Janusz Palikot to wyjątkowo przedsiębiorcza osoba, która świetnie sobie radzi w polskim equity crowdfundingu. Chyba wszyscy biznesmeni zainteresowani tym sposobem finansowania zazdroszczą mu sukcesów. Trzy zbiórki zorganizowane na rzecz założonych przez niego spółek: Tenczynska Okovita, Tenczynek Bezalkoholowe oraz Alembik Polska bez problemu zrealizowały się w 100% procentach i okazały się wielkim sukcesem na platformie crowdfundingu udziałowego Crowdway. Ponad pół roku po zakończeniu trzeciej zbiórki, przyszedł czas na czwartą. Będzie to druga kampania Tenczyńska Okovita na Crowdway.
Janusz Palikot – Tenczyńska Okovita SA
Pod koniec 2019 roku Janusz Palikot zaprosił społeczność crowdfundingową do wspólnej inwestycji w swój nowy projekt w branży alkoholowej: Tenczyńską Okovitę. Przedsiębiorca, wraz z doświadczonym zespołem osób z branży alkoholowej zdążył już znacząco rozwinąć produkcję rzemieślniczej destylarni alkoholi wysokoprocentowych. Od czasu pierwszej emisji spółka bardzo dynamicznie rośnie, liczba zamówień i zainteresowanie alkoholem (nie tylko w Polsce) spowodowała, że spółka zdecydowała się na kolejną emisję, aby zwiększyć moce produkcyjne i sprostać oczekiwaniom rynku.
Tenczyńska Okovita w przeciągu ostatniego roku rozwinęła największy w historii polskiego rynku alkoholowego program whisky – w kierunku inwestycyjnym i produkcyjnym. Program nie był wcześniej planowany na etapie crowdfundingu – odnosząc ogromny sukces zapewnił akcjonariuszom dodatkowe przychody i doprowadzi do wypłaty zaliczki na poczet dywidendy. To ważny rozdział w equity crowdfundingu.
Od początku istnienia spółka sprzedała (wliczając rezerwacje) już 6 tysięcy litrów alkoholu wysokomarżowego. Co więcej, Tenczyńska Okovita SA to prawdopodobnie pierwsza na świecie spółka, która tokenizuje whisky. Projekt wystartował 10 grudnia 2020 i do tej pory zainwestowało tam 1100 osób, na kwotę ponad 1,5 mln złotych. W konsekwencji spółka zamierza wypłacić zaliczkę na poczet dywidendy za 2020 rok w wysokości około 500 tysięcy złotych. Co więcej, w drugiej połowie bieżącego roku zamierza ona zadebiutować na giełdzie.
Tenczyńska Okovita – wódka kraftowa i inne produkty
W tej chwili spółka ma w swojej ofercie kilka alkoholi. Podstawowy to Tenczyńska Okovita – produkowana z różnych rodzajów zbóż i owoców, była niegdyś szczególnie popularna na terenach całego województwa małopolskiego i samego Krakowa. Nawiązując do historycznych receptur spółka tworzy własną kraftową okowitę oraz jakościową wódkę rzemieślniczą.
Kolejnym produktem są Tenczyńskie Bierbrandy. W małopolskim Browarze Tenczynek od lat powstają wielokrotnie nagradzane jakościowe piwa. Wybrane piwne style poddawane są powolnej destylacji w miedzianych alembikach, aby wyciągnąć z nich najlepsze właściwości. Tak powstają Tenczyńskie Bierbrandy – destylaty, które poza charakterystycznymi piwnymi akcentami zaskakują niespotykanymi esencjami smaków i zapachów.
Następny produkt to Tenczynek RIS (Russian Imperial Stout) Barrel Aged – ciemne piwo górnej fermentacji, leżakowane w historycznych piwnicach małopolskiego Browaru Tenczynek. Dzięki wielomiesięcznemu przechowywaniu w drewnianych beczkach po amerykańskiej żytniej whiskey Chattanooga nabiera specyficznych właściwości. Wyprodukowana w 2018 roku seria została bardzo pozytywnie oceniona przez rynek, konsumentów, piwnych blogerów oraz doceniona medalem na Krasnostawskich Chmielakach.
Flagowym produktem, który w przyszłości pojawi się w ofercie będzie Whisky Palikota. Zanim jednak będzie gotowa, spółka wprowadzi na rynek szkocką whisky słodową mieszaną (blended malt whisky), wybraną jako wzorzec, na którym oprze się smak Whisky Palikota. Linkwood wnosi delikatność, z której słyną destylaty z regionu Speyside. Wyraziste nuty dymu i torfu, charakterystyczne dla whisky rodem z wyspy Islay, to zasługa Caol Ila. Na pierwszym planie znajdziemy nuty wanilii i karmelu, przeplatane orzechami i prażonymi migdałami, z odrobiną nut ziołowych. W drugiej fazie na podniebieniu ujawniają się mocniejsze nuty torfowe, smoliste. Długi, dębowy finisz. Nad całością unosi się delikatny ton dymu, wodorostów, z akcentami jodowymi w tle.
Dodatkowo, na koniec 2019 spółka uruchomiła program inwestycyjny “Beczki Palikota”, w którym inwestorzy mogą rezerwować beczki pełne rzemieślniczej okowity oraz destylatu, który po 3 latach staje się whisky. Ceny beczek zaczynają się już od 4000 złotych, a w ciągu roku zarezerwowano prawie 300 beczek.
Crowdinvesting Tenczyńska Okovita na platformie Crowdway – cele emisji
Z racji na liczbę zamówień produktów spółki Tenczyńska Okovita, firma postanowiła zwiększyć moce produkcyjne, aby sprostać popytowi, który wykreowała działaniami komunikacyjnymi i wprowadzeniem produktów na rynek. Maszyny zakupione ze środków crowdfundingowych z 2019 roku oraz z dodatkowej późniejszej emisji prywatnej jeszcze przed startem ich pracy były obłożone w pełni na 4 miesiące do przodu.
Spółka planuje także produkcję whisky, którą będzie sprzedawała pod swoim brandem (nie tylko produkując ją dla prywatnych właścicieli beczek) – wymaga to rozwoju produkcji, kolejnych beczek i miejsca na magazynowanie przez minimum 3 lata, a docelowo o wiele dłużej.
Co więcej, spółka planuje wejść ze swoim produktem na rynki Azji, które są jednym z najciekawszych rynków sprzedaży alkoholu starzonego. Szybko bogacące się społeczeństwo szuka produktów klasy premium. Potwierdzeniem tego faktu są rekordowe aukcje rzadkich roczników whisky, które w znacznej większości trafiają w ręce prywatnych kolekcjonerów z Azji.
Druga emisja akcji spółki Tenczyńska Okovita ma ruszyć już 23 końcem marca na platformie equity crowdfundingowej Crowdway. Już niebawem więc wszyscy zainteresowani będą mogli zainwestować w ten doskonale rozwijający się alkoholowy projekt Janusza Palikota. Ponadto, należy spodziewać się, że i tym razem zainteresowanie będzie ogromne i odniesie on wielki sukces.
Equity crowdfunding na platformie Crowdway w wykonaniu Janusza Palikota
Janusz Palikot w 2018 roku odkupił od Marka Jakubiaka Browar Tenczynek i zaczął wykorzystywać crowdfunding udziałowy do gromadzenia środków na jego rozwój. Pierwszą zbiórkę zorganizował pod koniec października 2019. Miała ona na celu oczywiście sfinansowanie projektu z branży alkoholowej – Tenczyńskiej Okovity. To znana małopolska gorzałka z różnych zbóż i owoców, która w przeszłości była destylowana w Tenczynku. 28 października na platformie Crowdway ruszyła emisja akcji spółki Tenczyńska Okovita. Zostało ich wypuszczonych 190 tysięcy, a koszt jednej wynosił 22 złote. Już w 36 dni zostały sprzedane wszystkie, dokonało tego 1339 inwestorów. Łączna kwota wyniosła więc 4,18 miliona PLN.
Niecałe pół roku później Janusz Palikot postanowił pójść za ciosem i zorganizował drugą zbiórkę. Tym razem wpadł na pomysł wprowadzenia na rynek innego produktu związanego z piwnym sektorem. Założył w tym celu spółkę Tenczynek Bezalkoholowe, której celem jest wytwarzanie regionalnych i rzemieślniczych piw o zawartości alkoholu 0,0%. Mają to być pierwsze tego typu pozycje w Polsce, wyprodukowane w sposób utrzymujący pełnię aromatów i smaku piwa alkoholowego.
Zbiórka, przeprowadzona ponownie za pomocą platformy Crowdway, wystartowała 4 marca. Tym razem wypuszczonych zostało 116 tysięcy akcji po cenie 36 złotych za sztukę. Wszystkie zostały sprzedane już w 30 dni, dokonało tego 1112 inwestorów, a zebrana suma wyniosła 4,176 miliona PLN.
4 czerwca ubiegłego roku Janusz Palikot ruszył z kolejną zbiórką. Tym razem pomysłem na biznes jest Alembik Polska – mająca wkrótce powstać nowoczesna sieć Alkotek, czyli dziesięciu lokalnych destylarnii, gdzie produkowana będzie kraftowa wódka, a także inne mocne alkohole. Na miejscu dostępne mają być także rzadkie trunki rzemieślnicze oraz wyselekcjonowane jedzenie.
Alkoteki mają być zupełną nowością na polskim rynku alkoholi. Co więcej, spośród dziesięciu, które spółka planuje otworzyć, aż pięć lokalizacji ma zostać wybranych przez inwestorów, na podstawie głosów udzielonych w formularzu zakupu. Dodatkowo, dzięki aplikacji na smartfony będzie można zarezerwować stolik, wybrać alkohol i jedzenie w każdym z lokali jeszcze przed wyjściem z domu. Po przeszło 2 miesiącach zbiórka zakończyła się pełnym sukcesem – wszystkie 155 tysięcy akcji po cenie 27 złotych zostało sprzedanych. Dokonało tego 1204 inwestorów, a zebrana suma wyniosła 4,185 miliona PLN.
Crowdfunding udziałowy na platformie Crowdway
Crowdway jest jedną z największych w Polsce platform equity crowdfundingu. Działa od 2015 roku. Do tej pory zrealizowała kampanię na łączną kwotę ponad 15 milionów złotych oraz pobiła rekordy crowdfundingu udziałowego w Polsce. Proponuje ona inwestorom zaangażowanie w wysokiej jakości aktywa w trzech liniach portfelowych:
- Dynamika (projekty w fazie dynamicznego wzrostu)
- Stabilność (produkty nieruchomościowe stabilnego zwrotu)
- Innowacje (startupy)
Nowy największy sukces na platformie Crowdway miał miejsce całkiem niedawno – 9 lutego bieżącego roku. Wtedy, o godzinie 9:00 emisję rozpoczęło CanPoland – pierwsza spółka farmaceutyczna z polskim kapitałem prowadząca handel międzynarodowy medyczną marihuaną oraz uruchamiająca w Polsce zakład produkcyjny do jej wytwarzania. Kampania zakończyła się już po 11 minutach, w tym czasie nabywców znalazły wszystkie akcje za łączną sumę 4,4 miliona złotych.