Przewóz mienia zawsze jest obarczony pewną dozą ryzyka. Podczas transportu do docelowego miejsca może bowiem dojść do kradzieży lub wypadku, w wyniku którego ładunek ulegnie uszkodzeniu. Jak w takich okolicznościach wskazać winnego? Spełnienie jakich warunków może ograniczyć kradzież?
Przewóz towarów – zarówno krajowy jak i zagraniczny jest filarem działania wielu przedsiębiorstw. Transport dóbr jest w stanie napędzać gospodarkę, dostarczając konsumentom niezbędne dla nich dobra.
Cały ten proces przewozu odbywa się w zasadzie w sposób niewidoczny dla końcowego odbiorcy. W roli inicjatora występuje naturalnie zleceniodawca, w dalszej kolejności działa też spedytor i przewoźnik. Wszystkie te osoby odpowiadają za powodzenie transportu na różnych etapach zlecenia.
Niektóre sytuacje, które mogą wydarzyć się w trakcie realizacji zlecenia mogą być problematyczne przy ustalaniu odpowiedzialności. O czym konkretnie mowa? Może to być np. kradzież lub celowe zniszczenie mienia przez osoby trzecie.
Kryzys migracyjny jest jednym z elementów, które mogą sprzyjać takim sytuacjom. Warto zatem zawczasu wyposażyć się w wiedzę, kto i kiedy będzie odpowiadał za takie zdarzenie.
Spedycja współpraca z przewoźnikami – jak uniknąć kradzieży ładunku?
W momencie, kiedy spedytor, a w dalszej kolejności przewoźnik przejmuje towar – wówczas przejmują oni także obowiązek odpowiedzialności ochrony mienia. W praktyce wyraża się to na skrupulatnym stosowaniu się do aktualnie obowiązujących procedur i przepisów.
Spedytor i przewoźnik podlegają przy tym różnym regulacjom, niemniej jednak troska o stosowanie się do tych reguł dotyczy wszystkich.
W dalszej perspektywie pomaga to uniknąć sytuacji sprzyjających nieuczciwym praktykom. Stosowanie się do nich przez wszystkie osoby, które są zaangażowane w transport międzynarodowy pozwala znacząco zredukować okoliczności, w których ładunek pozostawałby niezabezpieczony choćby na krótki czas. Takie luki generują sprzyjające warunki do kradzieży czy zniszczeń.
W sytuacji, gdy do grabieży mienia dochodzi w trasie – wtedy przewoźnik jest zobligowany do natychmiastowego poinformowania o tym zdarzeniu swojego zwierzchnika.
Kiedy przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności za kradzież lub uszkodzenie towaru?
Regulacje zawarte w umowie powinny jednoznacznie wskazywać, czy w takiej sytuacji to spedytor czy przewoźnik powinien być pociągnięty do odpowiedzialności.
Jest jednak pewna grupa wyjątków, która pozwala ograniczyć tę odpowiedzialność. Może to wynikać np. z:
- właściwości ładunku,
- błędów podczas nadawania towaru,
- niedbałości podczas umieszczania ładunku na pojeździe,
- nieścisłości w zakresie wskazywania nazwy czy parametrów transportowanych dóbr,
- nienależyte zabezpieczenie jednostkowe towaru,
- podatność na wystąpienie szkód.
Istnieje jeszcze jedna luka, na którą powołują się przewoźnicy w sytuacji grabieży lub zniszczenia mienia. Jest to tzw. siła wyższa. Mimo braku precyzji w zdefiniowaniu dodano ją do prawa międzynarodowego w kontekście transportu jako okoliczność nierealna do przewidzenia razem z następującymi skutkami, których nie sposób uniknąć.
W jakich sytuacjach przewoźnik odpowiada za uszkodzenie lub kradzież ładunku?
Istnieje pewna grupa okoliczności, która z automatu obarcza przewoźnika winą za powstałe szkody na mieniu. Może to być np.
- pozostawienie pojazdu bez zgłoszenia gdy czas, w którym samochód pozostał bez nadzoru był dłuższy niż ten określony w regulaminie,
- postój w niedozwolonym miejscu,
- zaniechanie wylegitymowania odbiorcy ładunku.
Do grupy tych okoliczności obciążających winą przewoźnika należy także zaliczyć nieplanowaną zmianę kursu bez uprzedniego skonsultowania tego i potwierdzenia ze zwierzchnikiem.
Wymienione wyżej okoliczności wskazują jednoznacznie na zaniechania ze strony przewoźnika i automatycznie obarczają go winą zniszczenie lub utratę ładunku.
Spedycja a współpraca z przewoźnikami – rozstrzygnięcie
Spedytor pełni tzw. odpowiedzialność zwierzchnią. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli przewoźnik postępował w pełni regulaminowo i jest w stanie to wykazać, ponadto natychmiast poinformował swojego zwierzchnika o tym zajściu – wówczas to spedytor jest w pełni odpowiedzialny za poniesione konsekwencje kradzieży w porozumieniu ze zleceniodawcą.
Jeśli jako przewoźnik szukasz możliwości współpracy z profesjonalną spedycją, to zapoznaj się z ofertą M&W Spedtion: https://www.mw-spedition.com/przewoznik/. Firma poszukuje przewoźników do regularnej współpracy w transporcie krajowym i międzynarodowym.
Utrata towaru a ubezpieczenie
Aby zweryfikować możliwości skorzystania z polisy ubezpieczeniowej spedytor musi znać m.in. jej numer. To pozwoli na dalszą weryfikację – współcześnie coraz więcej firm ubezpieczeniowych oferuje coraz bardziej preferencyjne warunki ubezpieczenia.
Takie rozszerzanie zakresu ubezpieczenia to krok zmierzający do zapewnienia przewagi konkurencyjnej, który klientowi końcowemu pozwala skorzystać z korzystnego wsparcia w sytuacji kradzieży mienia, wypadków czy eksplozji. Ta lista może być długa, jednak jej ostateczne brzmienie jest nadawane przez konkretną firmę ubezpieczeniową.
Stosowanie się do obowiązujących przepisów przez wszystkie podmioty zaangażowane w proces transportu to kluczowy czynnik, który skutecznie zmniejsza ryzyko kradzieży lub zniszczenia ładunku. Zaniechanie niektórych wytycznych przez przewoźnika może powodować automatyczne obarczenie go winą.