W programie “Pakt z biznesem” emitowanym na kanale Comparic Biznes, Izabela Kozakiewicz przybliża najistotniejsze sprawy dla polskich przedsiębiorców. Od finansów po kwestie prawne i technologiczne – rozmowy o wszystkim co ma wpływ na rozwój i organizację biznesu w Polsce. Podczas ostatniego odcinka na tapecie znalazł się temat transformacji cyfrowej w polskich firmach. Jej gościem był Mateusz Kurleto – CEO Neoteric. Oto czego się dowiedzieliśmy:
Rozmowa dotycząca transformacji cyfrowej w polskich firmach
Mateusz Kurleto swoją pierwszą działalność gospodarczą otworzył na drugim roku studiów. Czym zajmuje się przedsiębiorstwo Neoteric? Współpracuje z firmami w celach ich transformacji rynkowej, głównie na rynku amerykańskim.
W jakich obszarach transformację cyfrową można przeprowadzać?
Przede wszystkim obszary, w których digitalizuje się procesy, na przykład sprzedażowe w oparciu o strategię danych. Tego typu działania są w stanie szybko przynosić zwroty z inwestycji.
Przy średnich i dużych przedsiębiorstwach koszty transformacji cyfrowej sięgają kwot kilku milionów złotych, natomiast kluczowe jest podejście do realizacji tych projektów. W Polsce te procesy bardzo się wydłużają, a ich wdrażanie jest sprawą drugorzędną, liczy się godność z pierwotnym planem, a nie dostosowanie go do zmian na rynku. W USA działa to znacznie sprawniej.
Jak długo trwa test, pilotaż projektu transformacji cyfrowej?
W przypadku projektów dotyczących sztucznej inteligencji (AI split) efekty można sprawdzić już w ciągu miesiąca.
Jakie firmy na takie wdrożenia są obecnie gotowe?
Pierwszy aspekt to wielkość firm. Im większa, tym szybszy zwrot z inwestycji w transformację cyfrową, może nastąpić nawet w rok lub jeszcze krótszym czasie. Co do branż, to praktycznie nie ma ograniczeń, wszystko zależy od tego, który element procesu ma być optymalizowany. Sztuczna inteligencja odpowiadająca za transformację cyfrową może optymalizować procesy zakupowe, produkcyjne, sprzedaży, a nawet w wymiarze HR.
Jak proces transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa wygląda od samego początku?
Zaczyna się od warsztatów, które wychodzą od strategii firmy. Budowane są konkretne hipotezy oparte o wykorzystanie danych do poszczególnych zadań optymalizacji. Następnie dane są jednorazowo importowane, podzielone na dane do weryfikacji skuteczności oraz dane do nauczenia algorytmów.
W kolejnym kroku budowane są algorytmy, które przewidują lub rekomendują konkretne rozwiązania. Służy do tego 80% danych historycznych, a następnie weryfikuje się, czy udało się przewidzieć pozostałe 20% sytuacji. Jeżeli tak, to następnym krokiem jest opracowanie pilotażu. Pracuje on na mniejszym zakresie danych, by nie było to bardzo kosztowne i długotrwałe.
Jeżeli wszystko funkcjonuje poprawnie, to rozwiązanie zostaje przeskalowane na cały obszar objęty transformacją cyfrową.
Często dane rozproszone są w różnych systemach, jednak istnieją metody ich agregacji do systemów chmurowych firmy Oracle, których rozwiązania są bardzo efektywne.
Co ciekawego udało się firmie do tej pory osiągnąć w zakresie transformacji cyfrowej procesów sprzedaży?
Choćby optymalizacja procesów sprzedażowych dla klientów dla jednej z największych firm telekomunikacyjnych w Polsce. Zostały zbudowane algorytmy, które przewidują na podstawie historii współpracy z klientem, z jakim prawdopodobieństwem dany klient odejdzie.
Dzięki temu firma przestała dzwonić z ofertą do klientów, którzy niemal na pewno odejdą lub prawdopodobnie zostaną z umową na czas nieokreślony. Wdrożenie takiego rozwiązania pozwoliło obniżyć liczbę odchodzących klientów o 20%.
Jak wygląda gotowość polskich firm do transformacji cyfrowej w stosunku do innych krajów?
Po pierwsze zaufanie. Klienci z USA obdarzają Neoteric całkowitym zaufaniem, choć współpraca nawiązywana jest w sposób całkowicie zdalny. W Polsce jest to z reguły żmudna ciągnąca się miesiącami batalia prawna o pojedyncze kwestie w umowie. Umowy potrafią mieć 50 stron, podczas gdy zagraniczne 7.
Mimo, że otwartość na projekty cały czas rośnie, to działy prawne firm próbują ograniczać implementację optymalizacji procesów za pomocą sztucznej inteligencji. Największym problemem jest więc zbudowanie zaufania między dostawcą a odbiorcą.
Nagranie dostępne jest pod tym adresem: