Największe sieci franczyzowe w Polsce

593

Wielu z nas chciałoby założyć własny biznes, który od pierwszego dnia byłby dobrze rozpoznawalny, przyciągał klientów i cieszył znakomitą renomą. Często posiadamy nawet odpowiednie środki, nie mamy jednak pomysłu na własną firmę lub sił, aby ją budować małymi krokami przez lata. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi nam franczyza. Na czym polega franczyza w Polsce oraz jakie są największe sieci franczyzowe w Polsce? Dowiemy się poniżej:

Na czym polega franczyza w Polsce?

Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na ścisłej i nieustannej współpracy między niezależnymi prawnie i finansowo przedsiębiorstwami, czyli franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Działalność na takiej licencji oznacza obowiązek jej prowadzenia według zasad przyjętych przez podmiot jej udzielający. Współpraca zawiązuje się na podstawie umowy franczyzy, w której prawa obu stron zostają dokładnie określone.

Franczyza umożliwia franczyzobiorcy korzystanie z:

  • Nazwy i znaków towarowych franczyzodawcy
  • Know how i koncepcji działalności franczyzodawcy
  • Pomocy w prowadzeniu działalności gospodarczej
  • Pomocy handlowej i technicznej

W zamian franczyzodawca otrzymuje określone w umowie udziały w zyskach oraz inne korzyści, takie jak zwiększenie rynku zbytu przy ograniczeniu własnego wkładu. Oczywiście franczyzobiorca w takiej sytuacji decyduje się na zainwestowanie wkładu własnego w działalność, musi liczyć się z poufnością informacji, ponosić stałe opłaty względem podmiotu udzielającego licencji oraz przestrzegać obowiązujących standardów w całej sieci.

Czas więc na ranking zatytułowany “Największe sieci franczyzowe w Polsce pod względem przychodów”. Na początek:

Miejsce 10 – Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska

Pierwszy sklep Rossmanna w Polsce został otwarty 23 maja 1993 roku w Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej. Jednak polska siedziba, magazyn główny oraz spółka Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska zostały utworzone dopiero w lutym 2012 roku, także w Łodzi. W tym samym czasie otwarto także centrum dystrybucyjne w Grudziądzu obsługujące północną część Polski, a 28 października 2014 centrum dystrybucyjne w Pyskowicach obsługujące południe kraju.

Obecnie sieć franczyzowa Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska liczy sobie ponad 1300 placówek. W 2019 roku ta sieć odnotowała 8,8 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 9 – Żabka Polska

Żabka Polska to największa sieć niewielkich sklepów spożywczych (tzw. convenience stores) działających w Polsce na zasadzie franczyzy. Została utworzona w 1998 roku. Obecnie posiada ona ponad 6900 sklepów prowadzonych przez przeszło 5 tysięcy franczyzobiorców. Obsługują one ponad 2,5 miliona polskich klientów dziennie.

Centrala spółki Żabka Polska prowadzącej sieć mieści się w Poznaniu. Sieć sklepów Żabka obsługiwana jest przez pięć centrów logistycznych, które zlokalizowane są w Plewiskach, Tychach, Nadarzynie, Pruszczu Gdańskim oraz Szałszy. W 2019 roku sieć franczyzowa Żabka Polska odnotowała 10,1 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 8 – Auchan Polska

Auchan Polska to sieć hipermarketów firmy Auchan działająca na terenie Polski. Pierwszy hipermarket Auchan w Polsce został otwarty w maju 1996 roku w Piasecznie pod Warszawą. W roku 2001 powstało centrum logistyczne w Wolborzu. W tymże roku rozpoczęła działalność platforma logistyczna dla owoców i warzyw w Grójcu. W roku 2003 Auchan wprowadził program lojalnościowy “Skarbonka”. W roku 2014 Auchan i Metro sfinalizowały transakcję włączenia 57 hipermarketów Real do sieci Auchan.

Obecnie Auchan to 74 hipermarkety w dwóch formatach: 10-18 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni sprzedaży (klasyczne) oraz 5-10 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni sprzedaży (kompaktowe). Przez ponad 22 lata swojej działalności handlowej w Polsce, Auchan stało się marką bardzo dobrze ocenianą przez klientów. W 2019 roku sieć franczyzowa Żabka Polska odnotowała 11 miliardów złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 7 – PPHU Specjał

Grupa kapitałowa Specjał powstała w 1990 roku. 3 lata później uzyskała status hurtowni patronackich dużych producentów branży spożywczej, co pozwoliło poszerzyć swoje działania i perspektywy. W 2000 roku Specjał otworzyło swoją pierwszą sieć franczyzową o nazwie Nasz Sklep. Kolejne sieci franczyzowe spółki – Delikatesy Sezam oraz Delikatesy Premium Nasz Sklep zostały uruchomione w 2010.

W 2013 roku Grupa kapitałowa Specjał przejęła sieć franczyzową Livio. Aktualnie liczba placówek skupionych w sieciach franczyzowych Grupy Specjał przekracza liczbę 9200 sklepów. W 2019 roku sieć odnotowała 13 miliardów złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 6 – PSH Lewiatan

PSH Lewiatan to polska sieć franczyzowa sklepów spożywczych. Wchodzi w skład Grupy Eurocash. Powstała w 1994 roku, a obecnie liczy ponad 3200 sklepów zlokalizowanych na terenie całej Polski i zatrudnia 25 tysięcy osób. Nazwa Lewiatan jest nawiązaniem do działającego w okresie międzywojennym Centralnego Związku Polskiego Przemysłu, Górnictwa, Handlu i Finansów “Lewiatan”, którego tradycje sieć chciała kontynuować.

Lewiatan proponuje bardzo atrakcyjną formułę współpracy, umożliwiającą franczyzobiorcom uzyskanie szeregu korzyści. Szerokie wsparcie sieci franczyzowej jest oferowane zarówno w sferze handlowej, jak też marketingowej i operacyjnej. Bogaty katalog elementów pakietu franczyzowego sprawia, że sklepy Lewiatana mogą dynamicznie się rozwijać i skutecznie konkurować na rynku, co znajduje potwierdzenie w danych statystycznych, stawiających Lewiatana w czołówce organizacji handlowych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W 2019 roku sieć franczyzowa PSH Lewiatan odnotowała 13,6 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 5 – BP Europa

Początkowo BP w Polsce działało jedynie biuro handlowe olejów dla samochodów i przemysłu. Obecnie spółka prowadzi działalność w ramach następujących działów: paliwowy, smarów i olejów oraz hurtowej sprzedaży paliw. Pierwsza stacja benzynowa BP została otwarta w Polsce 5 sierpnia 1995 roku w Gliwicach. W następnych latach BP budowało kolejne stacje benzynowe, zarówno własne, jak i na zasadzie franczyzy.

Obecnie BP posiada największą sieć stacji wśród zagranicznych koncernów paliwowych w Polsce. Przez ponad 25 lat obecności BP w Polsce firma zainwestowała w naszym kraju 5,5 miliarda złotych. Do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i podatku paliwowego odprowadziła 15 miliardów złotych, do tego zatrudnia ponad 8 tysięcy pracowników. W 2019 roku sieć franczyzowa BP Europa odnotowała 14,4 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 4 – Eurocash

Eurocash to polska spółka akcyjna, do której należą takie sieci franczyzowe, jak abc, 1Minute, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Mila, Euro Sklep. Spółka od ponad 20 lat wspiera niezależnych przedsiębiorców w Polsce. Zapewnia im innowacyjne modele współpracy i efektywne narzędzia wspierające biznes. Dzięki temu prowadzone przez franczyzobiorców sklepy mogą konkurować z sieciami hipermarketów, supermarketów oraz dyskontów.

To właściciele lokalnych sklepów są w centrum działalności, a misją Eurocash jest umożliwienie im zaspokojenia potrzeb swoich klientów i rozwoju własnego biznesu zgodnie z najnowszymi trendami w handlu detalicznym. W 2019 roku spółka Eurocash zrzeszająca sieci franczyzowe odnotowała 24,8 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 3 – Grupa Lotos

Grupa Lotos to polskie przedsiębiorstwo stanowiące jednostkę dominującą dla grupy kapitałowej skupiającej kilkanaście spółek, w tym założonej w 1996 roku sieci franczyzowej zarządzającej ponad 400 stacjami paliw na terenie całego kraju. Ideą przyświecającą sieci franczyzowej Grupy Lotos jest umożliwienie szybszego i stabilnego rozwoju poprzez oferowanie najwyższej jakości paliw w preferencyjnych cenach, możliwość ugruntowania swojej pozycji na rynku lokalnym oraz identyfikację stacji z czołowym producentem paliw. W 2019 roku Lotos odnotowało 29,5 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 2 – Biedronka

Biedronka to polska sieć franczyzowa sklepów należąca do spółki akcyjnej Jerónimo Martins Polska (JMP), której właścicielem jest portugalskie konsorcjum Jerónimo Martins. Pod względem liczby sklepów jest to największa dyskontowa sieć handlowa w Polsce. Biedronka posiada przeszło 3 tysiące sklepów w ponad 1100 miejscowościach w całej Polsce.

Sieć zatrudnia 70 tysięcy pracowników, co czyni ją największym prywatnym pracodawcą w Polsce. Pierwszy sklep sieci Biedronka otwarto w Poznaniu przy ulicy Newtona 4 kwietnia 1995 roku. Każdego dnia w sieci sklepów Biedronka w Polsce zakupy robi średnio 4 miliony klientów. W 2019 roku sieć franczyzowa Biedronka odnotowała 55,5 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Miejsce 1, największa sieć franczyzowa w Polsce – PKN Orlen

Polski Koncern Naftowy Orlen to koncern paliwowo-energetyczny, lider wśród przedsiębiorstw petrochemicznych w Europie środkowo-wschodniej. Jest właścicielem sześciu rafinerii – w Płocku, Trzebini i Jedliczu w Polsce, w Litvinovie i Kralupech nad Vltavou na terenie Czech oraz w Możejkach na Litwie. Jest to także jedyna polska firma notowana w rankingu Fortune 500. Powstała w 1999 roku w wyniku połączenia Centrali Produktów Naftowych CPN oraz Petrochemii Płock. Zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników.

Od 2002 roku PKN Orlen prowadzi program franczyzowy. Obecnie stanowi on największą sieć stacji franczyzowych w Polsce – liczy sobie ona ponad 440 obiektów. Udział w sieci detalicznej Koncernu na zasadach franczyzy umożliwia skuteczną rywalizację z konkurencją, zarówno ze stacjami należącymi do innych markowych operatorów działających na naszym rynku, jak i ze stacjami niezależnymi, niezrzeszonymi w zorganizowanej i zarządzanej sieci. W 2019 roku PKN Orlen odnotował 111,2 miliarda złotych przychodów ze sprzedaży.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments