Od Jeleniej Góry do Abudży, czyli jak polska firma podbiła rynek gamblingowy w Afryce

Informacja prasowa

Udostępnij

Promatic GroupChoć ustawa hazardowa od 2009 roku znacząco ograniczyła rynek gamblingu w Polsce, okazuje się, że są firmy, które mimo utrudnień, bardzo dobrze sobie radzą. Rodzima firma Promatic Group – największy polski producent terminali RGM, gier losowych i rozwiązań systemowych dla branży gamblingowej od lat podbija rynki zagraniczne nie oglądając się za siebie, a jej dynamiczny rozwój technologiczny nie daje szans konkurencji.

Rynek gier hazardowych w Polsce zaczął dynamicznie rozwijać się zaraz po ’89 roku. W 1992 r. w kraju działało 16 legalnych kasyn, a do 2018 roku ich liczba wzrosła aż do 51. Z kolei liczba punktów przyjmowania zakładów wzajemnych w 2018 r. wynosiła ponad 2,5 tys. Szybko rozwijał się również rynek gier na automatach o niskich wygranych – liczba tych urządzeń w 2009 r. wynosiła 52,6 tys.

Wszystko zaczęło się jednak zmieniać w 2009 r., gdy w życie wszedł przepis zakazujący urządzania gier na automatach poza kasynami. Stopniowo wygaszane były zezwolenia, które wydawano na 6 lat. W 2010 r. było jeszcze 19,2 tys. tego typu urządzeń, a w 2015 r., według danych Ministerstwa Finansów, całkowicie przestały one działać. Automaty powróciły na rynek polski dopiero w 2018 r., jednak tylko w państwowych salonach gier prowadzonych przez Totalizatora Sportowego.

Szybki rozwój i nagły zwrot

W latach dziewięćdziesiątych niewielki producent automatów do gier z Jeleniej Góry na pewno nie spodziewał się, że zostanie wiodącym dostawcą dla branży w Polsce, ale też w Europie i tak odległych miejscach, jak Afryka czy Ameryka Łacińska.

Firma Promatic Group powstała w 1997 roku jako producent i serwisant urządzeń do gier i niezwykle szybko zyskała status cenionego partnera wśród wielu działających wówczas w Polsce operatorów salonów. Zdawało się, że droga do sukcesu jest prosta, jednak na skutek zmian przepisów w 2010 roku, duża część klientów przestała funkcjonować, co miało bezpośredni wpływ na działalność spółki.

Promatic, chcąc utrzymać się na rynku musiał znacząco zmienić swoją strategie biznesową i poszukać nowych rynków zbytu. Drogą wyjścia z kryzysu okazała się produkcja. Mając dostęp do wiedzy, doświadczenia i nowoczesnych technologii firma mogła szybko przestawić się na produkcję i sprzedaż automatów. Jednak ograniczenia na polskim rynku zmusiły Promatic do poszukiwania klientów poza granicami kraju.

Wiele firm nie poradziło sobie ze zmianami legislacyjnymi i ogłosiły upadłość, jednak Promatic dzięki elastyczności i odważnym decyzjom, nie tylko przetrwało, ale rozwinęło działalność o nowe produkty i usługi oraz rozpoczęło ekspansję zagraniczną.

Paweł Paliwoda - Promatic GroupNasza branża jest bardzo dynamiczna i mocno powiązana z digitalizacją każdego obszaru życia. Jednocześnie gambling jest branżą regulowaną – ustawodawca, zmieniając w 2009 roku zasady gry wbrew pozorom dał nam silny impuls do poszukiwania nowych ścieżek rozwoju i wzrostu firmy – mówi Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.

Sukces mimo ograniczeń

Zmiany legislacyjne na lokalnym rynku wymusiły zmianę strategii i kierunków działalności operacyjnej. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu branżowemu oraz zmiany kierunku głównego działania biznesowego, Promatic wykorzystał swoją przewagę na czterech głównych płaszczyznach – operacyjnych, organizacyjnych, technologicznych i serwisowych. Firmie udało z sukcesem wejść się na szerszy rynek europejski, afrykański i Ameryki Łacińskiej, budując od podstaw autorytet specjalisty w dziedzinie gamblingu.

Na lokalnych rynkach do życia powoływano nowe brandy, często o patriotycznych, lokalnych konotacjach, pozytywnie kojarzone na tych obszarach geograficznych, gdzie Promatic wprowadzał swoje produkty. To z kolei okazało się kluczową decyzją biznesową z perspektywy rozwoju całej grupy i budowania długofalowej strategii na nowych rynkach. Marka szybko zdobyła zaufanie klientów m.in. poprzez lokalnie dopasowaną identyfikację wizualną, wysoką jakość produktów i komfortowe warunki użytkowania dla swoich klientów.

Ustawa hazardowa nie była dla nas niespodzianką. Przygotowywaliśmy się do niej, dostosowaliśmy się i potrafiliśmy na nią odpowiednio zareagować. Współtworzymy branżę hazardową nie tylko w Polsce, ale i na zagranicznych rynkach. Był to dobry czas, aby rozwinąć skrzydła na światową skalę. Poprze swoje działania staramy się także, aby rynek gier losowych był postrzegany przez polskie społeczeństwo jako pozytywna forma rozrywki, tak jak odbywa się to w USA – mówi Paweł Paliwoda.

Wiedza i doświadczenie buduje przewagę

Nieznany i niedoceniany na rodzimym rynku Promatic radzi sobie dziś bardzo dobrze. Mimo, iż polskie prawo oraz ogólny wizerunek branży hazardowej w naszym kraju nie sprzyja dynamicznemu rozwojowi, firma znalazła rynki zbytu również za granicą, gdzie z powodzeniem rozwija swoją ofertę.

Obecnie firma oferuje kompleksowe oprogramowania i rozwiązania systemowe. W swoim portfolio posiada prawie 70 autorskich gier losowych, 4 rodzaje nowoczesnych terminali EGM oraz usługi dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów, co wpisuje się w obecny trend personalizacji. Ich automaty cechują się elastycznością i łatwością dostosowania pod konkretne wymagania rynku. Są w pełni konfigurowalne, wykonane są z materiałów najwyższej jakości, odporne na skutki eksploatacji. Dodatkowo każda maszyna zanim trafi na docelowy rynek, poddawana jest rygorystycznej kontroli jakości przeprowadzanej lokalnie w Jeleniej Górze.

Nieustannie rozwijamy technologie naszych produktów i to właśnie jakością możemy konkurować z najlepszymi, międzynarodowymi firmami z branży. Pomimo, iż końcowe produkty tworzone są zgodnie z wymogami zagranicznego rynku, to od początku do końca powstają w Polsce, w naszym rodzimym kraju, przez polskich inżynierów, polskich deweloperów oraz polską produkcję – tłumaczy Paweł Paliwoda.

Globalne podboje

Rozwój i doświadczenie zebrane na polskim rynku pozwolił konkurować Promaticowi z najlepszymi na rynkach zagranicznych. Jedną z najmocniejszych pozycji udało im się zbudować na rynku nigeryjskim, gdzie firma działa od 2015 roku. Posiada własną siedzibę w Lagos oraz autorskie salony gier w aż 15 stanach Nigerii. Promatic stworzył tam markę własną 9JACKPOT, która obecnie jest wiodącą na lokalnym rynku.

Sukces w Nigerii otworzył nam drzwi do kolejnego, afrykańskiego państwa jakim jest Uganda. Jesteśmy tam obecnie w fazie rozwoju, a prognozy są obiecujące – wspomina Paweł Paliwoda.

Warto powiedzieć też o działalności u naszych sąsiadów – Słowacji i Białorusi, gdzie spółka działa od 2019 roku. Poza automatami, kolekcjami gier, platformą gier online oraz rozwiązaniami systemowymi, Promatic Slovakia oferuje swoim partnerom wsparcie biznesowe i sprzedażowe. Hitem okazała się też gra brandowana, dedykowana słowackim graczom, z udziałem lokalnej gwiazdy Igora Kmeto.

Promatic Belarus współpracuje zaś z trzema największymi, lokalnymi operatorami. Wyróżnia się wśród lokalnej konkurencji organizując turnieje na automatach produkcji Promatic Group, w których wygrać można atrakcyjne nagrody pieniężne oraz rzeczowe, np. samochód.

Od Abudży do… czyli plany na przyszłość

Nowym kierunkiem ekspansji firmy jest Rumunia. Dzięki nawiązaniu współpracy z największym operatorem w tym kraju, z początkiem roku 2021 będzie można znaleźć tam, aż 500 automatów Promatic Group na start. Korzystając z sukcesu gry dedykowanej na polski rynek z udziałem Zenona Martyniuka, spółka tworzy również dedykowaną na rynek rumuński grę brandowaną, o której poinformuje wkrótce.

O firmie

Promatic Group to lider i największy polski producent automatów, gier oraz rozwiązań systemowych w branży gamblingowej. Od ponad 20 lat łączy innowacyjne rozwiązania softwarowe z wysoką jakością wykonania, zapewniając swoim partnerom kompleksowe usługi operacyjno-biznesowe. Oprócz rodzimego, firma aktywnie działa na rynkach w Europie, Afryce oraz Ameryce Łacińskiej, dostarczając produkty w pełni dostosowane do potrzeb i wymagań kontrahentów.

Laureat prestiżowej nagrody Polish Gaming Aces 2019 w kategorii: NAJLEPSZY PRODUKT ROKU 2019 za autorski projekt i produkcję gry opartej na polskiej historii. Stały gość wydarzeń branżowych, tj. ICE Totally Gaming w Londynie, Feria Internacional del Juego w Madrycie, iGaming Affiliate Conference w Mińsku czy Sport Betting West Africa w Lagos. Promatic jest spółką z całkowicie polskim kapitałem i krajowym zapleczem produkcyjnym. Firma skupiona jest wokół polskiej myśli technologicznej, współpracuje z najlepszymi polskimi inżynierami i deweloperami w branży.

Najnowsze

Zobacz również