Pomysł na biznes – spływy kajakowe. Ile można zarobić na tym sporcie?

147

Polska jest krajem pełnych ciekawych miejsc i zakamarków, które mogą dostarczyć ogromną dawkę atrakcyjnej i emocjonującej rozrywki. Znajdziemy w naszym kraju miejsca szczególnie często odwiedzane przez miłośników aktywnego wypoczynku. Bardzo popularną formą takiej turystyki są sporty wodne, w tym często wywołujące potężną dawkę adrenaliny – kajakarstwo. Część osób potrafi samodzielnie zorganizować spływy kajakowe, ponieważ doskonale znają rzeki oraz miejsca noclegowe na trasie ich przebiegu. Sporo osób jednak nie posiada takiej wiedzy lub brakuje im czasu, aby sobie z tym poradzić bez wsparcia specjalistycznej firmy, a nadal pragną się na taką przygodę wybrać.

Tutaj zatem pojawia się ciekawy pomysł na sezonowy biznes. Mało tego, może to być praca, która wywołuje u klientów szczerą radość oraz uwalnia ich od stresu, a także nam samym sprawia sporą satysfakcję i ciągłą frajdę z jej wykonywania. O czym trzeba pamiętać, aby założyć taką działalność? Ile można na niej zarobić? Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tych zagadnień zostaną zaprezentowane poniżej:

Co jest niezbędne do organizowania spływów kajakowych?

Organizacja spływów kajakowych jest pomysłem na biznes w dziedzinie turystyki. Jeśli mamy w sobie żyłkę podróżnika-organizatora i lubimy aktywny wypoczynek, możemy świetnie sprawdzić się w roli przedsiębiorcy organizującego spływy kajakowe. Co więcej, zgodnie z art. 34 ustawa z dnia 18 lipca 2001 Prawo Wodne, każdemu przysługuje prawo do powszechnego korzystania ze śródlądowych powierzchniowych wód publicznych. Więc ogólnie mówiąc, mamy pełne prawo do korzystania z takich wód.

Najpierw research Próbny spływ kajakiem po nowej trasie

Pierwszym krokiem na drodze do rozkręcenia biznesu zajmującego się organizacją spływów kajakowych jest odpowiednie rozeznanie się w tym rynku. Zanim więc przystąpimy do rejestracji działalności gospodarczej i zgłoszenia jej do odpowiednich urzędów, prześledźmy, czy w naszej okolicy znajduje się miejsce odpowiednie do kajakowego biznesu oraz czy rynek nie jest już przesycony – co może mieć miejsce choćby w sercu Mazur, gdzie takich firm jest już bardzo wiele.

Rejestracja firmy

Aby prowadzić tego typu działalność usługową, należy ją wpisać do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić online lub osobiście w urzędzie gminy. Wpis jest bezpłatny. W większości przypadków trzeba jeszcze dodatkowo uzyskać wpis do rejestru organizatorów turystyki w urzędzie marszałkowskim.

Kolejnym niezbędnym dokumentem, umożliwiającym legalne i bezpieczne organizowanie spływów kajakowych, jest umowa gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo polisa na rzecz klientów. Stanowią one zabezpieczenie z tytuły niewykonania lub nienależytego wykonania usługi. Wszyscy uczestnicy zorganizowanego spływu kajakowego muszą również mieć wykupioną przez organizatora polisę NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków). Każdy klient ma także prawo do wykupienia ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie.

Przetestowanie tras i niezbędne umiejętności

Nie wolno też zapominać o tym, że organizacja spływów kajakowych wymaga od nas odpowiednich praktycznych umiejętności. W pierwszej kolejności mowa tutaj o świetnej znajomości rzek i jezior, w obrębie których zamierzamy organizować spływy. Najlepiej najpierw samemu przepłynąć każdą z potencjalnie oferowanych przez nas tras spływów, przy zróżnicowanej pogodzie i w różnych modelach kajaków. Taki osobisty test da nam wiele informacji na temat tego, co może zaskoczyć klientów podczas zorganizowanego spływu. Dodatkowo, wymagane jest oczywiście posiadanie umiejętności pływania i elementarnych zasad pierwszej pomocy lekarskiej.

Bardzo dobrym pomysłem jest też posiadanie przez nas lub naszych kluczowych pracowników uprawnień instruktora turystyki kwalifikowanej – specjalność turystyka kajakowa. Wiedza zdobyta podczas takiego kursu pozwoli świadczyć lepszej jakości usługi. Z pewnością przydatna będzie także znajomość języka obcego (zwłaszcza angielskiego) w stopniu komunikatywnym, aby bez problemu obsługiwać na spływach obcokrajowców.

Wyposażenie i kadra

Jak widać, przy tego typu biznesie, nie ma na starcie zbyt wielu skomplikowanych formalności. Podstawą takiej działalności jest sprzęt i oczywiście instruktorzy. Obowiązkowe pozycje w zakresie wyposażenia firmy zajmującej się organizacją spływów kajakowych przedstawiają się następująco:

  • Kajaki
  • Wiosła do kajaków – od 100 do 600 PLN za sztukę
  • Kapoki – od 100 do 700 PLN za sztukę
  • Stojaki do kajaków – około 300 PLN za sztukę.

Ceny i rodzaje kajaków

Kajaki kosztują od 800 do nawet 6000 złotych, w zależności od materiału, z jakiego są zbudowane. Najtańsze i najprostsze są kajaki polietylenowe, które będą dobre do prostych spływów turystycznych. O wiele droższe będą kajaki kompozytowe, które jednak dadzą większy poziom komfortu i bezpieczeństwa turystom. Na starcie trzeba zaopatrzyć się w odpowiednią ilość, co najmniej 10, dobrej jakości kajaków.

Odpowiednia kadra

W przypadku kadry instruktorskiej, można skorzystać z zewnętrznej szkoły, na zasadach outsourcingu czy ścisłej współpracy, albo samodzielnie zatrudnić instruktorów posiadających określone umiejętności, potwierdzonymi odpowiednimi dokumentami.

Pozostałe niezbędne elementy

To jednak nie wszystko. Firma wypożyczająca kajaki na spływy musi dysponować autem z przyczepą, którym transportuje kajaki na start trasy i odbiera je z mety. Koszt takiej używanej przyczepy to około 15 tysięcy złotych. Sprzęt trzeba także gdzieś przechowywać. Na początku może to być przydomowy garaż lub jakieś pomieszczenie gospodarcze. Wraz z rozwojem interesu warto rozejrzeć się za większym magazynem, w którym sprzęt może być przechowywany (także zimą) i serwisowany.

Należy również przemyśleć, gdzie grupa turystów korzystająca z naszych usług będzie nocować. W tym celu dobrze jest nawiązać współpracę z właścicielami miejsc biwakowych lub pól namiotowych.

Jak organizować spływy kajakowe? Spływ kajakiem na rzece

Posiadamy już wszystkie niezbędne elementy i uprawnienia, przetestowaliśmy także trasy, na których zamierzamy organizować spływy. Co dalej? Biznes ten polega w zasadzie na udostępnieniu sprzętu klientom, zawiezieniu ich na początek trasy oraz odebraniu z zakończenia trasy. Dobrym pomysłem jest także udostępnianie uczestnikom spływów map z zaznaczonymi najważniejszymi punktami takimi jak miejsca z możliwością przenocowania (z informacją czy są to pola namiotowe czy pokoje do wynajęcia), początek i koniec trasy oraz krytyczne momenty na rzece, w których należy zachować szczególną czujność.

Warto skonstruować interesującą ofertę turystyczną, która może zawierać takie pozycje, jak spływy indywidualne, spływy grupowe czy wycieczki integracyjne dla firm.

Promocja spływu

Dlaczego turyści i osoby żądne takiej przygody mają trafić właśnie do nas? Obecnie głównym źródłem informacji o atrakcjach turystycznych jest oczywiście Internet, a zwłaszcza media społecznościowe. Strona na Facebooku jest zatem tutaj absolutną podstawą. Warto zamieścić na niej informacje o posiadanym sprzęcie oraz mapy tras. Istotnym elementem są również zdjęcia i filmiki poglądowe, dzięki którym można zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z naszej oferty.

Innym istotnym elementem pozyskiwania klientów jest stara, dobra “poczta pantoflowa”. Działa to na bardzo prostej zasadzie – zadowoleni klienci z przyjemnością zachęcają swoich bliskich i znajomych do wybrania się na spływ zorganizowany przez nas. Często dokonują tego za pomocą mediów społecznościowych, dlatego wspomniana strona naszego biznesu na Facebooku jest tutaj niezbędna.

Ile można zarobić? Kajaki na spływie po wytyczonej trasie

Średnia cena krótkiego spływu w naszym kraju, trwającego maksymalnie kilka godzin, to 35-50 złotych od osoby. Typowe kajaki są dwuosobowe. Oczywiście, im więcej sprzętu oraz klientów, tym szybciej wychodzimy na plus. Chętnych z reguły nie brakuje – spływy kajakowe z każdym rokiem zyskują w naszym kraju na popularności. Co więcej, mówimy tutaj o skalowalnym biznesie. Rozpocząć możemy już od 10 kajaków, a następnie – wraz ze wzrostem zainteresowania – możemy inwestować zyski w rozwój naszej oferty.

Jakie są wady tego biznesu? Po pierwsze koszty inwestycyjne. Trzeba liczyć się, iż na start mogą one wynieść nawet 100 tysięcy złotych, co jest związane z zakupem całego niezbędnego sprzętu. Kolejnym problemem jest sezonowość. W okresie zimowym, ze względu na niesprzyjającą pogodę, wciąż w Polsce brakuje chętnych na spływy kajakowe czy nawet samo wypożyczanie kajaków.

Natomiast w sezonie można sporo zarobić. Szacuje się, że nawet przy 10 kajakach, średni miesięczny dochód w okresie od maja do września może wynieść 10 tysięcy złotych.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments