gra przekroczyła wynik 3 tysięcy dolarów zysku, twórcy byli zobowiązani do płacenia firmie Epic Games prowizji w wysokości 5% zarobionych pieniędzy. Można się spodziewać, że w przypadku Unreal Engine 5 będzie podobnie.

W 2023 czeka nas rewolucja w gamingu

Zanim zobaczymy pierwsze gry korzystające z tego silnika zapewne minie jeszcze trochę czasu. Wydaje się, że na pierwsze pełne wersje gier zbudowanych na Unreal Engine 5 przyjdzie nam poczekać do 2023 roku.

Nie zmienia to jednak faktu, iż wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku będziemy mogli zaobserwować znaczny skok realizmu w grach, które lepiej będą wykorzystywać możliwości PlayStation 5, Xbox Series X/S i najnowszych kart graficznych stosowanych w PC. Czeka nas zatem prawdziwa rewolucja w gamingu, nowe możliwości, które zostały właśnie udostępnione deweloperom, są naprawdę gigantyczne.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments