Remarketing – na czym polega? Jego wady i zalety

95

Wielu z nas wychodzi z założenia, że internauci nie cierpią reklam w Internecie. Według danych zgromadzonych przez związek Interactive Advertising Bureau (IAB) aż 26% użytkowników komputerów osobistych oraz 15% użytkowników urządzeń mobilnych posiada narzędzie blokujące reklamy typu “AdBlock”.

Z drugiej strony, badanie przeprowadzone przez platformę HubSpot wykazało, że 77% osób wolałoby zainstalować oprogramowanie filtrujące reklamy, niż całkowicie je blokujące. Pokazuje to, że internauci cenią informacje dostarczane im przez niektóre reklamy, jednak muszą być one do nich dostosowane, co zresztą opłaca się również reklamodawcom.

Jak zatem dotrzeć do potencjalnych klientów z reklamami, które sami chcieliby widzieć? Właśnie na tym skupia się remarketing. Wykorzystując go, można skutecznie pozyskać klienta, który już wszedł w interakcję z naszą witryną lub aplikacją i regularnie przypominać mu, że dany serwis lub przedmiot go zainteresował. Na czym dokładnie polega remarketing i jak działa w praktyce? Jakie są rodzaje remarketingu? Jakie są wady i zalety tego rozwiązania? Przekonamy się poniżej:

Remarketing – co to?

Remarketing obejmuje strategie, które mają na celu dotarcie do osób, które już odwiedziły naszą stronę internetową lub wykazały zainteresowanie naszymi produktami, usługami lub innymi przejawami naszego marketingu. Metoda ta pomaga skoncentrować swoje wysiłki na potencjalnych klientach, którzy są już na nieco dalszym etapie lejka sprzedażowego.

Z powyższego wynika, iż kampanie tego rodzaju wykorzystywane są w celu powtórzenia przekazu reklamowego użytkownikom, którzy odwiedzili stronę firmy/produktu. W dobie bardzo dużej ilości przekazów reklamowych rozwiązanie to pozwala skutecznie docierać do potencjalnych klientów i zwiększać sprzedaż.

Oprogramowanie stosowane do remarketingu można wykorzystać na wybranych podstronach naszej witryny. Dla przykładu wiele firm śledzi koszyki zakupowe swoich klientów, dzięki czemu mogą zastosować remarketing do tych, którzy je porzucili, wyświetlając produkty, które zostały “niemalże” zamówione.

Remarketing krok po kroku

Remarketing krok po kroku

Jak już widzimy, kampania remarketingowa składa się z poniższych etapów:

  1. Użytkownik wchodzi na stronę internetową w celu uzyskania informacji na temat danych produktów lub usług.
  2. W przeglądarce zostaje umieszczony dany plik cookie, że dana osoba odwiedziła stronę internetową.
  3. Użytkownik opuszcza witrynę i przegląda strony będące w sieci reklamowej (obejmują one serwisy każdej wielkości i dowolną tematykę).
  4. Plik cookie uruchamia wyświetlanie reklam w sieci reklamowej.
  5. Użytkownik, zachęcony reklamami, ponownie odwiedza stronę i dokonuje zakupu.

Implementacja remarketingu

Do wprowadzenia remarketingu niezbędne jest więc dodanie na swojej stronie kawałka kodu, nazywanego także tagiem remarketingowym lub pikselem (w zależności od miejsca, śledzenie z wykorzystaniem cookies w celu remarketingu gdzie chcemy wyświetlać remarketing). Dzięki temu odwiedzający naszą witrynę będą automatycznie dodawani do listy remarketingowej poprzez pliki cookie. Sam kod może być różnie dostosowywany w zależności od określonych podstron oraz kategorii. Dla przykładu można więc mieć osobne listy na potencjalnych klientów w różnym wieku oraz zainteresowanych innymi kategoriami produktów i usług.

Rodzaje remarketingu

W sieci oferowane są różne rodzaje kampanii remarketingowych. Dzięki temu, w bardzo precyzyjny sposób, można dopasować przekaz reklamowy do rodzaju działalności oraz do konkretnych użytkowników naszej witryny. Mamy więc do wyboru takie typy remarketingu, jak:

  • Remarketing standardowy
  • Remarketing dynamiczny
  • Remarketing w wyszukiwarce (RLSA)
  • Remarketing wideo
  • Remarketing w aplikacjach mobilnych
  • Remarketing adresowany

Remarketing standardowy

Remarketing standardowy polega na tym, iż reklamy przyjmują formę tekstową lub graficzną i wyświetlają się użytkownikom, którzy odwiedzili naszą stronę internetową. Po kliknięciu w nie internauta przenoszony jest na naszą witrynę.

Remarketing dynamiczny

Dynamiczne reklamy dedykowane są sklepom internetowym i polegają na wyświetlaniu użytkownikowi produktu, który niedawno oglądał w naszej witrynie. Reklamy te nakłaniają internautów do powrotu i dokończenia tego, co zaczęli.

Remarketing w wyszukiwarce

Remarketing w wyszukiwarce to opcja pozwalająca dostosowywać stawki i kampanie w sieci wyszukiwania pod kątem osób, które wcześniej odwiedziły naszą witrynę. Jeśli mamy już utworzoną kampanię w sieci wyszukiwania, wystarczy ją skopiować i dodać do niej odpowiednią grupę odbiorców. Wówczas reklamy tekstowe będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google i witrynach partnerów w sieci wyszukiwania.

Remarketing wideo

Możemy także kierować reklamę wideo do osób, które już obejrzały film na naszym kanale na YouTube lub w naszej witrynie. Za pomocą list odbiorców możemy także kierować wideo do osób, które po prostu odwiedziły Twoją stronę internetową.

Remarketing w aplikacjach mobilnych

Remarketing w aplikacjach mobilnych po prostu powoduje wyświetlanie się banerów reklamowych osobom, które korzystały z naszej aplikacji mobilnej lub wersji strony internetowej przeznaczonej na urządzenia przenośne.

Remarketing adresowany

Remarketing adresowany umożliwia kierowanie reklam do użytkowników, którzy udostępnili nam swoje dane kontaktowe, choćby podczas wypełniania formularza czy zgłoszenia się do newslettera.

Zalety remarketingu

Oferowanie „drugiej szansy” klientom

Remarketing to naprawdę potężne narzędzie pozwalające znacząco zwiększyć skuteczność naszych działań marketingowych. Po pierwsze i najważniejsze, reklamy po raz kolejny pojawiające się u osób potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą pomagają im przypomnieć o istnieniu naszej marki. Oprócz tego takie reklamy mogą przywołać w pamięci treści oglądane na naszej witrynie. Dzięki kampanii remarketingowej możliwe jest więc ponowne zainteresowanie potencjalnych klientów ofertą, a finalnie skłonienie do podjęcia decyzji zakupowej. W konsekwencji wymierne efekty wynikające z wdrożenia remarketingu będziemy mogli dostrzec już naprawdę szybko.

Dostosowywanie reklam

Co więcej, remarketing działa tak dobrze, gdyż pozwala sprzedawcom dostosowywać reklamy na podstawie wcześniejszych zachowań potencjalnych klientów. Jeśli przykładowo odwiedzający obejrzy daną stronę produktową, reklama będzie wyświetlała właśnie ten konkretny produkt lub inne, które mogą potencjalnie zainteresować kogoś poszukującego danego rozwiązania.

Kontrola nad wydatkami

Ponadto, tak samo, jak w przypadku innych narzędzi reklamowych od Google czy Facebooka, tutaj również mamy pełną kontrolę nad wykorzystywanymi środkami finansowymi. Oprócz tego otrzymujemy rozbudowane narzędzia do raportowania, które pomagają podejmować dobre decyzje.

Pozostałe korzyści

Warto także wspomnieć, że remarketing zwiększa ruch na naszej stronie internetowej, pozwala budować pozytywny obraz firmy w świadomości użytkowników oraz podtrzymuje długofalowe relacje z klientami.

Wady remarketingu

Uciążliwe reklamy

Niestety, żadne rozwiązanie nie jest w stu procentach idealne. Jeśli więc chcielibyśmy wskazać konkretną wadę remarketingu, to z całą pewnością możemy w ten sposób postrzegać wyskakujące reklamy, które mogą irytować użytkownika Internetu. W konsekwencji istnieje ryzyko, że niektórzy z nich zrażą się do reklamodawcy i jego produktów. W przypadku newslettera to sami klienci decydują, czy chcą otrzymywać informacje z ofertą, czy też nie.

Pozostałe mankamenty

Prowadzenie działań remarketingowych wymaga także dużych nakładów na planowanie oraz choćby niewielkiej liczby użytkowników, którzy mieli styczności z naszą firmą w przeszłości.

Podsumowanie, czyli czy warto stosować remarketing?

Wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy odwiedzili naszą witrynę, nakłania do powrotu Schemat remarketingu na stronę i dokonania zakupu. Dzięki remarketingowi budujemy więc pozytywny obraz firmy w świadomości klientów oraz pielęgnujemy długofalowe relacje z nimi. W efekcie remarketing to naprawdę skuteczne działanie, które przynosi wymierne, szybkie i w większości przypadków satysfakcjonujące efekty.

Niezależnie od tego, czy prowadzimy sklep internetowy, salon kosmetyczny czy może agencję nieruchomości, to jeśli zależy nam na zwiększeniu zakupu naszych produktów lub usług, remarketing to świetne rozwiązanie przeznaczone dla nas. Musimy jednak pamiętać, że należy wybrać odpowiedni rodzaj kampanii remarketingowej, który będzie najlepiej dopasowany do naszego biznesu.

Na koniec warto więc jeszcze raz zaznaczyć, że remarketing posiada naprawdę ogromny potencjał. Co więcej, najlepiej sprawdza się on w połączeniu z innymi kanałami marketingowymi, takimi jak SEO, portale społecznościowe czy mailing.

Poprzedni artykułKredyt 50/50,5% na zakup nowego Nissana
Następny artykułZarabianie na blogu – kim jest bloger i ile zarabia?
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments