Jak działa program dopłat „Mój elektryk”? – Jakie samochody?

1852
Słoik z pieniędzmi obok ładującego się samochodu elektrycznego

12 lipca bieżącego roku rząd uruchomił nowy program dopłat o nazwie “Mój elektryk”. Już w niewiele ponad miesiąc złożono pierwsze 500 wniosków o dofinansowanie zakupu auta na łączną kwotę 8,4 miliona złotych. Warto dodać, że 100 z nich stanowiły wnioski z ogólnopolską Kartą Dużej Rodziny. Na czym ten program polega? Na jakie konkretne modele samochodów można uzyskać dofinansowanie od rządu, kto może się o nie ubiegać i jakie warunki trzeba spełnić? Jaka jest maksymalna kwota dopłaty? Na te pytania odpowiedzi zostaną udzielone poniżej:

Program „Mój elektryk” – podstawowe informacje

Cel projektu i środki na niego przeznaczone

„Mój elektryk” to program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 500 milionów złotych. W założeniach „Mój elektryk” ma ułatwić zakup samochodu elektrycznego zarówno osobom fizycznym – na ten cel przeznaczono 100 milionów PLN, jak i przedsiębiorcom, dla których 400 milionów będzie przeznaczone na dofinansowanie w formie leasingu. Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie – wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Program dopłat „Mój elektryk” skierowany jest do wszystkich kierowców zainteresowanych posiadaniem elektrycznego auta. Od 12 lipca wnioski o dopłaty do samochodów elektrycznych mogą już składać osoby fizyczne, a już niebawem taką możliwość otrzymają także przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje. Równolegle uruchomiono dotacje do leasingu. Bez względu na formę finansowania pojazdu (zakup, leasing, najem), warunki wsparcia są takie same.

Ile dopłaty można otrzymać?

Dotacja dla nabywców indywidualnych wynosi 18 750 złotych, a limit ceny auta elektrycznego to 225 tysięcy PLN. Na większą dotację będą mogły liczyć osoby z ogólnopolską Kartą Dużej Rodziny. Dla nich przewidziano 27 tysięcy złotych dopłaty, bez limitu ceny elektrycznego samochodu.

Pozostali wnioskodawcy (którzy nie są osobami fizycznymi) mogą liczyć na dopłaty, których poziom będzie zależał od kategorii pojazdu oraz średniorocznego przebiegu. Mogą się przy tym ubiegać o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu. Na pojazdy kategorii M1 (samochody osobowe) można otrzymać nawet 27 tysięcy złotych w przypadku deklarowanego średniorocznego przebiegu minimum 15 tysięcy kilometrów (bez deklaracji przebiegu otrzymają 18 750 PLN), na pojazdy kategorii L (na przykład motocykle) dopłata wynosi natomiast maksymalnie 4000 złotych. Wartość dofinansowania zakupu pojazdów kategorii N1 (pojazdy dostawcze) to nawet 70 tysięcy złotych (30% kosztów kwalifikowanych, czyli kosztów podlegających refundacji w ramach dotacji „Mój Elektryk”). Warunkiem jest deklaracja średniorocznego przebiegu powyżej 20 tysięcy kilometrów. Bez tej deklaracji mogą otrzymać 50 tysięcy PLN (do 20% kosztów kwalifikowanych) dofinansowania.

Jakie warunki musi spełniać kierowca?

Osoba ubiegająca się o dofinansowanie musi zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji. W przypadku pozytywnej oceny Funduszu wniosek, po złożeniu przez wnioskodawcę podpisu elektronicznego, będzie stanowił umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na jakie samochody można uzyskać dopłatę w ramach programu „Mój elektryk”?

Tylko pojazdy w pełni elektryczne

W programie przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie/leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.

Wynika z tego, iż samochód który ma zostać dofinansowany w ramach programu, musi być fabrycznie nowy i w pełni elektryczny. Hybrydy i hybrydy plug-in nie są w ogóle brane pod uwagę. Ponadto, w przypadku osób fizycznych, cena zakupu pojazdu nie może przekroczyć 225 tysięcy złotych brutto, ale limit ten nie dotyczy posiadaczy ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny.

Przykłady pojazdów, na które można uzyskać dopłatę

Najtańsze auto elektryczne? – Dacia Spring

W efekcie, najtańszą propozycją na rynku jest elektryczna Dacia Spring. Auto w katalogu kosztuje 76 900 złotych. Zatem korzystając z dofinansowania „Mój elektryk” zapłacimy za nie 58 150 PLN. Jeśli posiadamy Kartę Dużej Rodziny, cena spadnie do 49 900 złotych.

Smart EQ fortwo

Drugą najtańszą propozycją jest miejski Smart zasilany prądem. Smart EQ fortwo kosztuje 96 900 złotych, zatem po odliczeniu dotacji zapłacimy 78 150 PLN. Z Kartą Dużej Rodziny zapłacimy 69 900 złotych.

Fiat 500e

Fiat 500e katalogowo kosztuje 99 500 złotych, zatem po dopłatach przyjdzie nam zapłacić 80 750 PLN. Powołując się na Kartę Dużej Rodziny dodatkowy rabat zapewni nam cenę 72 500 złotych.

Nissan Leaf Nissan Leaf

Czwarte najtańsze auto w zestawieniu budżetowych elektryków, to Nissan Leaf. To już samochód kompaktowy, który z pełną odpowiedzialnością za te słowa można nazwać praktycznym. Nawet dla rodziny. Cennik otwiera kwota 123 900 złotych, zatem po dopłatach zapłacimy odpowiednio 105 150 PLN lub 96 900 PLN – jeśli posiadamy kartę dużej rodziny.

Renault Zoe i Peugeot e-208

Piątym najtańszym autem elektrycznym jest Renault Zoe. Kosztuje ono 124 900 złotych. Zatem po dopłatach zapłacimy za francuskie auto 106 150 PLN, lub 97 900 PLN w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny.

Ostatnim samochodem, zamykającym zestawienie samochodów elektrycznych, których cena może wynieść mniej niż 100 tysięcy złotych jest Peugeot e-208. Kosztuje ono dokładnie tyle samo co Renault Zoe, więc po dopłatach zapłacimy za nie 106 150 PLN, lub 97 900 PLN w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny.

Niu Mqi GT

Co ciekawe, biorąc pod uwagę procentową obniżkę ceny, najwięcej uzyskamy kupując skuter elektryczny. Program obniża cenę sprzętu aż o 30%, ale nie więcej niż o 4 tysiące złotych. W efekcie popularny model Niu Mqi GT zamiast 13 499 złotych można – korzystając z dofinansowania w ramach programu „Mój elektryk” – nabyć za 9 499 PLN.

Dopłata przysługuje nawet na Teslę Tesla ładująca się w stacji Supercharger

Co bardzo ważne, nie ma tutaj ograniczeń dotyczących rodzaju choćby standardu czy klasy auta elektrycznego. Oznacza to, że jak najbardziej można uzyskać dofinansowanie także na samochody klasy premium. Absolutnie każdy z nas może więc uzyskać dopłatę nawet do Tesli, ponieważ Tesla Model 3 kosztuje 200 tysięcy złotych. Oznacza to, że dzięki dofinansowaniu w ramach programu „Mój elektryk”, cena tej Tesli spadnie do 181 250 PLN lub do 173 tysięcy złotych, jeśli posiadamy Kartę Dużej Rodziny.

Jak złożyć wniosek o dopłatę w ramach programu „Mój Elektryk”?

Złożenie wniosku o dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych dla nabywców indywidualnych i firm jest szybkie i proste. Aby uzyskać dofinansowanie, wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online. Oznacza to, że osoba ubiegająca się o dopłatę podpisze tylko jeden wniosek, który stanie się umową dotacji oraz wnioskiem o wypłatę dotacji.

Natomiast, o dotacje do leasingu w imieniu leasingobiorców wystąpią firmy leasingowe, które będą współpracowały z bankami, którym z kolei Narodowy Fundusz udostępnia środki na dopłaty. Po stronie przedsiębiorcy będzie jedynie podpisanie umowy leasingu z dotacją.

Do kiedy ważny jest program „Mój elektryk”?

Okres wdrażania programu „Mój elektryk” zaplanowano na lata 2021-2026. Budżet programu w 2021 roku sięga 500 milionów złotych, z czego – jak już zostało wspomniane – 100 milionów PLN trafi na dopłaty dla osób fizycznych. Wnioski o dofinansowanie przyjmowane są od 12 lipca do wyczerpania środków lub do 30 września 2025 roku. Cały proces przyznawania dotacji będzie prowadzony online. Okres kwalifikowalności kosztów ustalono od 1 maja 2020 do 31 grudnia 2025 roku. Wszystkie pieniądze mają natomiast zostać wypłacone do końca czerwca 2026.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments