Rzecznik finansowy interweniuje w sprawie „wakacji kredytowych”

412

Kredytobiorcy, którzy skorzystali z „wakacji kredytowych”, trafiają teraz do rejestru Biura Informacji Kredytowej. O sprawie poinformował opinię publiczną rzecznik finansowy Mariusz Golecki. Twierdzi, że „banki nie powinny raportować” tego do BIK-u. Krótko mówiąc, staje w obronie kredytobiorców.

Rzecznik finansowy jest zaniepokojony

„Chodzi o uniknięcie sytuacji w której w przyszłości osoby które skorzystały z odroczenia kredytu, dostają gorsze warunki kredytu, niż pozostali klienci” – tłumaczy RF w swoim komunikacie.

Niepokoją mnie informacje, że skorzystanie przez klientów z „wakacji kredytowych” ma być odnotowywane w BIK. Co prawda Biuro wydało komunikat, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na historię kredytową w BIK. Banki deklarują, że nie będą brały tego pod uwagę przy ocenianiu zdolności kredytowej klientów w przyszłości. Po co więc w ogóle większość banków raportuje taki fakt? – dodaje Golecki, którego zacytowano w komunikacie.

„Wakacje kredytowe” nie powinny uderzać w klientów banków

Rzecznik interweniuje teraz, by uchronić konsumentów przed przykrymi doświadczeniami w przyszłości. – Dlatego wystąpiłem do prezesa BIK z pismem zawierającym szczegółowe pytania dotyczące tej kwestii. Poprosiłem też Związek Banków Polskich o dodatkowe informacje w tym zakresie ZBP. Czekamy na odpowiedzi, przeanalizujemy je i będziemy podejmować odpowiednie działania – mówi Golecki.

Co gorsza osoby, które korzystają teraz z „wakacji” nie wiedzą, z czym się to wiąże.

Przy czym z sygnałów które dostajemy wynika, że w większości wypadków klienci nie są informowani o ekonomicznych skutkach skorzystania z różnych dostępnych wariantów. Uważam, że banki powinny w momencie przedstawiania oferty jasno wskazać ile więcej zapłaci klient w ostatecznym rozliczeniu i o ile wzrośnie jego miesięczna rata. To dwa istotne parametry, które klienci w części przypadków poznają dopiero po podpisaniu aneksu – dodaje rzecznik.

Jak widać, w tej kwestii mocno szwankuje komunikacja na linii banki – konsumenci. Interwencje rzecznika należy oceniać pozytywnie. Pytanie, czy przyniesie ona jakieś pozytywne efekty. Warto jednak dwa razy zastanowić się, czy warto korzystać z „wakacji kredytowych”…

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments