Rękodzieło to przede wszystkim pasja. Tworzenie produktów handmade daje wielu osobom ogromną radość, jest sposobem na uspokojenie myśli po ciężkim dniu i idealną receptą na relaks. To jednak nie wszystko. Okazuje się, że na rękodziele można także zarabiać. Specyfiką rynku handmade jest to, że wystarczą niewielkie nakłady finansowe i może zacząć na nim działać właściwie każdy, kto tylko ma pomysł i zdolności manualne. Oznacza to także, że konkurencja jest duża, lecz spróbować zdecydowanie warto, ponieważ ręcznie wykonywane wyroby przeżywają obecnie swój Złoty Wiek. Co więcej, ich sprzedaż w Internecie jest naprawdę prosta, ponieważ do prezentowania tego typu produktów powstało wiele popularnych platform.
Jak zatem zarabiać na rękodziele? Jakie wyroby świetnie się sprzedają? Jak należy je promować, aby osiągnąć sukces w tym biznesie? Na te pytania, odpowiedzi zostaną udzielone poniżej:
Jakie rękodzieło cieszy się największą popularnością?
Choć praktycznie każdą umiejętność można zamienić w sposób na życie, to niektóre produkty cieszą się obecnie większym zainteresowaniem, przez co łatwiej rozpocząć związany z nimi biznes. Co więcej, niektóre z nich nie wymagają ani wielkich ilości czasu, ani dużych środków. Mowa tu o takich wyrobach, jak:
- Biżuteria
- T-shirty z autorskimi nadrukami
- Robótki na drutach i szydełku
- Artykuły papiernicze i scrapbooking
- Elementy dekoracyjne wnętrz
- Zabawki i akcesoria dla dzieci.
Gdzie sprzedawać rękodzieło?
Obecnie rękodzielnicy mają do wyboru wiele możliwości sprzedaży swoich dzieł. Bardzo modne są internetowe platformy służące do sprzedaży tego typu wyrobów. Najpopularniejsza z nich w naszym kraju nosi nazwę Pakamera.pl. Oczywiście, swoje wyroby zawsze można sprzedawać także na największej platformie e-commerce w naszym kraju, czyli Allegro. Ciekawym rozwiązaniem są także liczne popularne grupy na Facebooku służące do sprzedaży oraz przyjmowania zamówień na rękodzieło.
Jeśli natomiast celujemy nie tylko w polski rynek, lecz chcemy sprzedawać wyroby na całym świecie, najlepszym rozwiązaniem będzie platforma Etsy.
Zalety platform e-commerce do sprzedaży rękodzieła
Zaletą takich platform do sprzedaży rękodzieła, jak Etsy czy Pakamera.pl jest fakt, że twórca może utworzyć na nich profil swojego sklepu, a nie musi sam ponosić kosztów stworzenia strony internetowej, sklepu internetowego, pozycjonowania strony i optymalizacji. Ponadto, może on dotrzeć do większej liczby odbiorców, a nawet nawiązać współpracę biznesową z innymi twórcami.
Opłaty i prowizje
Decydując się na współpracę z dużym portalem należy jednak pamiętać, że pobierają one prowizje od dokonanej sprzedaży. W przypadku Pakamera.pl wynosi ona 24,5%, natomiast Etsy pobiera 5% prowizji oraz dodatkowo 20 centów za każdy produkt, który następnie wystawiany jest przez 4 miesiące. Korzystnie wygląda stworzenie sklepu internetowego na platformie e-commerce Selly.
Promocja i marketing
Absolutnie kluczowym punktem, aby w ogóle zacząć myśleć o zarabianiu na rękodziele, jest odpowiednie promowanie swoich produktów. Na rynku handmade mamy do czynienia z ogromną konkurencją, dlatego musimy się pokazać i pomóc klientom w odnalezieniu naszych produktów oraz przekonać ich, że to właśnie nasze wyroby warto kupować. Nawet najbardziej unikalne i pięknie sfotografowane produkty nie pomogą, jeśli będziemy trzymać je w ukryciu.
Media społecznościowe kluczem do sukcesu
Gdzie więc potencjalni klienci mogą nas odnaleźć? W pierwszej kolejności na myśl przychodzą portale społecznościowe, zwłaszcza Facebook oraz Instagram. Należy więc na nich założyć profile promujące naszą działalność rękodzielniczą oraz stosować odpowiednie hashtagi. W przypadku Facebooka warto także promować swoje produkty na popularnych grupach rękodzielniczych, które właśnie do tego służą. Niektóre cieszą się naprawdę dużą popularnością, co praktycznie z miejsca gwarantuje nam możliwość zdobywania dużych zasięgów.
Pozyskiwanie klienta krok po kroku
Dlaczego promocja i marketing są tak istotne w przypadku rękodzieła? Zwróćmy uwagę, że aby dana osoba została naszym klientem, w większości przypadków będzie musiała przejść poniższą drogę, składającą się z czterech kroków:
- Zauważenie – potencjalny klient natrafia na produkt z naszej oferty
- Zainteresowanie – potencjalny klient odwiedza nasz sklep na platformie E-commerce, przegląda ofertę, czyta opisy, patrzy na zdjęcia i szuka opinii
- Zakup – klient składa zamówienie, a następnie otrzymuje produkt
- Utrzymanie lojalności – klient otrzymuje powiadomienia o nowych produktach i promocjach w naszym sklepie na platformie E-commerce
Rękodzieło a działalność gospodarcza
Sprzedaż wyrobów handmade wiąże się niestety także ze spełnieniem szeregu formalności. Otóż, jeżeli zamierzamy zarabiać na swoich pracach, musimy założyć działalność gospodarczą. W przeciwnym razie możemy narazić się na konsekwencje karno-skarbowe.
Nieważna jest tu forma sprzedaży – stacjonarna, czy też przez Internet. Obowiązek zgłoszenia działalności gospodarczej dotyczy wszystkich twórców, którzy sprzedają swoje dzieła. Założenie działalności gospodarczej to nie koniec obowiązków rękodzielnika. Należy jeszcze opłacać podatki.
Działalność nierejestrowana
Co ciekawe, zgodnie z wprowadzonymi od 30 kwietnia 2018 roku zmianami, istnieje pewna możliwość prowadzenia działalności bez konieczności jej rejestrowania. Mowa tu o działalności nierejestrowanej. Z takiej formy prowadzenia działalności mogą jednak skorzystać jedynie osoby, które osiągają przychody za każdy miesiąc nie wyższe niż 50% minimalnego wynagrodzenia (w 2021 roku kwota ta wynosi odpowiednio 1400 złotych) oraz przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadziły własnej działalności gospodarczej.
Prowadząc taką działalność nie musimy rejestrować firmy w CEIDG, GUS, Urzędzie Skarbowym czy ZUS. Biurokracja również jest minimalna, jeśli chodzi o typowe miesięczne rejestrowanie zdarzeń gospodarczych. Wystarczy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży. W tym przypadku nie odprowadzamy także zaliczek na podatek dochodowy. Przychody i koszty są rozliczane w zeznaniu rocznym.
Spółdzielnia pracy
Inną formą prowadzenia działalności może być założenie lub dołączenie do spółdzielni pracy. Są to dobrowolne zrzeszenia, które w interesie swoich członków (minimum 10 osób) prowadzą działalność gospodarczą.
Rękodzieło a ZUS
Jeśli rękodzielnik jest zatrudniony na etacie u innego pracodawcy i otrzymuje przynajmniej minimalne wynagrodzenie krajowe (w 2021 roku jest to 2800 złotych brutto), to musi dodatkowo płacić tylko składkę zdrowotną w ZUS. Jeżeli jednak nie otrzymuje minimalnej płacy, to z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej musi opłacić wszystkie, pełne składki ZUS. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku przedsiębiorcy, dla którego handmade ma być jedynym źródłem utrzymania.
Aby dokonać rejestracji do ZUS, rękodzielnik powinien w ciągu 7 dni licząc od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej złożyć formularz:
- ZUS ZUA – jeżeli ma podlegać pełnemu ubezpieczeniu (prowadzenie działalności stanowi jedyny tytuł do ubezpieczeń)
- ZUS ZZA – jeżeli ma podlegać jedynie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu (w przypadku, gdy rękodzielnik pracuje na etacie, gdzie osiąga wynagrodzenie nie niższe niż minimalne)
Powyższe formularze są składane celem zgłoszenia osoby do ubezpieczeń.
Preferencyjne składki ZUS
Warto dodać, że rękodzielnik rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej może skorzystać z preferencyjnych składek ZUS. Należy podkreślić, że obniżone składki mają charakter dobrowolny i obowiązują przez okres pełnych 24 miesięcy. Decyzję o opłacaniu niższych składek twórca musi podjąć od razu, przy pierwszym zgłoszeniu do ubezpieczeń ZUS (ZUS ZUA lub ZUS ZZA).
Ulga na start
Dodatkowo, osoby fizyczne podejmujące działalność gospodarczą po raz pierwszy lub po raz kolejny po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia zawieszenia lub jej zakończenia, mogą skorzystać z ulgi na start. Przedsiębiorcy spełniający powyższe wymogi nie będą podlegać wówczas obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu przez okres 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Po upływie dwóch lat, rękodzielnik korzystający z preferencyjnych składek, będzie już zobowiązany do opłacania pełnych składek ZUS, czyli ponad 1000 złotych miesięcznie.
Czy zatem rękodzieło to dobry pomysł na biznes?
Oczywiście. Rękodzieło przeżywa obecnie swój renesans. Ludzie coraz chętniej wydają większe kwoty, aby tylko posiadać ciekawe produkty handmade, które wspaniale prezentują się estetycznie i można się nimi pochwalić w mediach społecznościowych.
Początki takiego biznesu jednak nie bywają łatwe. Czeka nas dużo formalności, a ponadto na rynku rękodzieła mamy do czynienia z dużą konkurencją. Dlatego dobrym pomysłem jest, by na wczesnym etapie rękodzieło było wykonywaną w wolnym czasie pasją, która pozwoli na zarobienie dodatkowych środków do naszego głównego źródła dochodu. Natomiast z czasem, gdy uda nam się zbudować dużą bazę klientów oraz wyrobić świadomość o naszej marce w sieci, będzie można uczynić z rękodzieła nasze źródło utrzymania.