Gościem najnowszego odcinka programu „Biznes Nieoczywisty” jest Kamil Niewiatowski – Country Manager na Polskę w Raiffeisen Digital Bank, ekspert w zakresie nowych technologii w sektorze finansowym i bankowym.
W rozmowie z Jakubem Zadrożnym, partnerem w SPECTATOR communications advisors, Kamil Niewiatowski wyjaśnia, jak nowe technologie wpływają na transformację sektora finansowego:
Jak bankowość wkracza w nowoczesne technologie?
W obecnych czasach pojawił się nowy model banków. Mowa tu o instytucjach, które działają tylko i wyłącznie cyfrowo, najczęściej na skalę międzynarodową. Tego typu banki kierują swoją ofertę do klientów szukających wygodnego, prostego, bezpiecznego i opierającego się wyłącznie o bankowość mobilną rozwiązania
Czym charakteryzuje się Raiffeisen Digital Bank?
Raiffeisen Digital Bank to unikalny podmiot, który z jednej strona ma licencję bankową, co oznacza, że działa on w oparciu regulacje Europejskiego Banku Centralnego jako członek grupy Raiffeisen.
Z drugiej strony, Raiffeisen Digital Bank jest fintechem, działającym w oparciu o nowoczesne technologie, kierującym swoją ofertę do klientów w Polsce i w Rumunii – wyłącznie w przestrzeni cyfrowej. Mamy tutaj więc do czynienia z hybrydą klasycznego świata bankowego i prawdziwej cyfrowej bankowości.
W Raiffeisen Digital Bank klienci mogą zdeponować środkowi i wykorzystywać do codziennych transakcji, oszczędzać na koncie oszczędnościowym i uzyskiwać dodatkowe finansowanie w postaci kredytu gotówkowego lub pożyczki konsolidacyjnej.
Jaka jest przyszłość bankowości cyfrowej?
Kamil Niewiatowski sądzi, że bankowość nigdy nie przejdzie w 100% do cyfrowego świata. Część klientów nadal bowiem preferuje klasyczną bankowość, dlatego z całą pewnością w przyszłości wciąż będzie dla niej miejsce na rynku.
Jakie są korzyści związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w fintechu?
Pierwszym czynnikiem, który wpłynie na rozwój bankowości cyfrowej, są coraz większe oczekiwania klientów i przyzwyczajenie do cyfrowych technologii. Ogromny wpływ odegra tutaj sztuczna inteligencja, gdyż klienci będą mogli komunikować się z narzędziami opartymi o AI 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Ponadto, także fintechy będą coraz bardziej chcieć wdrażać sztuczną inteligencji, gdyż umożliwi im ona szybsze, lepsze i bezpieczniejsze działanie, a interes klienta będzie przy tym ciągle traktowany priorytetowo.
Polska bankowość na tle Europy i świata – czy Polacy doceniają innowacyjność?
Okazuje się, że Polacy są bardzo chętni na innowacje. Okazuje się, że nasi rodacy są niezwykle skłonni do testowania nowinek technologicznych, dlatego fintechy szybko zdobywają u nas popularność. Co więcej, Polacy często udzielają informacji zwrotnej fintechom i przekazują swoje oczekiwania.
Ponadto, Polska jest bardzo dojrzała, jeśli chodzi o digitalizację, zachowanie w sieci i cały ekosystem, związany z dostępem do informacji kredytowych oraz gospodarczych. Co więcej, w Polsce funkcjonuje wiele innowacyjnych produktów, pozwalających weryfikować dochód klienta bez konieczności pobierania zaświadczeń od pracodawcy.
Jak stworzyć doskonały produkt, korzystając z feedbacku klientów?
Przede wszystkim trzeba po prostu stworzyć produkt spełniający podstawowe kryteria bezpieczeństwa i funkcjonalności, a następnie jak najszybciej wprowadzić go na rynek. Klienci szybko go zweryfikują i udzielą bezpośredniej informacji zwrotnej, na podstawie której powinno się dalej rozwijać ten produkt.
Jak nowe technologie wpływają na doświadczenie klienta?
Nowe technologie sprawiają, że fintechy mogą oferować usługi w pełni cyfrowo i to przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – jest bowiem możliwość weryfikacji tożsamości i dochodu klienta przez aplikację mobilną, a także nawet podpisania umowy w 100% online.
Jaki jest wiek klientów, którzy korzystają się z bankowości cyfrowej?
Co może wydawać się zaskakujące, spektrum klientów bankowości cyfrowej jest bardzo szerokie. Raiffeisen Digital Bank ma klientów zarówno w wieku 18 lat, jak i takich, którzy przekroczyli 60. rok życia. Największa grupę staowią jednak klienci w przedziale wiekowym od 30 do 45 lat.
Jakie są kluczowe czynniki sukcesu dla startupów w sektorze finansowym?
Według Kamila Niewiatowskiego najważniejsze jest skupienie się na kliencie. Oferta startupu musi być bowiem dopasowana do oczekiwań jego klientów, w innym przypadku taki projekt poniesie klęskę.
Istotne jest także działanie w oparciu o nowe technologie – ale tylko takie, których klienci aktualnie oczekują.
Czy będziemy mieli dostęp do wszystkich potrzebnych nam usług z jednej platformy?
Kamil Niewiatowski uważa, że integracja usług bankowych i finansowych z innymi usługami w świecie cyfrowym będzie następowała, ale nigdy nie dojdzie do tego, że będziemy mieli dostęp do wszystkich potrzebnych nam usług za pomocą jednej platformy, z której każdy z nas będzie korzystać.
Wszystko dlatego, że wraz z rozwojem usług, pojawiają się nowe nisze. Jedni klienci chcą korzystać z rozwiązań z zakresu bankowości związanych z ekologią, drudzy decydują się na najtańszy, najbardziej podstawowy produkt, a jeszcze inni poszukują opcji inwestycyjnych w ramach bankowości cyfrowej.
Jaka jest przyszłość klasycznej bankowości?
W Polsce nawet klasyczna bankowość jest bardzo mocno zdigitalizowana. Ponadto, warto pamiętać, że klasyczna bankowość ma jedną, podstawową przewagę nad fintechami – zaufanie.
Duże banki mają bowiem co najmniej kilkadziesiąt lat doświadczenia w operowaniu dużymi pieniędzmi w bezpieczny sposób, dzięki czemu klienci nie obawiają się o swoje środki. Z tego powodu Kamil Niewiatowski uważa, że dla klasycznej bankowości zawsze na rynku będzie miejsce.
Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka w bankowości?
Według Kamila Niewiatowskiego sztuczna inteligencja będzie tylko fantastycznym narzędziem do ulepszania i automatyzowania pewnych procesów oraz do wykonywania pewnych codziennych, nieskomplikowanych żmudnych zadań w bankowości.
Z kolei, na przykład w obszarze doradztwa, którego udziela pracownik banku, sztuczna inteligencja z całą pewnością nie zastąpi człowieka, gdyż narzędzia tego typu nie mają rozwiniętej empatii i nie biorą pod uwagę emocji klienta w wystarczającym stopniu.
Jakie są wyzwania bankowości na 2024 rok?
Największe wyzwanie dla bankowości na 2024 rok brzmi: jak najlepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów i jak szybko na nie reagować w sposób taki, żeby móc dostarczyć produkt, który klienci docenią? Cenną pomoc w mierzeniu się z tym wyzwaniem stanowią nowe technologie.
Ponadto, należy również pamiętać o zagrożeniach i wyzwaniach związanych ze sztuczną inteligencją. Wdrażanie tego narzędzia należy bowiem odpowiednio kontrolować i zwrócić uwagę na jakość odpowiedzi, którą ona udziela.
Ponadto, bardzo istotna jest również część regulacyjna dotycząca sztucznej inteligencji, gdyż odpowiednich regulacji jeszcze nie ma. Uregulowanie tego obszaru w szybkim tempie będzie stanowić więc ogromne wyzwanie dla całego światowego rynku finansowego.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, nagranie znajduje się poniżej: