Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że po marcowym wystrzale spowodowanym wyprzedażami rocznika liczba rejestracji nowych aut osobowych w Polsce wróciła do poziomu notowanego przez cały kiepski 2022 rok.
Sprzedaż nowych samochodów spadła o ponad 28% miesiąc do miesiąca 
W kwietniu 2023 roku do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło 35 485 nowych samochodów osobowych.
To co prawda o 1,7% więcej niż rok wcześniej, ale jednocześnie aż o 28,3% mniej niż w marcu 2023, gdy z uwagi na przywrócone wyprzedaże rocznika liczba zakupionych i tym samym zarejestrowanych aut znacząco wzrosła.
Pierwsze cztery miesiące bieżącego roku, głównie za sprawą marcowego wystrzału, branża zakończyła jednak wyraźnie na plusie. Od początku roku do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano 158 516 nowych samochodów – o 15,8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Jakie auta cieszyły się największym zainteresowaniem konsumentów?
W kwietniu zdecydowanie największą popularnością wśród klientów indywidualnych cieszyły się dwa małe crossovery. Liderem okazała się Toyota Yaris Cross z liczbą 491 sztuk nabytych przez konsumentów.
Drugie miejsce zajęła Dacia Duster, z liczbą 483 egzemplarzy zakupionych przez klientów indywidualnych. Podium zamknął inny samochód klasy SUV – Kia Sportage, z liczbą 382 rejestracji.
Niespodziewanie poza pierwszą dziesiątkę wypadł najpopularniejszy model ostatnich lat – Toyota Yaris. Liczba rejestracji tego modelu spadła o ponad 70% o ponad 71% miesiąc do miesiąca.
Samochody najczęściej nabywane przez firmy w kwietniu
Wśród firm rejestrujących auta na REGON największą popularnością cieszył się inny model Toyoty – Corolla. Klienci biznesowi zarejestrowali w ubiegłym miesiącu aż 1675 egzemplarzy tego auta – o 5,9% więcej niż w marcu.
Na drugim miejscu uplasowała się Skoda Octavia. Firmy zarejestrowały w kwietniu 1099 egzemplarzy tego modelu. Na najniższym stopniu podium uplasowała się zaś Toyota C-HR, z liczbą 675 pojazdów sprzedanych firmom.
W tym przypadku Toyota Yaris także znalazła się poza dziesiątką. Firmy zarejestrowały w kwietniu tylko 420 egzemplarzy tego modelu, czyli o ponad 66% mniej niż w marcu.
Auta elektryczne i hybrydowe wysuwają się na prowadzenie
Warto również zauważyć, że od początku 2023 roku wyraźnie zmniejszają się dysproporcje pomiędzy rejestracjami aut benzynowych i diesli oraz aut napędzanych paliwami alternatywnymi.
Udział samochodów elektrycznych i hybrydowych w ciągu pierwszych czterech miesięcy bieżącego roku wyniósł aż 45,6%, co przekłada się na wzrost w ujęciu rocznym rzędu 3,9 punktu procentowego.
W tym samym czasie udział aut benzynowych wyniósł 44,9%, samochodów z silnikiem Diesla – 9,6%. W obu przypadkach oznacza to spadek rok do roku odpowiednio o 3,5 i 0,4 punktu procentowego.